GalnemaX Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Heisann! Jeg har planer om å montere anlegg i bilen min med tiden.. (Se http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=26100 for info om det jeg tenker på å montere). Det jeg lurer på da, er om en 70 ampere dynamo er nok til dette oppsettet? Og hvilket batteri anbefaler dere? Andre tips til å få best mulig stabil strømtilførsel? Mvh Andreas Bilen er en Opel Astra 1.6i 93 mod.. Siter Ålgård Gatebilklubb 1970 VW Boble 1302 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 En 70amp dynamo kan være litt lite til det oppsettet ditt, men utfør "the big three", og sjekk hvordan det blir etter det.. Deretter, hvis det blir for lite kan du oppgradere dynamo.. "the big three" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 fant denne på "the big three"-lista: "Jo høyere volt du har, desto mindre ampere blir det, dvs. mer strøm til anlegget ditt! " syns det var ganske gøy i og med at strøm blir målt i ampere. Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by munin fant denne på "the big three"-lista: "Jo høyere volt du har, desto mindre ampere blir det, dvs. mer strøm til anlegget ditt! " syns det var ganske gøy i og med at strøm blir målt i ampere. det er nok heller mer effekt du får da ;) ingen grunn til å være pirkete.. du forstod vel poenget? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Riktige er: Jo høyere volt du har -> desto mindre ampere blir det -> samme effekt. Eller bedre: Jo høyere volt du har -> samme ampere -> høyere effekt. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 få tag på ein stust mulig andreas bler gydd ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 enda mer riktig: høyere spenning + mindre strøm -> mindre spenningstap i kabel -> høyere effekt ;) blir bare mer og mer omfattende dette her ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by SunnyGTi2.0 enda mer riktig: høyere spenning + mindre strøm -> mindre spenningstap i kabel -> høyere effekt ;) blir bare mer og mer omfattende dette her ;) Hehe, stemmer det. Men ved riktig dimensjonerte kabler, vil det være en dråpe i havet sammenlignet med oppgradering av dynamo og spenningsregulator. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Ok, en skriveleif.. Dere skjønte vel poenget.. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 joa, pirker bare fordi jeg kjeder meg, men..: en høytaler trekker vel like mye strøm uansett spenning? ergo, mer spenning, høyere effekt. eller tar jeg feil? Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 Nei, det stemmer ikke. Motstanden i spolen varierer med frekvens og utslag i elementet. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 det er bare å regne det ut: spenning = motstand(ohm)*strøm Siter -95 polo6N -91 sierra -84 golf2 www.home.no/polo6n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 Originally posted by sony det er bare å regne det ut: spenning = motstand(ohm)*strøm Det stykket der gjelder bare på resistive laster. I en spole vil motstanden variere med frekvensen. Men utgangspunktet er riktig. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 Originally posted by munin joa, pirker bare fordi jeg kjeder meg, men..: en høytaler trekker vel like mye strøm uansett spenning? ergo, mer spenning, høyere effekt. eller tar jeg feil? Strømmen varierer når spenningen varierer. Strømmen varierer også når motstanden varierer. Så du kan komme i en situasjon, hvor effekten ikke går opp, når spenningen øker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg