KalleDybvik Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Har hørt no snakk om at det kan være skadelig for det elektroniske på nyere biler å sette på startkabler, enten for å hjelpe en annen bil eller for å få starthjelp selv. Stemmer dette? Siter Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 bare å kjøpe seg et sett startkabler med innebygd elektronikboks,da slepper en at noe skjer med elektoniken i nyere biler:) Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nissan_Turbo Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Ja det kan være skadelig fordi når du tar av kabelene igjen, lages det en transient som vil si veldig høy spenning i noen millisekund og den kan skade elektronikk. Men viss man setter på så mangen forbrukere man kan når man fjerner kablene går det helt fint, forbrukere som(fjernlys,varmesete,vifte på fullt,varmertråder o.s.v.) Da blir transienter fanget opp i forbrukerene. Men disse skal kun være på når man tar av kablene, og overføre strøm til en annen bil er ikke farlig. Siter 1986 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 170hk Kun 9stk i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalleDybvik Skrevet Januar 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Ok, takker. Kjekt å vite slikt. :) Siter Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxidriver Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 eller du kan kjøpe deg en sånn bærbar booster så slipper du det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Qee Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Originally posted by taxidriver eller du kan kjøpe deg en sånn bærbar booster så slipper du det.. Selger de hos NAF Men sånn uansett noen bilmodeller må lære og kjøre igjen etter de har vært helt tappet for batteri, dvs jeg kjenner til Mercedes S-klassen, hvor bilen måtte bli kjørt et par kilometer og så gikk den helt fint igjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Originally posted by Qee Men sånn uansett noen bilmodeller må lære og kjøre igjen etter de har vært helt tappet for batteri, dvs jeg kjenner til Mercedes S-klassen, hvor bilen måtte bli kjørt et par kilometer og så gikk den helt fint igjen... Det er nok girkassa sin skyld. Biler med adaptive automatgirkasser må kjøres noen timer for at girkassa skal bli kjent med motor og kjørestil hvis man mister batterispenningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalleDybvik Skrevet Januar 31, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2004 Og hvis èn bruker startkabler på en brenn ny bil... hva kan i så fall gå galt? Siter Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet Januar 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2004 Kan svi av hjernen på motoren. Veldig dyrt!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalleDybvik Skrevet Januar 31, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2004 Å FAN KØDDE DU?!? Siter Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2004 Les hva Nissan_Turbo skrev lenger opp. Det kan skje. Hvis man får en sånn farlig spennings-spike kan det gå hardt utover elektronikk. Og hvis en styreenhet får brent av en komponent eller to kan de regne med at verkstedet sier du må ha en ny enhet. Her er det bytt og kast, for de gidder ikke sende til noen som klarer å reparere dette. Blir fort en 8-12.000kr med andre ord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2004 Originally posted by boXer sier du må ha en ny enhet. Her er det bytt og kast, for de gidder ikke sende til noen som klarer å reparere dette. Blir fort en 8-12.000kr med andre ord. Det er ikke hele grunnen! Det er svært vanskelig, hvis ikke umulig, å oppdrive koblingsskjemaer for ECUene, og i tillegg benyttes det veldig ofte komponenter med en spesiell merking, slik at man ikke finner ut hva som kan benyttes av vanlig handelsvare! Og i tillegg er ofte elektronikken oversprøytet med et tykt lag lim, slik at det blir veldig vanskelig å skifte en komponent! ECUene er ikke laget for å repareres, men jeg sier ikke at det er umulig! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silja Skrevet Mai 13, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2013 Men visst det da har seg sånn at det kan ta knekken på elektronikken på nye biler så vil vel det skje umiddelbart? Det er ikke noe som kommer etterhvert? Ja det kan være skadelig fordi når du tar av kabelene igjen, lages det en transient som vil si veldig høy spenning i noen millisekund og den kan skade elektronikk.Men viss man setter på så mangen forbrukere man kan når man fjerner kablene går det helt fint, forbrukere som(fjernlys,varmesete,vifte på fullt,varmertråder o.s.v.) Da blir transienter fanget opp i forbrukerene. Men disse skal kun være på når man tar av kablene, og overføre strøm til en annen bil er ikke farlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pilsener Skrevet Mai 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2013 Det kan være en ide å bruke startkablene som ladehjelp, istedenfor starthjelp. La tenningen på den tomme bilen være avslått, evt koble fra batteriet, og koble til startkablene noen minutter, slik at den får fylt opp batteriet litt. Koble deretter fra startkablene og start den for egen maskin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.