Gå til innhold

"how to" bytte bensinpumpe!

Ranger emnet


karsru`n

Anbefalte innlegg

fikk problemer med at min a4 1.8t 1997mod ikke ville starte!

etter litt feilsøking så fant je ut at det ikke kom noe bensin frem til dysene!

 

da begynte letingen etter ny bensin pumpe som je fikk helt hake slepp av,møller svina skulla ha 4400kr for ny pumpe,mekonomen var litt greiere med 2800kr men ente til slutt opp med ei fra høggeriet til 800kr med full bytterett hvis det var noe feil!

 

etter noen samtaler med møller så fikk je greie på at det satt samme bensin pumpa i a4 fra 1995-2001,akkurat det samme i stasjonsvogn og sedan!de sa og at det var samme pumpe i vanlig 1.8 l,1.8 t å 2.6l motorene i a4 så da fikk man fort flere valg muliheter på høggeri!endte med en pumpa fra 2000 modell stasjonsvogn 1.8l som hadde gått ca 170 000.

 

så kom arbeidet med å bytte den som faktisk ikke var så vanskelig!alle med litt teknisk innsikt skl klare dette her:):)

 

begynte med å renske bagsje rommet og tok ut den matta som ligger baki der!

 

29012010464.jpg?t=1265115252

 

da finner man denne luken som sitter i tre skruer.

 

29012010465.jpg?t=1265115390

 

skrur ut de tre å tar bort lokket med pakning så da ser man pumpen.

 

30012010471.jpg?t=1265115557

 

ligger masse støv der så er greit å blåse reint litt nedi der før man begynner!ta ut sikringen til bensinpumpa kan være en fordel når man skl inn i bensintanken å ta av kontakter å slik:)

 

da er det bare å starte med å ta av kontakten som sitter mellom bensinslangene som går inn å ut av pumpa,bare å dra den rett opp:)

så er det slangene inn å ut av pumpa på toppen,klipp av de original klemmene å ta av slangene,kan være greit å være litt fosiktig hvis det ligger igjen bensin i slangene.slangene skl være merket så en husker hvilken som er retur,denne var blå på min pumpe å slangene som satt igjen på den "nye" pumpen var oxo farget blå,mens den som gir bensin frem var helt svart.

 

da er alt av på toppen av pumpa så da er det bare å skru av den store plast mutteren,denne sitter bra så je brukte en flattrekker å hammer å slo den forsiktig rundt til je klarte å skru med handa!når denne er av er det bare å ta tak i pumpenhodet å ta det opp,litt forsiktig siden det sitter kontakter å slanger på under siden.

 

sitter oxo en pakning rundt pumpehodelokket som kan sitte igjen i hullet.

 

01022010472.jpg?t=1265116397

 

her har je tatt av den svarte kontakten som som er til bensinmåleren.

a.jpg?t=1265116790

 

å returslangen inn i tanken igjen som sitter på under siden av punpehodelokket.aa.jpg?t=1265116915

 

da er det bare å putte hånda nedi tanken å finne selve pumpedelen som sitter fast i en holder nedi tanken.tar tak i pumpa og vrir den mot klokken,da skl den løsne så det bare er å ta den opp og ut,kan sitte litt så hjelper å banne litt å ta i litt til så slipper den:)den passer akkurat gjenom hullet så kan være litt knot å få den forbi tankmåleren å rett opp i hullet men det skl gå:):)

 

da er pumpa ute:)

02022010473.jpg?t=1265117577

 

da er det bare igjen å gjøre det motsatte for å sette inn den nya pumpe:)

 

håper det kommer til nytte for andre som sliter med samme problemet:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår