Gå til innhold

Startkabler og alle mytene rundt disse

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Sitter med samme erfaringer som dere gjør, og har selv "gammeldagse" startkabler liggende i bagasjerommet.

 

Når dere er inne på starthjelp så trengte bruttern starthjelp på sin Ford F350 7,3TD, vi brukte da 2`er Golfen.

Da han dro "pukkverket" på starteren stoppet Golfen:p

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med samme erfaringer som dere gjør, og har selv "gammeldagse" startkabler liggende i bagasjerommet.

 

Når dere er inne på starthjelp så trengte bruttern starthjelp på sin Ford F350 7,3TD, vi brukte da 2`er Golfen.

Da han dro "pukkverket" på starteren stoppet Golfen:p

 

hahahahahahah! derfor må du ruse opp golfen litt vøtt ;) så det lille sukker-raffineriet ditt skal klare å holde motbakken!:scared

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar igang denne tråden litt igjen.

Den ga(m)le audi80en min har ett litt humørsykt batteri. Så en gang eller to i året, finner den ut at i dag vil jeg ikke starte. Tenkte derfor på >en slik en.< Erfaringer med slike "sigaretttennerbokser"? Ikke det at akkurat audien har så mye elektronikk.

69 VW Type 2 (RIP)

86 VW Golf (RIP)

94 Audi 80 (passert 300K, og teller videre)

01 Volvo V40 (familiebil m/strikkmotor)

98 Yamaha TDM 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en sånn som dette, http://www.supplierlist.com/photo_images/567/Switchable_Emergency_Auto_Jump_Starter_with_Patent.jpg 3 - 4 ganger i vinter. Når den værste kulda satt inn for fult. Dog aldri på bilen jeg kjører. Har vært andre som har trengt starthjelp og da er dette en enkel løsning sålenge batteriet ikke er _HELT_ dødt.

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar igang denne tråden litt igjen.

Den ga(m)le audi80en min har ett litt humørsykt batteri. Så en gang eller to i året, finner den ut at i dag vil jeg ikke starte. Tenkte derfor på >en slik en.< Erfaringer med slike "sigaretttennerbokser"? Ikke det at akkurat audien har så mye elektronikk.

 

Kjøpte selv en slik sak her for etpar år siden, tenkte det kunne være kjekt å ha. Men jeg har ikke fått start ved hjelp av denne boksen noen gang iallfall.

Mulig jeg har brukt den feil, at den har blitt ødelagt av å stå for lenge ubrukt uten lading eller at jeg har fått en feilvare.. Det vet jeg ikke, men jeg er iallfall ikke imponert over dette produktet i forhold til at jeg betalte 7-800kr for denne boksen..

 

Jeg har brukt en sånn som dette, http://www.supplierlist.com/photo_images/567/Switchable_Emergency_Auto_Jump_Starter_with_Patent.jpg 3 - 4 ganger i vinter. Når den værste kulda satt inn for fult. Dog aldri på bilen jeg kjører. Har vært andre som har trengt starthjelp og da er dette en enkel løsning sålenge batteriet ikke er _HELT_ dødt.

 

Det var enten en sånn eller den over valget sto mellom når jeg gikk hen og kjøpte Black&Decker boksen over her.. Angrer ennå for at jeg ikke heller kjøpte den andre her..

 

Men når det er sagt så har jeg hørt skrekkhistorier om biler som har løst ut airbagene pga bruk av slik starthjelp.

Ekstremtilfellet jeg hørte om var visst en Opel av nyere årgang som fikk slik starthjelp, der alle 4 sidevinduene ble blåst i tusen knas av at airbagene i hele bilen slo ut.. Vet ikke om slikt er mulig, men jeg vet av erfaring at denne starthjelpertypen duger godt når den er full lada. Brukte selv en slik sak for å få start på Chevy Blazeren min en vinter begge batteriene var helt døde. Det er en V8 diesel på 6,2liter som måtte glødes før oppstart og greier. Null problem, koblet til boosteren, glødet og startet Blazeren lett som bare det.

 

Men i ettertid har jeg anskaffet meg Optima rødtopp tørrbatteri i bortimot samtlige biler jeg har, og strømproblemer hører stortsett fortida til. ;)

 

Camaroen for eksempel, har også et rødtopp. Den starter jeg opp noen ganger iløpet av vinteren, men den kan også stå etpar mndr innimellom uten at den blir startet. Spiller ingen rolle om det er 25minus i den uisolerte garasjen og motoren ikke har vært startet på 2mndr. Må selvsagt pumpe bensin etpar minutter, og gjerne kinne endel runder også før den starter. Men duverden som Optima imponerer meg hver gang det gir meg start på Camaroen under slike ekstremforhold. Vedlikeholdslader en gang på høsten, så holder det hele vinteren gjennom, sålenge jeg lar motoren gå noen minutter etter hver oppstart. Pleier å la motoren gå til den er gjennomvarm, ikke mer enn det. Bruker sikkert en tank bensin bare på garasjekjøring iløpet av vinteren, men det får så være.. :blah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg legge til at jeg har selvsagt et sett startkabler liggende i bagasjerommet også, og de har jeg fått brukt opptil flere ganger hittil i vinter. På andre folks biler.

Men de kablene jeg har er av den gode gamle sorten, uten noen form for bokser som beskytter eller plastikk som er i veien!

Det eneste jeg har vært kresen på er at jeg valgte de tykkeste kablene jeg fant, og også de lengste! Verste jeg vet er når man mangler 10cm for å nå fram pga man ikke kommer skikkelig til med bilen..

 

Og jeg har aldri vært ute for noen form for problemer med bruk av helt vanlige kabler uten overspenningsvern. Har ofte stusset over om folk tror jeg er helt idiot som tør bruke kabler uten noe form for vern, men da får de bare tro det da!

Vær bestemt når du setter kablene på batteripolene så det gnistrer minst mulig, gjør det til en regel at du setter kablene i en rekkefølge slik at det batteriet du henter strømmen fra er det siste som blir koblet. Da slipper du å stå i et pokkers gnistregn om du skulle være så uheldig å miste feil kabel på feil sted mens du fikler.

 

Sunt folkevett er alltid en fordel. Da kan man fint klare seg uten overspenningsvern tror jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt en del trumfbonus til overs, så da var B&D boksen det jeg hadde mest bruk for der. Men er litt småskeptisk til hvor godt den fungerer. Men størrelsen så jo genial ut. Kan jo til og med klare å pakke den med på MCen og bruke den som mobillader og lampe i teltet. Kanskje det den vil ende opp som.

69 VW Type 2 (RIP)

86 VW Golf (RIP)

94 Audi 80 (passert 300K, og teller videre)

01 Volvo V40 (familiebil m/strikkmotor)

98 Yamaha TDM 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok så absolutt noe i det der med at man kan ta styreenheter ved sveising, og tilkobling av batteri.

Hvis vi tar en såpass gammel og enkel bil som Opel Ascona C(riktignok 1.8i), så var det en kompis av meg som sveisa kanaler på sin, og etterpå ville ikke bilen starte, helt død når man kinna.... Hva som hadde skjedd, jo tenningsmodulen hadde omkommet, ved skifte av denne starta bilen igjen.

Og dette hadde skjedd på en relativt gammel bil, og sveising i andre enden av bilen.

 

Og kanskje noen av dere har hatt biler som har trøbbel med gnisten, enten ved en dårlig plugg eller pluggkabel, bilen går på 3 sylindre, men når du drar pluggledningen av så går den plutselig på alle 4, jo da skjer det noe merkelig, for i det du får litt avstand fra pluggen og pluggkabelen, så det blir gnist der også, så blir faktisk gnisten sterkere på pluggen, vet ikke hvorfor, men det skjer.

 

Det samme skjer med 12V ved tilkobling av startkabler, og dess større gnisten blir, dess høyere spenning utsettes batteriet/bilen for, hva som skjer kan jeg dessverre ikke forklare, det samme skjer jo også ved tilkobling av batteri, men ikke så sterkt.

Det skjer sjeldent ting som følge av dette, og når det skjer kan man være uheldig og bilen ikke går etterpå, eller man kan få følgeskader som man merker seinere, men som oftest går det helt fint.

Inni disse startkablene sitter det jo som oftet noe elektronikk, med iallefall en kondensator, som tar opp en del av disse spenningene, kanskje ikke alt, men som oftest er det ikke så store strømmen det er snakk om, kanskje 10A eller noe i tilkoblingsøyeblikket, men spenninga er det som må utjevnes, og alt hjelper.

Mesteparten av denne spenninga forsvinner jo rett inn i batteriet også.

 

så at det er noe i dette finnes det liten tvil om, for bilene i dag har faen ikke mye overspenningsvern, eneste bilene jeg vet om som faktisk har ett overpenningsvern som beskytter styreenhetene er MB W201 og W124, så bilen din er iallefall trygg Johan....

 

Men du kan jo sprette opp disse boksene, så skal du se at mange blir lurt, for mange av dem er ikke tilkoblet kablene en gang, og da hjelper det ikke stort, så ja, mye av det er humbug.

 

Men jeg tør ikke å koble startkabler på en nyere bil, hva som regnes som nyere varierer, men en gang på 90-tallet skal man begynne å være forsiktig, men moderne elektronikk er ikke akkurat overdimensjonert som dere sikkert vet.

 

Hver og en får gjøre sine egne valg om de tør, og sjansen er veldig stor for at det går helt fint, men det er en minimal sjanse for at det ikke går bra, og den er stor nok til at jeg ikke gjør det.

 

En bedre idè er vel å kjøpe se en slik boks som beskytter elektronikken under sveising, og bruke den på batteriet sitt, disse virker iallefall, det vet vi jo, sveising foregår jo med ca 80V og en del strøm, og med gnist som igjen forsterker dette, har aldri hørt om biler som har "omkommet" med slik boks tilkoblet.

 

Bilen min igjen finnes jeg ikke redd for å bruke startkabler på, den tåler det.

 

 

Ett annet problem er at det selges startkabler med kabler som minner om pluggkabler av kobber, får jo ikke liv i en 240 en gang med dette.

Og igjen så finnes det fine kabler, med klemmer som kun har kontakt med en 2mm blekkklemme mot klemma, disse blir varme og funker dårlig.

 

Husker jeg lånte peugeot 405 til starthjelp til merca, stramma gasswiren som puggen gikk på 3500 rpm, men puggen stoppa når jeg kinna litt... hehe...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man skrur av bilene før tilkobling skal det vel ikke være noe problem med gnistring, aldri hatt noen stor gnistring fra batterier med begge biler av. Har til og med fått starthjelp av en 2009 Audi A6 med bare oldschool kabler, gikk helt fint det og :) Bare kobla det på gods på min for å være sikker..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informativt og fint innlegg der, Einar :) Da vet jeg at ihvertfall min bil er trygg.

 

Og jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte Optima Rødtopp istedet for biltema...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at jeg snubla over denne tråden. Klarte å ordne meg sånn at bmwen ble strømtom i stad. Siden jeg har hørt at gamle startkabler uten overspenningsvern er kast mht nyere biler lot jeg Statoil loppe meg for 439,-

 

Den eneste forskjellen jeg registrerte var rødt lys i boksen når ting var tilkoblet, om den virkelig har noen funksjon aner jeg ikke. Det jeg derimot _vet_ er at jeg antageligvis står litt sterkere mht forsikringselskap om noe skulle skje når jeg bruker disse kablene.

 

Håper jeg ihvertfall.

Endret av Nytern

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår