Gå til innhold

Mulig kjøp av Mondeo. Trenger tips.


pusern

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mondeo

"Du har hatt en bil, og dermed er den representativ for kvaliteten:rolleyes: At kvaliteten på motorene er veldig varierende er det reneste sprøyt, jeg har ennå ikke sett en utslitt Zetec!"

 

Merk deg at jeg skriver "motorer", altså motor i flertall, hvilket indikerer at jeg har erfaring med fler, ikke bare min egen, og jeg har ikke sagt at motorene er utslitte.

Dette er uansett ikke første gang du fordreier det jeg skriver, du har gjort det et titalls ganger før. Jeg har gått ut fra at du bare er vrang, men nå begynner jeg virkelig å lure litt på om du i tillegg har et leseproblem.

 

"Og hva ryker i forstillingen? Jo, slitedeler som endeledd, indre bærebruforinger, noen opphengskuler og de sk. linkstagene! Dette kalles slitasje, er ikke som på f.eks A4 at alt må skiftes etter 20 000 km!"

 

Ja, selvsagt ryker det som følge av slitasje. Var det noe mer geniet fra Oppland ville dele med oss?

 

"Du skriver ikke for å være ond, men du skriver i hvert fall ikke fordi du har peiling!"

 

Det fremgår klart av svaret ditt hvem som skriver for å være ond.

"Pusern" spør om Ford Mondeo er noe å stole på, der syns jeg at jeg har noe å bidra med ettersom jeg har eid en selv, og da gjør jeg det. Jeg spør ikke om din tillatelse, for så vidt jeg vet har du ikke lykkes å kuppe denne siden ennå.

 

"Ja, jeg jobber med Ford, og derfor har jeg sett hva som er, og hva som ikke er problemer med bilene.. Og det gjelder forresten ikke bare Ford Feil kan forekomme på alle biler, en kamerat måtte skifte motor i sin 02 mod E-klasse 270 CDI etter i underkant av 30`km!

Men for all del, tro hva du vil!"

 

Selvsagt er ikke Ford alene om å ha barnesykdommer og feil. Det har ingen påstått, og det er da ikke det vi snakker om her. Fortell heller om typiske feil på Mondeo, for Mondeo har vel typiske feil?

I og med at du skrur på Ford daglig tror jeg at du har mer å bidra med enn du gir uttrykk for, kunnskaper som du holder for deg selv, om alvorlige og mindre alvorlige feil som skiller ulike modeller og årganger. Eller er Ford Mondeo den eneste bilen på planeten som ikke har typiske feil, kanskje?

"Pusern" spør om hjelp og da syns jeg du kan bidra mer enn du faktisk gjør. Du har bidratt en del, men det meste syns jeg drukner i dine forgjeves forsøk på å bagatellisere omfanget av problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Originally posted by Mondeo

"Du har hatt en bil, og dermed er den representativ for kvaliteten:rolleyes: At kvaliteten på motorene er veldig varierende er det reneste sprøyt, jeg har ennå ikke sett en utslitt Zetec!"

 

Merk deg at jeg skriver "motorer", altså motor i flertall, hvilket indikerer at jeg har erfaring med fler, ikke bare min egen, og jeg har ikke sagt at motorene er utslitte.

Dette er uansett ikke første gang du fordreier det jeg skriver, du har gjort det et titalls ganger før. Jeg har gått ut fra at du bare er vrang, men nå begynner jeg virkelig å lure litt på om du i tillegg har et leseproblem.

 

"Og hva ryker i forstillingen? Jo, slitedeler som endeledd, indre bærebruforinger, noen opphengskuler og de sk. linkstagene! Dette kalles slitasje, er ikke som på f.eks A4 at alt må skiftes etter 20 000 km!"

 

Ja, selvsagt ryker det som følge av slitasje. Var det noe mer geniet fra Oppland ville dele med oss?

 

"Du skriver ikke for å være ond, men du skriver i hvert fall ikke fordi du har peiling!"

 

Det fremgår klart av svaret ditt hvem som skriver for å være ond.

"Pusern" spør om Ford Mondeo er noe å stole på, der syns jeg at jeg har noe å bidra med ettersom jeg har eid en selv, og da gjør jeg det. Jeg spør ikke om din tillatelse, for så vidt jeg vet har du ikke lykkes å kuppe denne siden ennå.

 

"Ja, jeg jobber med Ford, og derfor har jeg sett hva som er, og hva som ikke er problemer med bilene.. Og det gjelder forresten ikke bare Ford Feil kan forekomme på alle biler, en kamerat måtte skifte motor i sin 02 mod E-klasse 270 CDI etter i underkant av 30`km!

Men for all del, tro hva du vil!"

 

Selvsagt er ikke Ford alene om å ha barnesykdommer og feil. Det har ingen påstått, og det er da ikke det vi snakker om her. Fortell heller om typiske feil på Mondeo, for Mondeo har vel typiske feil?

I og med at du skrur på Ford daglig tror jeg at du har mer å bidra med enn du gir uttrykk for, kunnskaper som du holder for deg selv, om alvorlige og mindre alvorlige feil som skiller ulike modeller og årganger. Eller er Ford Mondeo den eneste bilen på planeten som ikke har typiske feil, kanskje?

"Pusern" spør om hjelp og da syns jeg du kan bidra mer enn du faktisk gjør. Du har bidratt en del, men det meste syns jeg drukner i dine forgjeves forsøk på å bagatellisere omfanget av problemene.

Les hva jeg har skrevet i første svaret da...Jeg har bidratt med det som er gjengangerfeil på Mondeo 93 til 96! At det har gått en toppakning, en gearkasse, ei varmeapparatvifte, et hjulager o.s.v i ny og ned har jeg aldri lagt skjul på, MEN DETTE ER IKKE GJENGANGERE! Tenk deg om da, det finnes tusenvis av disse bilene i Norge , og jeg har verken mulighet til, lyst til, kunnskap til eller tid til å skrive opp alle feil som har vært på hver eneste en av første generasjons Mondeo som noensinne har gått på veien i Norge! Ja, vi har skifta noen bremseskiver, noen hjullager, en del bremsesylindre, men hva så? Vi har som regel inne to- tre slike biler på verkstedet hver eneste dag for reperasjoner eller service så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om , og har ikke lagt skjul på noe som jeg vet er en gjenganger!

Det var du som sa at Mondeo ikke er til å stole på, men du har ikke sagt hvorfor den er noe dårligere enn andre biler!

 

Igjen, les det første svaret mitt!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

kanskje han heller burde kjøpe en nyere.. alle biler er litt elendig av de først årene...

ville satsa på en mondeo som er fra 96 og nyere.. da er sikkert litt problemer blitt sortert ut..

 

Nja, er noen "sykdommer" på nyere mondeo'r også, fatter'n har en 2004-modell med diverse små elektroniske feil (når han starter/skrur av bilen, åpner bagasjen seg...) men dette går jo på garantien...

-=Streetmeet.net=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

At kvaliteten på motorene er veldig varierende er det reneste sprøyt, jeg har ennå ikke sett en utslitt Zetec!

 

Men så kommer jo Mondeo'n ikke bare med Zetec-motorer da..

2.0GLX har DOHC-motor...

 

Men jeg vil nå egentlig anbefale å kjøpe en pent brukt 94/95-modell jeg da, god bil å kjøre!

-=Streetmeet.net=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle zetec'ene er DOHC.. de har bare forskjellig 'navn' på toppdekselet ;)

 

De eldre står det DOHC på, og de nyere 16v Zetec.

 

er ikke lett å få oversikten på dette.

 

De har 136PS i mk1,

og 130PS i mk2.

 

sølv-topp zetec, ble brukt fram til mitten av 1998.

De har hydrauliske ventilløftere, og sliter ofte med "sticky" ventiler når det gjelder mk1!

bruk 5W30 olje!!

 

svart-topp , også kalt zetec-e,

er mer miljøvennlig, og sliter ikke med "sticky" ventiler.

 

fra mk2 kom til mai 1998 var det mye diverse som ble satt sammen av zetec'er, men alle hadde altså da kun 130PS.

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mondeo stv 94mod, eneste feilen vi har kom i fjor når vi fikk en liiiten lekasje i tannstanga, bilen var da kjørt 160 000km problemfritt!! ny tannstang har vi fått kjøpt av en skroter for 2tusen å den hvar fra en mondeo som bare hadde trillet 100 000km....vi har enda ikke skiftet den siden lekasjen er veldig liten men skal gjøres snart! nå står telleren å tikker på 168 000km husker jeg ikke feil å vi har aldri vært plaget! eneste feilen vi har nå er at alu felgene er skeive....:rolleyes: men det er ikke ford som har laget dem:) min konklusjon er at mondeo er en sikker bil å stole på så lenge du ikke kjøper en som er kjørt av en eller annen smart person som ikke veit kor man fyller på olje eller lignende....Tannstanga ble forbedret på mk2, Mondeo var å den første bilen med 2kollisjonsputer som standard!

 

tannstanga til vorres mondeo kostet 15 000,- ny...kansje en av det dyreste ford delen...av det få...Ford har billige deler derfor litt gunstig bil å eie...

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mondeo går så det suser enda den, siste service på 148 000km, nå er det gått 235 000km.

 

Bilen er bygt om i alle vinkler, inkl maskinen, og den går og går og går... Har bytta hjullager en gang på hver sitt framhjul. Samt hatt en nesten totalrenovering av maskinen til 8000kr..

 

Lyktene er ikke noe pes å tenke på reflektorer som blir gule, kjøp morette lykter til 3000kr så er du kvitt hele lyktene, og du får da bedre lykter og tøffere lykter...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eid en mondeo 2.0 GLX '95, og vil først understreke at jeg er fornøyd med bilen. den går godt (faktisk ganske så bra! sammenlign med tilsvarende biler, og prøv å finn en bil i samme klasse som går like godt og har like gode kjøreegenskaper). men bilen var desverre ikke helt problemfri. alle servicer på bilen var fulgt, men forstillinga klarte ford verkstedet aldri å fikse. dekkene ble konstant slitt skjevt, og ga meg omtrent doble dekk utgifter. motstanden i varmeapparatet ble svidd (vanlig feil), eksosanleggets bakre del har falt av under kjøring to ganger (muligens en gjenganger?), og "høydepunktet" var da registerreima røyk på 100 000 km!!! dette ble dekket på garanti, men ifølge ford-mekanikere skjer dette i ny og ne med mondisene.. halve motoren ble visst byttet etter reg reim havariet... lakken var heller ikke bra. mye feil? ja, men jeg er faktisk i skrivende stund halvveis på utkikk etter en 94-95 mondeo.. liker motoren og kjøreegenskapene. stiv opp bilen, og hiv på lavprofildekk, og du har en meget god kjøremaskin! GO MONDEO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår