Gå til innhold

opel vectra b høy co og feil lambda verdi

Ranger emnet


christianpet

Anbefalte innlegg

Hei, i forgje uke var jeg på eu med biln min

gikk ikke helt som forventet :\

15 feil, men det meste blir gjort på 1 dag med iherdig skruing :).

men hadde for høy co på bilen

min co ligger på CO > 0,3% og grense på min bil er co > 0,2

forslag til hva dette kan være?

 

og fikk også feil på lambda, sto at lambdaverdi utenfor 1+/-0,03 eller utenfor fabrilantens verdiområde

hva menes med dette:P? er lambda defekt,

eller har lambda feil verdier pga for høy co ?

 

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO ligger jo ikke akkurat skyhøyt, så helt galt trenger det ikke være. Var bilen kjørt skikkelig varm før testen?

 

Hvis du har et voltmeter kan du sjekke lambdasonden din selv. Det trenger ikke være død lambda, kan f.eks. være en liten falskluft eller eksoslekkasje som føkker opp.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ideelt sett bør nå bilen være helt varmkjørt. Jeg drar alltid på en tur på miniumum to mil før EU-kontroll og kjører med litt turtall, så lar jeg den stå på tomgang utenfor NAF.

 

Koble deg på signalkabelen fra lambdan (er 4 kabler, mener å huske at signal på denne er svart, men må sjekke). Ikke koble fra lambdaen, bruk en strømtyv eller spiss måleprobe og mål mot god jord. La bilen gå på tomgang. Når bilen er varm skal lambdasignalet pendle mellom nesten 0 og ca. 4.7V sånn ca. 1 gang i sekundet. Hvis den gjør det skal alt være i orden. Hvis du får et låst signal på 0 V eller en annen vardi kan du forhøye tomgangen eller ruse motoren litt, da bør man i det minste få en puls opp mot 4.7V når man slipper gassen. Skjer det kan det tyde på en liten falskluftslekkasje. Måler du bare 0V har du enten død lambda eller en måler på feil ledning. Heldød lambda bør dog gi feilkode.

 

Edit: signal er svart, gul er signaljord, rød og hvit er forvarming.

Endret av magnul

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette slipper GARANTERT bila igjennom...

er ikke noe dyrt heller, bare etpar hundrelapper...

bensinfilter, oljefilter, motorolje, luftfilter og tennplugger.

Prøv å bytt dette å få bila oppover til byåsen så kan jeg ta måling av din når jeg får muligheten.

om målingene enda er for høye må du bytte lambdasonde, som koster 4-500kr på biltema (universal). :-)

Audi 100 92' 2,3e

x: Opel omega 93',Audi 100 93' 2,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har også samme problem, får bare 0,4-0,5v på svart leder. Biltema har fått titanlambda, går denne an å bruke tro. På mekonomen skulle de jo ha 1800kr for sonden...

Jeg får lys i motorlampa når motor blir varm og lukter veldig av katalysator. Motor går mye finere og bedre uten lambda tilkoblet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår