Gå til innhold

Tungstarta turbodiesel ved varm motor

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har en `91 Mercedes-Benz 300 TDT som er tungstarta varm, men utrolig lettstarta kald. Har regna med det kan være litt innkjøring etter en liten overhaling, men nå har bilen gått nærmere 10 000 etter denne uten at det har vist noen særlig forbedring.

 

Info:

 

Bil/motor er gått 420 000(etter speedometeret), ved 410 000 ble motoren åpnet for reparasjon av overtrykk/gjennomslag i veivhus, så den gikk på 5 på tomgang og brukte mye olje.

 

Det ble funnet 2 knekte stempelringer(nedre kompresjonsring syl. 3 og 4), så de t ble besluttet å bytte stempelringer rund baut, rådelager og komplett slipesett, sylindrene ble honet opp med såkalt flexihone, spesielt sylinder 4 ble honet en del pga. riper, ripene er der ennå, men er ca 0,1 mm dype, torde ikke at mere, alle ble honet såpass at slitekanten ble minimal(det er jo litt slitekant etter over 400 000 km), men du kan merke den enda.

 

Ventiltetninger ble skiftet, oljering på sylinder 1 er ikke skiftet pga. den nye knakk(sliten stempelringtang), men det ble tatt en som var bra og den ble vasket før montering.

 

Etter denne overhalinga så røyk en vannslange under kjøring, bilen ble stoppet umiddelbart dette ble merket, men toppen hadde dessverre sprekt, så toppen er skiftet ut, mot en fra sugediesel, med eksosventiler og dyser fra turbodiesel(dyser er vel like men valgte å bruke de jeg visste fungerte, eksosventilene er natriumfyllte på turbodiesel). Toppen hadde gått litt over 100 000. Ny topppakning og 12 nye ventiltetninger.

 

Det er og brukt kamaksel fra sugediesel da den til turbodiesel dessverre knakk pga ujevn/feil tildragning.

Nye bolter ble også brukt første gangen, og alt av pakninger som har vært oppe er nytt.

 

Bilen går relativt fint, litt kakling, men fin gange, utrolig lettstarta kald, trenger jo knapt vri om, men varm, så må man kinne litt, stopper man og prøver igjen så kommer den med en gang, men venter man 5 minutter så må det kinnes litt, 5-10 sekunder.

Bilen bruker også litt olje og ryker blått om den har stått litt på tomgang, dette kan muligens tilskrives oljering på sylinder 1, men er ikke alltid overbevist om at det er oljerøyk.

Har forstått det av andre at det er normalt med litt oljeforbruk ett par skift etter en slik overhaling på disse.

 

Bilen går også relativt bra til å være en 300 TDT med denne kilometerstanden, trekker friskt fra bunnen av og drar 4-giret ut til 5000 rpm uten større problemer, ligger på ca 0,8-0,9 per mil(har nettopp reparert en diesellekkase i returrør under bilen så muligens det er bedre nå).

 

Mistenkte at den var stillt opp siden bilen går godt, og dette påvirket varmstarten og røyken, men bilen ryker ikke svart(kommer en bitteliten dott når bilen girer opp på kickdown, men ingenting ellers), og det har senere vist seg at det er montert differensial fra 300TE(300TE 3.27:1, 300TDT 2.65:1), så det har nok skylda for at bilen virker så frisk.

 

Dette kan jo skyldes at sylindrene er for store etter honing, målte dessverre ikke endeklaringene på ringene, men ingen antydninger til skjørtebank, og bilen trekker godt uten røyk, så jeg har litt problemer med å tro dette.

Skulle og tro den hadde litt større problemer kald også da, siden stempelene utvider seg når de blir varme.

 

Siden har også fødepumpe blitt skiftet, pga luft i diesel og motorstopp, viste seg å være ett tett forfilter som hadde skylda, hovedfilter er ikke sjekket ut, men i startøyeblikket tror jeg neppe det har noen betydning, det kommer også gode mengder med diesel i returen.

 

Jeg har også en liten lekkasje i ett forkammer, men dette er kun på 1 sylinder, og det er minimalt og ganske så vanlig.

 

Da er det igjen. Dyser, dieselpumpe, eller rett og slett for mye gjennomslag i motor,

 

Jeg har planer om 6 nye dysespisser, bilen kakler en del, men har som sagt en fin gange utenom dette.

 

Det sitter noe som heter "delivery valves" på engelsk på pumpeelementene, om disse er slitne, kan det få slike følger?

 

Dieselpumpa er forøvrig Bosch M-pumpe, PES 6 M55 C320 RS 157-1

 

Noen som har noe lurt å komme med angående dette?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår