Gå til innhold

trimming


mb 300

Anbefalte innlegg

Du får høre med "Merce-123" her inne, han gjør ikke annet enn å trimme gammal 123 omtrent... tror dette skal være mulig, men det er jo en øvre grense et sted selvfølgelig :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :) jeg har ein mercedes w123 300 tdt, har justert opp turbotykket til 1,7 bar :) lurer på hvordan eg skal justere opp disel pumpa og eventuelt hvor mye:)

 

hei og gratulerer med et oppadgående valg av bil!;) Har fire slike selv og her er det 300tdt for alle penga, hehe, 1,7 bar i ladetrykk er modige tall på originalturboen og godt er det

 

 

dette trenger du til pumpejustering - flat-trekker,8mm,12 og 14mm

når du skal justere pumpa, så har du røykbegrenser/alda-skrue på toppen av dieselpumpa, der må du skrelle av den stålforseglinga og den sorte gummiproppen i midten på toppen av dieselpumpa/lett å se, du løsner kontramutteren og skrur med en flatrekker UT to-tre runder den skruen ut mens du holder igjen kontramutteren, så strammer du til(altså skru ut med flat-trekker 3 runder, så løsner du kontramutteren BAK på pumpa(14mm kontra og 12m hovedskrue), da løsner du kontramutteren og skrur UT 12mm 2,5-3 runder, så strammer du 14mm, når dette er gjort så må du følge med på motortemperaturen, den stiger veldig på enkelte mens den stiger bare litt eller ingenting på noen andre, sørg for at den ikke går varm i hvertfall, så trenger du heller kjøre full gass over tid i oppoverbakker;)

 

har du bilder av bilen eller? sleng dem ut, lag en egen tråd under E-klasse hvor du viser bilen til oss spesielt interesserte!

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt justert pumpe og større turbo/intercooler så får du 190hk, men med garasjejustering så gir det vel 155-160hk, min går minst like bra som chippa 01 volvo v40 turbodiesel på sletta, da lå jeg etter og dro innpå enda han ga full gass før meg, hadde jeg vært deg hadde jeg justert ned turbotrykket til 1,5, rett og slett for at 1,7 gir mindre effekt enn 1,4-1,5 bar, har sett en del bremsepapirer og ingen med originalpumpe har hatt mest effekt på 1,7 bar, de fleste har mest hk på 1,5

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt justert pumpe og større turbo/intercooler så får du 190hk, men med garasjejustering så gir det vel 155-160hk, min går minst like bra som chippa 01 volvo v40 turbodiesel på sletta, da lå jeg etter og dro innpå enda han ga full gass før meg, hadde jeg vært deg hadde jeg justert ned turbotrykket til 1,5, rett og slett for at 1,7 gir mindre effekt enn 1,4-1,5 bar, har sett en del bremsepapirer og ingen med originalpumpe har hatt mest effekt på 1,7 bar, de fleste har mest hk på 1,5

 

 

takk takk :) de var bra og få vite:) har noen bilder av denn w123`n jeg har no men skal og hente meg 2 nye w123 300 tdt til neste helg, men vet du hvor jeg kann få bestilt eller kjøpt en stærkere topp pakning en orginal,? ippe den gamle ikke holder så lenge. viss je skal bytte turbo vet du hvordan torbo som kann passe bra till den motorn?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppakningen din tåler det, er ordentlig gamal inngrodd stålpakning som tåler mye;) istedenfor å bytte turbo så ville jeg heller sveisa meg et nytt innsug for å få montert intercooler;) det gir mer effekt og gjerne porte toppen siden den har elendig flow, hvis du vil noe mer enn det så kan du bytte dieselpumpe til ei med større elementer som du kjøper fra mynä i finland

