Gå til innhold

Lurer på hvordan skifte temp føler på a4 b5

Ranger emnet


opel16

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt litt problemer med temperaturen på bilen i det siste. Møller sa at det kan tyde på at temp føler er gåen. Det er fordi viften min ikke starter som jeg vet i hvertfall... Motoren min har også blitt tregere med å få opp varmen også, men når den går opp så har den en tendens til og passere 90 grader innimellom. (ikke alltid) Men det jeg da lurer på nå som jeg har fått tak i temp føler er hvor ligger den på motoren og hvordan bytter jeg den??

Er bare her inne jeg får skikkelige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften er styrt med ei viskosekobling, så den har ingenting å gjøre med tempraturmåleren. Den starter når motoren blir så så varm (92-97°C) ved at et stykke metal bøyer seg pga. varmen, og viften kobler seg inn. Ta å bytt termostat, hadde noe av samme shiten sjøl. Byttet termostat, End of problem.

Termostaten skal holde temptraturen mellom 87 og 102°C , er den gåen kan motoren klatre over det, men heldst holde seg under.

SELGES: Alt av A4 B5 deler

 

-Audi A4 Avant 1.8tqs 98"

-Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så er B5 levert med litt forskjellige motorer, så kan være greit å fortelle hva man har, men dette høres ut som defekt termostat, samme erfaring fra 1.8 ADR, der sank tempen om vinteren, men holdt seg grei på sommeren, steig plutselig ett par ganger, men stortsett lav.

 

Termostaten er grei å skifte på den jeg gjorde det, men jeg fant ikke tappepluggen på radiatoren, så det ble litt gris når jeg tappa ned, men greit å få skifta frostvæska også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stund siden jeg hadde B5, men om du følger frostveskeslangen fra tanken og ned til radiatoren skal du dulte bort en av følerne rett før radiatoren. Er vel også der tappekranen av kjøleveske sitter også.

Den taes ut ved å dra ut en splint som holder den på plass. Men så fort den er løs kommer det masse kjøleveske, så kan jo være greit å tappe av den først eller være sykt kjapp :)hehe. Sitter også en O ring på føleren som er grei å bytte, denne sitter noen ganger igjen inne i slangen. Så sjekk om den er med ut.

Er vel også en føler som sitter rett før inn på motoren bak (mellom motor og torpedovegg) som er et helvette å komme til. Den siste er jeg ikke helt 100 på om er på B5, sikkert noen andre som veit. I alle fall sitter denne føleren på en slags Y led i hardplast. Disse to følerne har vel 2 forskjellige farger også, så viktig å få rett på rett sted. Men dette spør du om på audi shappa, kan sikkert til og med få en tegning av der de sitter.

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår