Gå til innhold

Luft-spørsmål

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hei, har en 1995 MB 817 lastebil som jeg skal bruke til å frakte rallycrossbil, samt ha et lite verksted i. Ønsker bla. trykkluft. Vet at det ikke er noe særlig å koble seg inn å "stjele" luft fra systemet til bremsene. Men på bilen min er det f.eks slyngkjettingsystem og diff.sperre som går på luft. Tenkte da at kanskje dette luftutstyret er et adskilt system fra bremsene, og at jeg kunne hente meg ut trykkluft herifra, uten å bli halshugd på EU-kontroll. Ser for meg å koble meg inn med en T, å så ha en egen kompressortank inne i skapet som lades av lastebilkompressoren. Noen som vet noe om lovligheten på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du først må finne ut, er om kompressoren klarer å levere luft til alt det du har tenkt..

 

Klarer den f.eks å lade opp den ekstra tanken på "normal" tid, uten at bremser og slikt ikke blir rammet?

 

Uansett tror jeg nok dette skal gå fint, dersom du setter et enveis-ventil på ekstratanken, slik at bremser og slikt ikke suger luft fra ekstratanken, men at kompressoren kun leverer luft dit. Enten hele tiden, eller med en ventil som du selv må skru på for å få luft dit.

 

Skal du ha luft der hele tiden, må du lage en overtrykksventil slik at tanken ikke eksploderer.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken på å ha på en manuell ventil ja, for den ekstra tanken skal uansett kun brukes når bilen står i ro, så burde ikke gå utover bremsene. Godt poeng det med overtrykksventil, det må jeg jo ha om jeg monterer enveisventil. Og jeg vil tro dettr ogdå er en ekstra sikkerhet med tanke på bremsesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke emre trykk enn en 10-12 bar maks, så overtrykksvenil tror jeg ikke du trenger, sitter nok trykkregulator etter kompressoren.

 

 

Det utstyret er nok atskilt fra bremsene ja, monter en ekstra tank tilkoblet tanken til dette, vil bruke lenger tid på å fylle tnekene, men så lenge det er tett vil det ha lite å si.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente luft fra bilens anlegg skulle ikke være noen problem uansett...

 

får du en lekkasje eller tapper ned for mye luft vil du enten se det på manometrene, er ikke sikker på om det er minimimstrykkalarm på den, men om du tapper all luft fra bemsene vil ikke det få annen konsekvens enn at brekket ditt legger seg på og bremser drivakselen.

 

du vil ikke kunne få en bil uten bremser om du mister luftrykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår