Gå til innhold

Fuktighet i bremsekraftforsterkeren og den fryser fast.

Ranger emnet


kirkers

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 2001 Passat 1,9 TDI, 260000 km. Bremsene henger seg opp( på alle hjul) i kaldt vær. Jeg kjenner på bremsepedalen at den ikke slipper. Enkelte ganger har bremskraftforsterkeren (BKF) sluttet å virke også ved varmet vær. Fant nylig ut at BKFen delevis har stått i vann da dreneringen i "kammeret" den står i hadde tettet seg. Sannsyligvis har det derfor kommet fuktighet inn i BKFen. Må den da skiftes ?, noe som koster mye. Eller kan den åpnes og tørkes på en eller annen måte, eks ved et hull som "proppes" etterpå. Eller kan feilen være noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nettopp hatt samme problem på bilen min.Min er en 2001model.

Det som hadde skjedd var at som du skrev, dreneringsproppene var tette. Så bremsekraftforsterkeren hadde sugd i seg vann, og i tillegg har det rent vann inn i bilen under gulvteppet på passasjersiden og førersiden.

Det jeg gjorde var at jeg tok ut batteriet og alt det der og fjernet alle dreneringsproppene for da er man litt sikrere på at det ikke skjer igjen.

Man må BYTTE bremsekraftforsterkeren, for den består av 2 kammere og diverse ting innvendig, så man får ikke ut vannet. (har hørt folk har borret hull og satt i skrue etterpå, men at det ikke er noen suksess)

Nye bremsekraftforsterker koster 4700kr hos møller, jeg turte ikke kjøpe brukt for da kan man jo havne i samme situasjon igjen.

Det som er med den nye bremsekraftforsterkeren er at de har laget den om så den suger luft inne i fra kupèn, i stede for den gamle som suger luft i kanten rundt på beholderen, som dermed gjør at den suger inn vann når dreneringen tetter seg.

 

Det er litt jobb å få byttet den, :hmmmmmmmmm: så som jeg tenkte var at når man først har tatt den ut så setter man helst inn en som man vet fungerer 100%.

 

Det som også hadde skjedd på min var at nippelen på vakumpumpa hadde løstnet så den sugde "falsk" luft, så bilen hadde veldig dårlig vakum, den delen å koster ca 4000,- ny på møller, men jeg bare gjorde det veldig gjodt rent og brukte 2komponet plastikk lim, så det fungerer perfekt og koster bare 100kr. Så pass på å sjekk det på bilen din å.:idea:

 

Håper dette hjalp på det du lurte på, bare spør om det er mer du lurer på.:)

'06 VW Passat 2,0TDI Highline 140hk, '99 VW Passat 1,9TDI

'87 Audi 80 1,8S (solgt), '02 VW Passat 1,9TDI Highline 130hk (solgt), '93 Golf III GTD (solgt), '87 VW Passat 2,2 5E (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei PYRAMID

 

Tusen takk for et veldig nyttig svar.

Da er det bare å få byttet bremsekraftforsterkeren. Forresten så synes jeg dreneringen må være konstruert med unødig stor risiko for å gå tett. Det er jo ingen problem at det er sikrere ved flere dreneringshull i kammeret. Uansett, takk for tips igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig.

Ja sant det, derfor jeg fjerna hele gummi proppen så det er stor åpning ut, er 2 stk, + at jeg fjerna en annen gummi propp rett under bremsekraftforsterkeren så det er 3 drenneringshull. :)

'06 VW Passat 2,0TDI Highline 140hk, '99 VW Passat 1,9TDI

'87 Audi 80 1,8S (solgt), '02 VW Passat 1,9TDI Highline 130hk (solgt), '93 Golf III GTD (solgt), '87 VW Passat 2,2 5E (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hei PYRAMID

 

Tusen takk for et veldig nyttig svar.

Da er det bare å få byttet bremsekraftforsterkeren. Forresten så synes jeg dreneringen må være konstruert med unødig stor risiko for å gå tett. Det er jo ingen problem at det er sikrere ved flere dreneringshull i kammeret. Uansett, takk for tips igjen.

 

Hei for den som er som kanskje mener at dette er veldig unødvendig at man må betale for en ny bremsekraftforsterker, så kan jeg si. Kjørte en sak mot møllergruppen angående dette.

Om du ringer møllerverksted og de sier at det er en "aksjon" på bilen din angående dreneringen i batterirommet.

Så kan du prøve å få fram at dreneringa har skyllen for at din bremsekraftforsterker er full av vann.

 

Min passat er en 2001 modell. Bremsekraftforsterkeren frøys når jeg kjørte nordover til Finnmark fra Bergen. i 26 minusgrader mitt i ingenmannsland i Finland frøys denne.

 

Det hele endte iallefall opp med at Møllergruppen dekte aksjonen og utskifting av bremsekraftforsterker på grunn av at dette var en følgefeil som de kalte det for.

 

Så har man muligheten til å undersøke dette. Så kanskje man kan spare seg for noen tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår