Gå til innhold

Biltemas store tusenmetere med blå ring rundt

Ranger emnet


hk416

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har søkt og googlet , men finner ikke noe konkret om Biltemas store tusenmetere, de som koster 399,- pr stk og har helt klart glass og blank reflektor med blå ring rundt lyktehuset utvendig. De ser jo ganske ok ut og prisen er rett, men er det noen som har prøvd disse eller vet via andre om de er bra?? Jeg lurer vel egentlig mest på om de bare sender en smal stråle langt fremover eller om de også gir bra spreding slik at man ser om det står dyr eller annet langsetter veien. Jeg hadde tidligere NBB Alpha lykter som ikke så så kule ut, men de hadde et fantastisk lys som begynnte rett forran bilen og strakte seg langt outover fjernlyset og hadde også fin spredning til sidene. Jeg lurer på om disse Biltemalyktene kan ha samme egenskaper? Har litt lyst på dem siden de ser flotte ut og ikke koster allverden.

Noen meninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått, så er det såkalte 37,5 lykter som har en del spredning, men s vanligere 17,5-lykter har smal lysstråle, 37,5 lykter er ikke tillat på bil til og med 3500 kg.

 

Om dette er en ubrutt regle vet jeg ikke, men jeg fikk høre at det var forskjellen på 37,5 og 17,5-lykter, tallet gjenspeiler prosent av tillat lux-verdi på bilen.

 

Vet ikke hvor saklig dette ble for din del, men om det ikke viser seg å hjelpe deg noe så se bort fra det.

 

Biltama pleier å ha sånn testestativ i butikkene sine, der man kan teste lyktene, problemet er bare at strømforyninga er for svak til ei 55W pære der jeg har prøvd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, joda 37.5 kontra 17.5 gir mening det. Jeg kikket litt på disse lyktene sist jeg var innom B.T sist, men kunne ikke finne noen spesifikasjoner på de, hverken på glasset eller eska. Hvis det er som du sier så gir de nok bra lys. Regner med at jeg plukker de med meg neste gang jeg er innom dersom det ikke kommer svar her som tilsier at jeg bør la dem være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BINGO!!

 

Her fant jeg en objektiv vitenskapelig test av div tusenmetere og Biltemas kommer meget bra ut og lyser jo rævva av flere andre som koster 3 ganger mer.

Jeg regner med at de står forran grillen på bilen min om et par dager, he he:-)

Testen er med 55W så med 80W pærer blir det vel enda bedre vil jeg tro.

 

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0721/072104.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått, så er det såkalte 37,5 lykter som har en del spredning, men s vanligere 17,5-lykter har smal lysstråle, 37,5 lykter er ikke tillat på bil til og med 3500 kg.

 

Om dette er en ubrutt regle vet jeg ikke, men jeg fikk høre at det var forskjellen på 37,5 og 17,5-lykter, tallet gjenspeiler prosent av tillat lux-verdi på bilen.

 

Vet ikke hvor saklig dette ble for din del, men om det ikke viser seg å hjelpe deg noe så se bort fra det.

 

Biltama pleier å ha sånn testestativ i butikkene sine, der man kan teste lyktene, problemet er bare at strømforyninga er for svak til ei 55W pære der jeg har prøvd.

 

 

17,5 og 37,5 tilsier % av total lovlig lux på 480. Ikke en referanse til spredning.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er de jeg tror du mener så hadde jeg dem på maxima'n.

Greit lys, men de rusta fra dag 1. Etter en uke var de ikke mye pene lenger. (men nå brydde ikke jeg meg om det da)

 

Nei, disse ruster nok ikke. Det er bare plast og glass;-)

De ligger og venter på montering i helga. Hvordan lyskjeglen blir kommer jo greit frem i testen, ser ut til å gi bra med lyst til sidene og bra langt fremover også, akkurat slik jeg vil ha det. Jeg hiver i 80W pærer også så det hjelper vel også litt.

 

Kommer tilbake med min vurdering så snart jeg har fått de på og testet de litt

 

Fant de til slutt på siden til BT, her er en link til lyktene: http://www.biltema.no/Bil---MC1/Biltilbehor/Belysning/Ekstra-lys/Fjernlys/

Endret av hk416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått dem montert og testet dem en del i tussmørket. Det står forresten 30 på glassene når jeg så etter. Jeg er meget godt fornøyd med lyset, de lyser en god del lenger enn fjernlysene pluss at de sprer en del til sidene slik at jeg ser om det står dyr utenfor veien som kan tenkes å sprette fremfor bilen, helt toppers. At det ser litt bøllete ut i fronten i tillegg tar jeg som en bonus. Så får tiden vise om reflektorene tar skade av 80W pærene eller ikke. Jeg tror det går bra siden det er bra volum og størrelse på lyktene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår