Gå til innhold

Stygg bankelyd i VM-Dieselmotor

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Relevant info om bilen/motoren:

-Ford Scorpio 1995 2.5TD 115hk VM-motor (samme som Voyager, cherokee, alfa, samt industri og flere båter.

-Manuell Girkasse.

-4 sylindret motor med 4 seperate topper. Underliggende kam og støttestenger.

-Kilometerstand 275'000km

-Bruker ikke olje eller vann.

-Den gløder bra, og fusker ikke når den starter.

-Motoren har alltid gått pent, bortsett fra trøbbel med EGR for noen månder siden, men den plugget jeg og bilen ble helt bra å kjøre etter det.

 

Når jeg skulle hjem fra jobb på Torsdag, kom det plutseilg en veldig stygg bankelyd når jeg startet bilen. Motoren startet lett og gikk rent på tomgang, selv om det var ca -15C. Motoren hadde samme kraft som før og fusket ikke. Jeg kjørte hjem med bankelyden ca 25km. Bankelyden ble ikke borte når motoren ble varm. Lyden ble borte ved belastning av motoren. Når jeg slipper gassen kommer lyden tilbake.

 

Når det gjelder selve bankelyden er det ikke ventilklikking. Det høres mer ut som noen slår en slegge litt svakt på blokka. På tomgang er takten på lyden ca 4-6 ganger pr sekund. Lyden går i takt med turtallet på motoren.

 

Jeg byttet forresten dempere og fjærer på bilen dagen før det skjedde, men kan ikke skjønne at det skal ha noen sammenheng.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en bøyd støtstang? Tror ikke det er ukjent med disse. Enkelt å sjekke, bare å åpne toppdekselet og ta en titt. En bøyd støtstang kan slå i blokka og lage sånn lyd som du beskriver.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg byttet alle støttestengene og ventilløfterne nå. De så fine ut. Startet opp bilen, og bankelydene var der fortsatt selv med nye støttestenger og løftere. Hva med de som skyver opp støttestengene? Gjøres dette av kamaksel eller er det noe mellom støttestenger og kamaksel? Er dette noe som pleier å gå istykker?

 

Skulle også tro at rådebank hadde en mye raskere banketakt enn 4-6 ganger pr sekund, da motoren roterer ca 7-800rpm på tomgang. Hvis det var noe med veivaksel skulle vel det gi en banketakt på ca 12 ganger pr sekund. Derfor tror jeg problemet ligger på en aksel som roterer halvparten av veivakselens hastighet. Dette kan være kamaksen med tilbehør, dieselpumpe, og kanskje hjelpeaksel/balanseaksel eller hva det heter som driver oljepumpe vakumpumpe eller hva nå enn det kan være?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det sitter jo hydrauliske løftere mellom kamakselen og støtstengene, denne kan jo slutte å fungere. Skulle egentlig tro at dette ga tikking mot ventilen og derfor ikke langt nede i blokka. Jeg ville startet motor uten toppdeksel og prøvd å lytte om en av støtstengene var slakkere enn de andre. Det vil skvette litt olje fra vippene når du gjør dette.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår