Gå til innhold

Oppretting av "herjeområde"/bilbane, i førebygging av ulukker relatert til trafikk

Ranger emnet


Papi.

Anbefalte innlegg

Vil vite dykkar meiningar og ytringar rundt dette emnet. Temaet "bilbane" skal takast opp i kommunen, og vil ha mest mogleg dekning og grunnlag for å ta dette opp. Men eg vil også ha negative sider ved ein evt. bilbane, i tillegg til vinnande effekt utav dette. Set pris på alle innslag.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke giddi å prøvd meg på bane, men en åpen herjeplass hvor ungdommer kan samles i helgene, noe bedre enn det finns vel knapt.

 

Prate, møtes, burne litt.. det er en trivelig helgekveld!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel', kvifor tenkjer du tanken om å droppe bane, til fordel for "kun" ein "herjeplass"?

 

Misforstå meg korrekt; eg er også for eit stort, og asfaltert område, så kan ein heller lage til kjegler for bane, om ein ynskjer dette, og dette vil vel også ha større bruksområde, enn "kun" ein bane. Veit du har mange, og også gjerne krasse tankar til tider, kva med å kome med desse? Kritikk er godt også!

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange som bor i området, hvor mange som er i bilmiljøet og hvor mange som kommer til å bruke en eventuell bane er jo ganske grunnleggende. Koster mer enn de fleste tror å bygge en bane, så det må være seriøst med interesse og penger om noe slikt er ønskelig. Billigere med en åpen lekeplass der en kan leke seg og svi av gummi, og heller kjøre til større baner når det er banekjøring der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker ikke så mye gjennom dette... Jeg regner med at de fleste av dere ønsker en plass å leke seg litt på, uten at det får konsekvenser mtp bøter og førerkortbeslag, men det vil alltid være en eller annen drittsekk som ødelegger - og dette vet politiet! Da må altså politiet sette inn ekstra ressurser kun til å overvåke denne "plassen" og passe på at folkene holder seg innenfor "plassen", i tillegg til at de må ha den vanlige patruljeringen ute på veiene!

Endret av CivicLars
Måtte rette opp i et par skrivefeil =)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av den enkle grunn at du kan HØYST i drømmeland får en åpen herjeplass, bane er det ikke vits i å søke om engang!!

 

Det er blåruss ikke bilinteresserte politikere! Nå som miljø står sterkere og sterkere på dagsordenen så blir de enda vrangere!

 

Jeg HÅPER dere får til noe, men det kan IKKE ha store forhåpninger...dessverre slik ting er i dag.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for eit evt. asfaltert område, blir på privat grunn, noko som gjev privat eigarskap OG privat disposisjonsrett ovenfor aktivitet og utfalding. Såfremt område, aktivitet og organisering mtp. tryggleik, sikring, og allmenn fråver av sjenanse er påvist, skal det ikkje ver noko behov for yttarligare tiltak frå offentleg hald, då verken frå kommunalt hald, eller frå politi.

 

Det som er deler av cluet med denne konkrete saka, er at eit område blir lagt på privat grunn, med private økonomiske midlar. Miljø på dagsorden er kraftig oppskrytt, i bunn og grunn er det økonomien det spelar på. "Miljøvennleg profil" er som mykje anna, ein pen frase som kan vriast og vendast til mange situasjonar, der ein måtte sjå det naudsynt.

 

Men kom igjen, vil ha fleire innspel, gode som negative. :)

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for eit evt. asfaltert område, blir på privat grunn, noko som gjev privat eigarskap OG privat disposisjonsrett ovenfor aktivitet og utfalding. Såfremt område, aktivitet og organisering mtp. tryggleik, sikring, og allmenn fråver av sjenanse er påvist, skal det ikkje ver noko behov for yttarligare tiltak frå offentleg hald, då verken frå kommunalt hald, eller frå politi.

 

Hva mener du egentlig her? Ser du for deg et lukka område hvor man har "vakter" som sørger for at man ikke slipper inn berusa personer og sørger for visse "kjøreregler" f.eks?

 

For det jeg ser for meg er hvis man bare gir ungdomen et svært asfaltert område, og sier "vær så god, gjør som dere vil", tar det ikke lang tid før det skjer ei ulykke og politiet må gripe inn.

 

Og HUSK:

1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg

2. Veg er definert som : Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig her? Ser du for deg et lukka område hvor man har "vakter" som sørger for at man ikke slipper inn berusa personer og sørger for visse "kjøreregler" f.eks?

 

For det jeg ser for meg er hvis man bare gir ungdomen et svært asfaltert område, og sier "vær så god, gjør som dere vil", tar det ikke lang tid før det skjer ei ulykke og politiet må gripe inn.

 

Nei, eit område som gjev anleiing til å kunne arrangerast til dømes trackdays på, samt andre bilinteresserte arrangement. Elles vil eit slikt evt. område ver lukka. Er ikkje snakk om at ein skal få kunne bruke eit slikt område ukontrollert.

 

Og HUSK:

1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg

2. Veg er definert som : Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel

 

Umiddelbar forbindelse med veg, ein form for fysisk hinder, som til dømes ein port med lås, som er under kontroll av oppnevnte personar, er rekna som ein fysisk hindring "god nok". Open for allmenn ferdsle blir staden heller ikkje, av same grunn som ovenfor. Men sjølvsagt, dette med forbehald. :)

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår