kristiaj Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 A4 1,8t Motor går varm. Merket det kjapt da alarmen gikk og fikk stoppet, men den viste nok over 110 grader. Det er lys guffe langs kanten i ekspansjonstank. Mistenkte toppakning, men olje ser ok ut. Noen som har tips om hva dette kan være og hvorfor motor gikk varm? Hvordan feilsøke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
- Pal - Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 kan jo være vannpumpa de som har tatt kvelden også da, men så var det denne gaffa i ekspansjonstanken da... Siter 1995 Audi a4 1.8adr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
geir Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 har det blitt blandet kjølevesker på denne? Siter E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristiaj Skrevet November 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 Ja, det er godt mulig at det har blitt fyllt på med forskjellige typer kjøleveske. Kan dette resultere i sånn "gugge"? Prøvde bilen igjen nå. Motor temperatur stiger som normalt til 90grader og holder seg der en stund, men etter en km eller 2 så øker temperatur langsomt, og da er det jo bare å parkere før noe ryker. Jeg tror jeg skal ta en gjennomspyling av kjølesystem, sjekke termostat og fylle på ny kjøleveske. Kan jo tenkes at radioator er tett av denne smørja, eller at termostat ikke åpner skikkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristiaj Skrevet November 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 kan jo være vannpumpa de som har tatt kvelden også da, men så var det denne gaffa i ekspansjonstanken da... Hvordan feilsøker man defekt vannpumpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 eneste måten er å skru opp og se på den.. så vidt jeg vet... Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
- Pal - Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 Opprinnelig skrevet av - Pal - Vis innleggkan jo være vannpumpa de som har tatt kvelden også da, men så var det denne gaffa i ekspansjonstanken da... Hvordan feilsøker man defekt vannpumpe? jeg måkte bare min på verksted når motoren begynnte å gå varm og fikk den igjen med ny pumpe;) men er vel noe med at hvis du løsner slangen som går ut av vannpumpen, løfter denne opp og venter til den kjøleveska som da er til overs er rett ut da vil det ligge kjøleveske til kanten av røret, evt mindre om du skulle søle ut mer enn det røret rommer. Så starter du bilen, da skal det logisk nok bli pumpet vann ut av denne slangen hvis pumpen virker som den skal. (har ikke prøvd dette selv og vet ikke om det går ann å teste det på denne måten, men mener jeg har lest et sted at dette er måten, og virker logisk for meg) noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er måten å teste dette på? eller så står litt her http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/221880-gaen-vannpumpe.html bilen Liland91 refererer til er typisk min:( Siter 1995 Audi a4 1.8adr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristiaj Skrevet November 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 En litt snodig sak er temperaturen som vises på klimaanlegget under nr.51 "kjøleveske temperatur". Denne stiger jevnt med temperaturmåler på dashboard korrekt opp til 90 grader, men selv om tempmåler på dash viser mer enn 90 grader så stopper temperaturen på klimaanleggets display på 90grader. Men dette er kanskje missvisende fordi klimaanlegg ikke tar hensyn til temperaturer over 90 grader? Har noen med tilsvarende bil mulighet til å teste dette? (Resirc+Pil opp samtidig, velg deretter kode 51 med temperatur taster og trykk resirc igjen, så vises kjøleveske temp i display.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
geir Skrevet November 12, 2009 Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 Ser det også i eksapnsjonstanken. Skal komme kjøleveske i den lile slangen.Blanding av kjøleveske ( Mener at G12 ikke kan blandes med andre typer) kan foråsake slik "Guffe" som du har ja... Siter E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oaa Skrevet November 12, 2009 Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 mja, om du har blandet rød og blå kjølevæske, vil det klumpe seg, og lage en flott grøt... Den røde er bedre for biler med aluminiumstopp, da den er silikatfri, og angriper derfor ikke aluminiumen som den blå og grønne gjør.. Den rosa (G12 plus) kan blandes med blå/grønn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristiaj Skrevet November 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 Har tømt kjøleveske, spylt gjennom radiator og motor, byttet termostat, fyllt på ny kjøleveske og luftet. Den går fortsatt varm. Slangene til/fra radiator blir ikke varme, og varmeapparat gir ikke varme før temp er over 90 grader. Er det vannpumpa som er gåen, eller kan det være luft i systemet? Prøvde å lufte ut som det stod i manual, men mulig jeg har gjort noe feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitro68 Skrevet November 12, 2009 Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 It could be a faulty waterpump, the pump rotor is loose from the axle and that causes the overheating, known problem. The pump does not circulate the coolant anymore. It takes a long time before your heater is working? 99% change your pump is dead........... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*euroboy* Skrevet November 23, 2009 Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 Jeg hadde samme problem på bilen min.. Den blei varm nesten med en gang, og hjalp ikke om jeg bytta hverken vannpumpe eller termostat. Endte med bytte av hele toppen, siden den hadde vridd seg første gangen bilen gikk varm.. Siter 1998 Audi A4 1.9 TDi Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristiaj Skrevet November 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 Det var vannpumpa som var gåen. Skiftet vannpumpe og tok samtidig registerreim og drivreimer. Guffa i kjøleveska var pga blanding av kjølevesker. God som ny nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.