 

rått at du har samme stilen som meg, har fire 300tdt 123 jeg, du får ta vare på dem om det er noen av dem som er noe å ta vare på/fikse opp, er faen meg få igjen som er hele nå! Driver og pusser opp tre stykker selv nå;) lag den en bruker på merceforumet.com, der kan du laste opp bilder fra pcn din og mye lettere å få lagt ut bilder, så kan du høgreklikke på bildet der på merceforumet og trykke på egenskaper, så kopierer du URL og limer den inn her på det vesle bildet det er i menyen over der du skriver(ser et lite gult bilde)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okeij men da bruker jeg orginal topp pakningen. har ein ny orginal pakning liggende å :D vet du hvor jeg eventuelt kan få portet toppen eller eventuelt hvordan?.. nej de er ikke så veldig mange av di bilene ijenn, skal kjøpe 2 stykk til tdt 123 til helgen eller neste. har en nå jeg holler på og pusse opp, men den er ganske rustete så bli 1 av de 2 andre jeg satser på ;) ja de er bra at de er flere som liker tdt 123 ;) de er de som er tingen ;)

 

men er det mye jobb og bygge om insuget ? men er det ikke mulihet for og snu på den ytterste deln av turbon så denn ikke står rett inn i innsuget og eventuelt sette på slanger til intercoolern? hvor stor intercooler må jeg ha til den motorn tror du ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okeij men da bruker jeg orginal topp pakningen. har ein ny orginal pakning liggende å :D vet du hvor jeg eventuelt kan få portet toppen eller eventuelt hvordan?.. nej de er ikke så veldig mange av di bilene ijenn, skal kjøpe 2 stykk til tdt 123 til helgen eller neste. har en nå jeg holler på og pusse opp, men den er ganske rustete så bli 1 av de 2 andre jeg satser på ;) ja de er bra at de er flere som liker tdt 123 ;) de er de som er tingen ;)

 

men er det mye jobb og bygge om insuget ? men er det ikke mulihet for og snu på den ytterste deln av turbon så denn ikke står rett inn i innsuget og eventuelt sette på slanger til intercoolern? hvor stor intercooler må jeg ha til den motorn tror du ?:)

 

ok, tøft, ja det som er bilen;) hehe, tja, det går jo an som du sier å snu eksoshuset så tuten peker ned, for du må ha et trykkrør inn på turbinhuset og et inn på innsuget, men som du sier så tror jeg det er mulig, men mtp optimal flow og akselerasjon inn i forbrenningskammeret så er det best å få tak i et innsug fra 300 diesel, det passer rett på og du sveiser på et inlet-hull helt framme på det, der hullet er på turbodiesel-innsuget, da får du ike den vesle knekken og det blir bedre flow, men som en lettest mulig løsning, så skal det nok gå an det du sier ja;) snu kompressorhuset og bare få tak i en del rør og slanger som passer;) intercooler må ha maks 2,5" rør, så kan den være 50cm lang, 30 høy og 7-8 cm tjukk om jeg ikke husker feil, jo større jo bedre, men man må tenke på inngangene på cooleren også, så en du får god plass til å alle retninger er det beste valget, husk at det er trangt i fronten, så kan det være lurt å flytte oljekjøleren som sitter på siden av radiatoren til et litt annet sted, så flytter du radiatior så langt til siden du klarer i retning der oljekjøleren satt, da skal det bli bedre plass til trykkrør på siden, så hadde det også hjulpet både på mer hester og mer plass om du fjerner vifta på motoren og monterer elektrisk vifte, det får du på biltema for 399kr;) da kommer bilen til å gå bedre og puste lettere/lavere temp inn i forbrenningskammeret!

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft :D da er de bare å bygge da;) men du snakka ti at de kannj være lurt å porte toppen ?;) hvordan eventuelt da? eller hvor kan man få gjort de viss jeg sender denn inn ;)??

 

jau, er det noen som driver med trimming av bil i nærheten av deg? noen som har tilgang på freseutstyr? er vel bare å høre med noen verksteder;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vet du hvor man kann få bestilt/kjøpt clutch lammeler og trykk plate? helst noe som er stærkere og tåler mere en orginalt fra 300d har bygd om min 123 tdt til manuel:D å de jikk ikke lenge før denn begynte å slure på clutchen var jo brukte lammeler jeg satte dit:P

 

den er litt vanskelig, ta en telefon til bjørnstad bil du;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår