Gå til innhold

Kupevifta "plystrer"

Ranger emnet


MrAudi

Anbefalte innlegg

Hei folkens, kan noen hjelpe meg?!

Holder på å bli gærn' av å høre på "fugelen" inne i dashbordet :hvaskjera

 

Kan noen være så snill og tipse meg om hvordan jeg kan bli kvitt fuglen(plystrelyden) i fra kupeévifta.

Det er sikkert slitasje og det kan muligens sprayes/smøres?

Men hvordan?

 

Kan jeg "lirke" opp ett av dekslene i dashbordet, for å komme til vifteskovlen/hjulet?

Eller må jeg under og opp?

 

Legger ved bilde av dashbordet.

A100dashboard1.jpg[/img]

Endret av MrAudi

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ut med midtre luftventilsjakt, pleier jeg å ta ut ventilen i midten for å få tak og dra hele greia rett ut. Noen formening om hvor lyden kommer fra?

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ut med midtre luftventilsjakt, pleier jeg å ta ut ventilen i midten for å få tak og dra hele greia rett ut. Noen formening om hvor lyden kommer fra?

 

Lyden forsvinner hver gang jeg slår av kupeévifta.

 

Er ikke den vifta formet som en skovel?

Og en skovel har vel en aksling ?

Kan det være så enkelt at det hjelper å smøre akslingen på den?:idea:

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ut med midtre luftventilsjakt, pleier jeg å ta ut ventilen i midten for å få tak og dra hele greia rett ut. Noen formening om hvor lyden kommer fra?

 

Hvor tar du tak i ventilen for å få den ut?

Jeg er redd for å ødelegge den.

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hadde samme greiene med en 100 jeg hadde en gang. Jeg løste problemet ved å skru viften på fullt og spraye inn 5-56 inn i innsuget til viften. lyden forsvant og det luktet litt 5-56 i noen dager (men det lukter faktisk godt). Det er litt jalla fiks, men da slipper du å demontere hele dritet.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme greiene med en 100 jeg hadde en gang. Jeg løste problemet ved å skru viften på fullt og spraye inn 5-56 inn i innsuget til viften. lyden forsvant og det luktet litt 5-56 i noen dager (men det lukter faktisk godt). Det er litt jalla fiks, men da slipper du å demontere hele dritet.

 

ja jeg tenkte meg det med 5-56 ,men innsuget...?

hvor er innsuget til vifta?

Endret av MrAudi

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se under panseret, det er et plastikdeksel over viften og batteriet.. så setter du på viften og hører der.. Der finner du hele viftesystemet.. lettest hvis du setter den på fullt, da er spjeldet helt åpent ;)

 

Vet ikke hvordan jeg demonterer viften, men noen på forumet her vet det sikkert :P

 

men batteriet er plassert under baksetet...!

Roter du litt..eller?:well:

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som Forgot10concept sier, mellom motorrommet og frontvinduet sitter det et stor plastdeksel. Dette løftes opp i forkant og fjernes så med å dra rett ut. Dette forutsetter at du har helt vanlig kjøling, ikke AC.

Her finner du kupefilteret ditt, og bak den sitter skovelhjulet på vifta.

Sjekk bak kupefilteret om du finner noe dritt, støv etc. Kjør litt kompressorluft inn mot skovelhjulet, spray litt ajax vindusrens etc inn og skru vifta på fullt. Om jeg ikek husker feil kan du se akseltappen også.

 

Men jeg anbefaler ikke å demontere/ta ut vifta.

Da må du ut med hele registret, noe som innebærer av med halve dashbordet, koble fra vinduspussere +++++

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår