Gå til innhold

B234F Ujevn tomgang

Ranger emnet


Nerd1

Anbefalte innlegg

Halla allesammen!

 

Jeg har "lurka" forumet her en stund, aldri postet noe, men en gang må være den første! Kjøpte meg en 745 GLT for et par uker siden, nettopp EU-godkjent, 90' modell, 270 000 på telleren, den med 16 ventiler og alt det der. Jeg har hatt litt varierende opplevelse med den. Ofte rister den veldig på tomgang, går ujevnt og rart, da er den også veldig daff og lat, virker som den ikke vil være med! Andre ganger er det ikke noe problem, er kvikk å fin sånn som jeg liker det. Jeg vet ikke sikkert, men jeg har en følelse av at den går mye bedre når den er varm (mulig dette er en selvfølge, jeg er ikke noe særlig flink med biler). Den starter alltid med en gang, har aldri hatt startproblemer. Det jeg lurer på er følgende, hva kan årsaken være til den ujevne gangen? Og hvorfor er den ikke alltid slik når den er kald? Kjempe ålreit hvis noen kan hjelpe en "noob" i nød.

 

På forhånd takk!

 

Ps. har skiftet plugger.

Endret av Nerd1
Vennligst les reglene for Bilforumet angående trådtittel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sett litt mer på den nå, viste seg at ei vakumslange var løs! Det var en som skulle ha være koblet til en boks som satt under innsuget (den klumpen med dysene, jeg klarer ikke beskrive det bedre er jeg redd). Etter jeg fikk denne på plass, ble ting meget bedre. Det var en kompis av meg som fant ut av den, han sa også at jeg burde gå over alle slangene å se etter flenger eller hull og at det ikke skulle mye til før det ble krøll hvis motoren sugde falsk luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å fikse det, det var veldig trangt inni der, så det kan bli vanskelig, men, uansett hvor jeg har spurt, snakker alle om falskluft og dårlig slanger, er vel et greit sted å begynne.

 

edit. nå er det like jævlig igjen, tomgangen er ujevn og dårlig, lurer på om det er luftmassemåleren eller kanskje bare tomgangsmotoren.... Noen som veit om det er mulig å bytte deler en har kjøpt på Mekonomen hvis en finner ut at en ikke trenger dem? (etter en har prøvd dem såklart!)

Endret av Nerd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har kommet og gått den vibreringen så er det vel ikke det jeg tenker på, men sikker på at du har ballanse reima på?

 

Pratet med han som hadde min før meg, han hadde startet bilen uten den en gang og han sa den ristet noe jævlig.

Men om den reimen ikke er der blir ikke vibrasjonen borte.

 

Snakker om den laaange reima

Endret av Mr turbo
rettet noen feil

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er falskluft ute av bildet (håper jeg inderlig!), bilen er fremdeles vanskelig, sårlig hvis jeg f.eks kjører i 4. gir og tar inn kløtsjen for å la den gå på tomgang, da jeg gjorde dette i dag, var det like før den ble kvalt, når den gikk under den nest siste streken på turtalmåleren begynte lambdasonde lampa å lyse, når jeg gasset igjen, gikk turtallet opp men den ville ikke gå på tomgang! har sjekket feilkoder, fikk 1-1-1 som skal bety at det meste er i orden. har også skiftet (i alt) plugger, rotor, fordelerlokk, tennplugger og olje. Har bestilt ny tomgangsmotor, håper det skal gjøre ting bedre. Denne balansereima har jeg aldri hørt om, men vil gjerne vite mer! :)

 

Tusen takk for svar, jeg setter stor pris på deres hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla igjen!

 

Jeg fant denne tråden her om dagen:

 

http://www.bilforumet.no/700-serien/201513-740-gl-starter-kun-pa-trill.html

 

Hans symptomer matcher mine veldig godt egentlig, det jeg lurte på var følgende:

 

Sitter den en hallgiver eller svinghjulsføler/giver på b234f motoren?

 

Hvor sitter denne giveren i så tilfelle?

Endret av Nerd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår