Gå til innhold

Startproblem ford connect TD


Byggern

Anbefalte innlegg

jeg har en Ford connect varebil og begynner å bli fattig på idéer til hvorfor jeg har det problemet jeg har.

 

Begynte med at det var for lite strøm om morgenen til å starte uten startkabler , så byttet jeg batteri. Det ble ikke bedre og jeg belastningstestet batteriet og fant ut at det var defekt.

Nytt batteri på plass men fortsatt problem, det viser seg at jeg må file endel for å få start så da ryker mye av strømmen.

Jeg tok ut alle glødepluggene for og oppdaget at de var defekte, byttet de i går og gikk med det samme over all kabling og flyttet jordingen til batteriet.

Batteriet var nå utladet (12,3v) så jeg startet den med kabler og vi kjørte en times tid i går. Har brukt tangampermeter og ser ladingen ligger på rundt 25ah , med litt belastning på som rutetiner og vifte så øker ladingen til 50-60ah så jeg antar at ladingen er rundt det den burde være.

Det er heller ingen krypstrøm så det er eliminert.

I morges var det igjen for lite strøm til å starte.

Jeg antar at siden batteriet var nede i 12,3 så snakker vi om at jeg satt igjen med under 50% av kapasiteten og med en lading på 20-30ah så tar det noen timer å toppe det.

Jeg har også målt at det går inn 14,5V når motoren går.

 

Ok det var litt forklaring av problemet , kan det være at jeg rett og slett må sette batteriet på lading et døgn med en liten lader eller kjøre noen timer for å få det til å toppe seg. En Diesel trekker jo endel ved kaldstart så ved gjentatt start og lite kjøring slik vi bedriver med denne bilen så er det vel mulig at det kan være at batteriet ikke får fylt seg nok opp.

Det er et vanlig bly/syre og ikke AGM eller GEL batteri jeg har.

 

Noen tips ?

Endret av Byggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår