Gå til innhold

Høyttalere fra Biltema, til å anbefale??

Ranger emnet


rossi-46

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter litt "skikkelig" testing av høyttalerne i bilen med bass-sanger, viser det seg at det ikke er til å unngå å bytte 4" baki. Når det blir mye bass og litt høyt volum begynner de å "skurre" og de høres helt foran. Må nesten fade alt mot frontsettet for å unngå høre skurring baki, men da blir det lite lyd for de som sitter baki.

 

Har hørt noen rykter om at det bare er 10w (rms?) som sitter baki, så da burde det bli bedre med 60w/30rms.

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke værre en å koble de ut :)

de effekt oppgivelsene er ikke noe å bry seg om.

en høyttaler tåler mye mer effekt ved et musikk signal.

men dersom du må ha høyttalere bak så husk å fade de ned slik du ikke hører de fremme ;)

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil nok foretrekke å ha høyttalere bak med tanke på passasjerer^^

 

Men vil tro de funker å fade ned så jeg ikke hører den foran når jeg får byttet begge settene. For slik det er nå må de kobles helt ut for å høre skurring foran, og da blir det er litt dårligere lydbilde for de som sitter i baksetet.

 

Har funnet fra et sett til med høyttalere jeg har her som jeg vurderer å ha på hattehylla i tillegg til de to andre settene. Hva sier dere til det (de er her, så det er ingen andre kostnader enn kabler ved å sette dem inn). Hvordan er da å koble inn disse, må de kobles inn via de andre bakhøyttalerne siden jeg ikke skal bruke separat forsterker?

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt høyttalere i hatte hylla før og aldri igjen.

du ødelegger hele lydbildet dersom du har høyttalere i hattehyllen.

men det er smak og behag noen liker lyden slik noen ikke.

for å si det slik "du sitter ikke med ryggen til en konsert vell?"

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 6,5" forran i bilen, og en basskasse bak med 2x12"

Høytallerene er kjøpt på biltema, å jeg har ingenting å utsette på de, de spiller høyt og klart (hvis det er de målene en setter)

Jeg er storfornøyd med disse.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt høyttalere i hatte hylla før og aldri igjen.

du ødelegger hele lydbildet dersom du har høyttalere i hattehyllen.

men det er smak og behag noen liker lyden slik noen ikke.

for å si det slik "du sitter ikke med ryggen til en konsert vell?"

 

Det er sant det ;) men det er noe høyttalere som ligger her og som bare skal testes ut i bilen for å se hvordan det funker. Men siden de blir såpass nære hodene til de som sitter bak, kommer de nok til å bli "fadet" ned en god del ;)

 

Hvis det funker bra blir de værende der, og det er da ikke sikkert at det blir byttet ut 4" i sidestolpene i bagasjerommet. Kan hende de bare blir koblet ut (kan ikke ha de som er der nå tilkoblet hvertfall, de ødelegger lydbildet med "skurring")

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 6,5" forran i bilen, og en basskasse bak med 2x12"

Høytallerene er kjøpt på biltema, å jeg har ingenting å utsette på de, de spiller høyt og klart (hvis det er de målene en setter)

Jeg er storfornøyd med disse.

 

Det er bra (Y) men nå har jeg bestemt meg for å legge litt mer penger i det å kjøpe komp.settet til Hertz. Høyttalere kan jeg jo flytta over i neste bil.

 

Hertz sine kan vel ikke være noe dårligere... håper hvertfall det blir en kraftig forbedring fra slik det er nå.

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er garantert ikke dårligere, heller tvert imot, men det kommer jo ann på hvor mye en vil legge i anlegget og om det er planer om å flytte det over til neste bil :)

For min det tar jeg evt bare ut basskass og forsterker, høytallerene gir jeg blanke i, hehe.

 

Nå vet jeg ikke hva slags bil du har men, i mondeo'n ble ikke lyden stort annerledes på lavt volum før jeg satte inn basskassa.

Men når jeg guffa opp litt, var det stoor forskjel ja :spin

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er garantert ikke dårligere, heller tvert imot, men det kommer jo ann på hvor mye en vil legge i anlegget og om det er planer om å flytte det over til neste bil :)

For min det tar jeg evt bare ut basskass og forsterker, høytallerene gir jeg blanke i, hehe.

 

Nå vet jeg ikke hva slags bil du har men, i mondeo'n ble ikke lyden stort annerledes på lavt volum før jeg satte inn basskassa.

Men når jeg guffa opp litt, var det stoor forskjel ja :spin

 

Nettopp, og siden prisforskjellen ikke er mer enn rundt 400,- så ser jeg helst at det ikke er høyttalere fra Biltema.

 

Har en Peugeot 406 stv, som jeg tar over når jeg får lappen. Så planen er å ha byttet ut høyttalerne så det er klart til lappen er i boks :D til sommeren skal anlegget utvides med forsterker og bass ;) men det blir ikke før jeg tar over den fult og helt, for nå er hele bagasjerommet stadig i bruk.

 

Merker først svakhetene til høyttalerne når det blir litt høy lyd jeg også, ved "normal" avspilling fungerer de helt greit. Men til en litt mer ungdommelig stil holdt de ikke mål, og lyden ble helt forvrengt av høyttalerne baki med høyt volum og sanger med relativt mye bass.

 

Så senere idag vil det avgjøres om 4" baki blir byttet ut eller kobles ut. Skal sette inn et sett "Canton 100 HiFi" på hattehylla :) det er noen høyttalere far min har hatt liggende som han hadde i en bil for lenge siden. Det var visst av de bedre høyttalerne på den tiden han hadde kjøpt dem ;) så får vi se hvordan det blir ;)

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er kjekt å vente du du har overtatt bilen helt før du setter inn bass og forsterker hvis bagasjen stadig er i bruk.

Dette er en ford mondeo stv. 1994, den har rimlig stort bagasjerom, men som du ser, kassa tar stor plass. :)

Jepp, ledningene tok jeg god til til å sjule, hehe.

HPIM1363.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er kjekt å vente du du har overtatt bilen helt før du setter inn bass og forsterker hvis bagasjen stadig er i bruk.

Dette er en ford mondeo stv. 1994, den har rimlig stort bagasjerom, men som du ser, kassa tar stor plass. :)

Jepp, ledningene tok jeg god til til å sjule, hehe.

HPIM1363.jpg

 

Tar litt plass ja :) hehe, men tenker jeg kommer til å gjøre som venna mine og kjøpe en bass med kun et element. Skal ikke bare være bass heller :P

 

Mondeo og 406 har vel kanskje bagasjerom i omtrent samme størrelse. Men det er ikke i første omgang bass som er prioritert. Men det er nødvendig hvis det skal spilles av sanger med bass, og de skal ytes rettferdighet.

 

Merker at de blir litt status i gjengen å ha beste bilstereo ;) merker også presset siden jeg omtrent er den eneste som ikke skal sette inn bass før etter jeg har lappen, og kanskje legger litt mer penger enn de andre i høyttalere (og ikke alt i bass og forsterker) :P

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterte heller ikke bass i første omgang, men fikk brått ett kick at jeg måtte skaffe meg det,da skaffa jeg likegodt en litt saftig en med en gang, men bassen er jo lissom siste trinnet i en "amatørs" bilstero. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterte heller ikke bass i første omgang, men fikk brått ett kick at jeg måtte skaffe meg det,da skaffa jeg likegodt en litt saftig en med en gang, men bassen er jo lissom siste trinnet i en "amatørs" bilstero. :)

 

Bass må nok til for å få annlegget "komplett" ja ;) kommer nok til å ga mye i techno-sanger (hvertfall i begynnelsen) så da trengs det hvertfall. Men det er ikke meg imot med litt ekstra bass til AC/DC låtene heller ;)

Peugeot 406 stv 1998 1,8L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår