Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken? (Passat 3B) Hjelp!

Ranger emnet


victima

Anbefalte innlegg

Nå er jeg passe frustrert og trur jeg kan kunne trenge

å snakke med noen som har peil på passat og bil generelt.

 

Setter VELDIG stor pris på om du leser alt.

 

Jeg har nettop vært i Askim og henta en Passat 3b 97 1,9 TDI.

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1024836;Modified=1260392517;_cmd=similar

Annonsa til selgern.

 

Jeg pruta ned til 36.000 og var kjempe fornøyd med det.

 

Ting som han opplyste meg om som han og skrev i kjøpskontrakten,

var en airbag lampe som lyser, pga. side airbagen elns. Men han

påsto at denne lett kan nulles ut hos volkswagen. En ripe på

sjåfør sia og gåen blinklys pære på høyere baklys.

 

ellers virka bilen fin når vi prøvekjørte, virka frisk og fast

i fisken.

men så begynner morroa. Vi har vært nå i kveld og henta bilen, gikk som en drøm hele veien til Sarpsborg. Foruten at vi ikke hadde noe radio, det hadde han ikke opplyst oss om, men det er heller ikke så nøye for meg.

 

Når vi parkerte i Sarpsborg for å ta en liten tur innom rema, så satt jeg i bilen for å titte og utforske litt. Så jeg prøvde å låse / låse opp bilen både med nøkkel og i venstre dør panel. Gikk fint det. men når mamma kom og skulle sette seg inn i passasjer sete, så fikk hun ikke opp døra. Akkuratt som om den var låst. Jeg prøvde å låse opp og igjen flere ganger, men fikk ikke opp døra. alle de andre dørene fungerte fint. Så hun kravla inn over fra sjåfør sia. Når vi kom hjem tenkte jeg at jeg skulle

ta ut sommerfelgene og ta litt bilder og sånt.

 

Så jeg gikk til bakluka for å ta ut de 2 som lå der, luka gikk rett opp og alarmen ula som værst. Jeg hadde glemt å låse opp bilen igjen. så jeg låste jo opp bilen med nøkkelen og den skrudde seg av, men når det var gjort, så slutta ikke høyere fremre blinklys å blinke, den lyste konstant.

 

Men det jeg tenkte mest på var at det ikke var mulig å låse bakluka. og det må jo gå ann hvis jeg skal ha basskasse der.

Prøvde å låse bakluka med nøkkel, men det var bare de andre

dørene som låste og åpnet seg.

 

Jeg tenkte jo at jeg ikke kunne la det lyset stå å lyse. Da ville

jo batteriet tappe seg. Så jeg prøvde å låse opp bilen med selve nøkkelen på høyere døra. Da slukna lampa, men jeg fikk ikke låst opp eller igjen dørene.

 

Ellers, så fikk jeg pluttselig ikke åpna venstre bakdør utenifra,

måtte bruke hendelen på innsiden av døra.

 

når jeg gasser på, så hører jeg så vidt en lyd som jeg anntar er

turboen, men den hørtes ikke helt frisk ut. (ikke noe stort problem enda anntar jeg).

 

 

 

SÅ, hva bør jeg gjøre. Bør jeg prøve å finne en løsning på

alle de problemene her, eller bør jeg kreve å heve kjøpet?

Han sa jo ingen ting om de andre problemene her til meg.

Passat 3B -97 110Hk TDI -/ Første bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er kjøpers plikt å undersøke bilen før kjøp! Og du sier i tillegg at du har prutet ned bilen. Da har du fryktelig lite å komme med. Du har kjøpt deg en gammel bil, i tillegg en gammel volkswagen. Da kan du bare glemme å få noe som er feilfritt... skal du kunne få igjen noe her, må du BEVISE at selger visste om feilene på forhånd, noe som kan være vanskelig.

 

Bruktbilkjøp og -salg er gambling, spesielt hvis man ikke går igjennom bilen nøye, slik man SKAL gjøre.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får jeg heva kjøpet selv om han har krysset over "Selges som den står" ?

Har snakket med ham på telfon nå, og han hadde aldri hatt noen av de

her problemene selvfølgelig. Også begynner han pluttselig å snakke om

at jeg får ny lås til bakluka på skroten til 2-300 kroner og at det

var bare 3 skruer for å bytte den...

 

har jeg noen sjangs i det hele tatt for å få heva kjøpet?

Passat 3B -97 110Hk TDI -/ Første bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

har jeg noen sjangs i det hele tatt for å få heva kjøpet?

Niks, det ser dårlig ut gitt...

 

Slik er det å kjøpe 12 år gammel passat, du skal være glad bilen går i det hele tatt. Satt litt på spissen selvfølgelig, men 12 år gammel som har gått såpass langt; da kommer feilene på løpende bånd. Slik er det bare.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint heve kjøpe nå... Når du kjøper bruktbil har man 2 års garanti. Altså du har rett til å heve kjøpet hvis andre ting en det som er nevnt av selger er/blir ødelagt (med unntak av vanlige slitedeler).

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ringe selger og si at du vil heve kjøpet. Hvis han ikke går med på dette kontakter du forbrukerrådet. De kan hjelpe deg på god vei.

 

Det kan uheldigvis ta lang tid å heve kjøpet, opp mot 2 år (hvis du må stille med advokat osv).

 

Det jeg også anbefaler deg å gjøre er å ta med bilen til NAF å la dem gå over bilen, slik at du får en fullstendig liste over hva som er galt med bilen.

 

Lykke til :)

*Volkswagen Golf Mk2 uten skilter edition

"Tom, If ironi was made out of strawberrys. We'd all be drinking alot of smoothies right now"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint heve kjøpe nå... Når du kjøper bruktbil har man 2 års garanti. Altså du har rett til å heve kjøpet hvis andre ting en det som er nevnt av selger er/blir ødelagt (med unntak av vanlige slitedeler).

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ringe selger og si at du vil heve kjøpet. Hvis han ikke går med på dette kontakter du forbrukerrådet. De kan hjelpe deg på god vei.

 

Det kan uheldigvis ta lang tid å heve kjøpet, opp mot 2 år (hvis du må stille med advokat osv).

 

Det jeg også anbefaler deg å gjøre er å ta med bilen til NAF å la dem gå over bilen, slik at du får en fullstendig liste over hva som er galt med bilen.

 

Lykke til :)

 

2 års garanti ved kjøp av bruktbil av privat persjon er vel det dummeste jeg har hørt kan skje mye rart på 2 år som ikke er selgers feil.

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 års garanti ved kjøp av bruktbil av privat persjon er vel det dummeste jeg har hørt kan skje mye rart på 2 år som ikke er selgers feil.

 

Ifølge Kjøpsloven har kjøper to års reklamasjonsrett på kjøp mellom privatpersoner

 

Men:

 

- Det må ikke være grunnet normal/forventet slitasje

- Det må være på et område som går utenfor kjøpers undersøkelsesplikt

- Det må ha særlig betydning for kjøpet, både gjennomføring og pris

- Og helst burde man kunnne bevise at selger viste det, ellers blir det vanskelig.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst må jeg si....Jeg kondolerer!

 

å kjøpe et vag produkt i seg selv er som å dytte salt i nye sår!

 

For det andre. når du først har pruta bilen ned til slikk og ingenting, syns jeg ikke du har noe å klage på når det gjelder sånne småfeil som dette!

 

At sentrallåsen kuker kan være alt fra at den må programeres på nytt via vagcom, til at det muligens er løs hendel du har på innsiden av dørpanelet. at døra egentlig er låst opp, men at staget til dårhåndtaket er løst!

 

Blinklyset ditt som lyser kan tyde på jordingfeils. ergo tilbake til det som styrer alarmen

 

han skriver selv at det er servicehefte helt frem til 170.000KM. og bilen har nå rulla 50k over. ergo han har i grunn ikkeno ansvar for seg der

 

 

 

 

2 års bytterett på bruktbil som er 12 år gammal mellom privat personer hørtes tull ut! dette er ikke akurat biltema!

Slik jeg ser det har kjøperen sett bilen, blitt informert om visse feil. han har prøvekjørt og han TAKKET JA TIL KJØPET!

 

 

Da har du automatisk underskrevet på "G-U-D" Garanti Ut Døra!

 

så må jeg bare ønske deg lykketil og håper du ikke kommer til å kappe blodårer som en ulykkelig eier av en passelat Vag&ubehag automobil!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 års garanti ved kjøp av bruktbil av privat persjon er vel det dummeste jeg har hørt kan skje mye rart på 2 år som ikke er selgers feil.

 

Jeg er helt enig, 2 år er lenge og mye kan skje... Men det er nå slik det er ;)

*Volkswagen Golf Mk2 uten skilter edition

"Tom, If ironi was made out of strawberrys. We'd all be drinking alot of smoothies right now"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må vel si meg enig det mange av dere sier. Men

sånne ting som å skjekke at alle dører faktisk er låst når man

låser bilen, er vel ikke det mest vanlige å skjekke?

 

uansett, så fikk jeg brodern til å snakke litt med ham, og

han kommer jammen i meg hit til Fredrikstad i morra for å fikse det.

 

Så vi får håpe at dette blir bra. Bilen er jo så og si drømmebilen min.

Passat 3B -97 110Hk TDI -/ Første bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår