Cre8or Skrevet November 5, 2009 Rapporter Share Skrevet November 5, 2009 (endret) Har 8 stk 12" som jeg skal koble sammen. Hvert element har dobbel 4ohm spole. De skal på en forsterker som klarer 1ohm belastning.. Når de er "riktig" koblet sammen skal jeg måle med et voltmeter som skal gi en verdi fra 1-4ohm(2ohm var optimalt) Det er info jeg har fått av leverandør. Noen som kan gi en veiledning på hvordan jeg enklest mulig kan koble elementene? evt link til oppsett.. Endret November 5, 2009 av Cre8or Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2009 Fant akkurat noe her http://www.b2audio.no/subwoofers.html Den nest nederste tegninga. Er vist med 4 elementer. Evt gjøre denne koblinga med 4 og 4 elementer. Da blir det 2x2ohm til slutt ettersom jeg skjønte. Og måler da med voltmeter til slutt. Burde det funke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 5, 2009 Rapporter Share Skrevet November 5, 2009 4 dobbelspole basser med talespolene i series/parallel 2 talespoler fra hver bass koblet i serie (+ til -) og bassene koblet parallellt (+ til + & - til -) gir følgende impedans: Dobbel 4 Ohm subwoofer: 2 Ohm Dobbel 2 Ohm subwoofer: 1 Ohm Dobbel 1 Ohm subwoofer: 0.5 Ohm Dette blir da mest riktig for deg, men du har da 8stk enkelspole elementer isteden for 4 dobbelspole... du vil da havne på 2ohm, og trenger ikke måle noe ;) Altså 2 og 2 suber i serie for så å paralellkoble de 4 plussene og 4 minusene du sitter igjen med... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2009 Det skjønte jeg ikke. Trenger en tegning av oppsettet tror jeg. Men er det riktig oppsett jeg viste til fra linkenjeg la ut? Hvert element er 4ohm dobbeltspolet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2009 Det skjønte jeg ikke. Trenger en tegning av oppsettet tror jeg. Men er det riktig oppsett jeg viste til fra linken jeg la ut? Hvert element er 4ohm dobbeltspolet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 5, 2009 Rapporter Share Skrevet November 5, 2009 Dette er et helsike å forklare per nett... Men såvidt jeg kan forstå ender du opp på enten 1 eller 4 ohm. Du har åtte elementer, seksten spoler og seksten par + og -.Impedanse: seksten stk. 4 ohm. Seriekoble spole 1 og 2 på hvert element. Da får du åtte par + og -.Impedanse: åtte stk. 8 ohm. Paralellkoble to og to element. Da skal du få fire par + og -.Impedanse: fire stk. 4 ohm. Paralellkoble to og to elementpar. Da er vi nede i to par + og +.Impedanse: to stk. 2 ohm. Seriekoble de to siste kabelparene.Totalimpedanse: 4 ohm. ELLER Paralellkoble de to siste kabelparene.Totalimpedanse: 1 ohm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA2k Skrevet November 6, 2009 Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 Kanskje dette er til hjelp. http://www.crutchfield.com/learn/learningcenter/car/subwoofers_wiring.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 6, 2009 Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 Skjønner du ikke hvordan dette kobles nå, så få hjelp, eller klar deg med 1stk 12" ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 Skjønner du ikke hvordan dette kobles nå, så få hjelp, eller klar deg med 1stk 12" ;) Jo nå skjønte jeg det. Bare ikke DIN forklaring ;) Takker for hjelpen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet November 7, 2009 Rapporter Share Skrevet November 7, 2009 Anbefaler også at du er ekstremt nøye på at du kobler pluss og minus riktig hele veien. Med så mange elementer blir det ett helvete å finne ut av eventuelle fasefeil om du skulle bomme på en kobling. Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 En ting jeg fant ut nå var at spolene bak på elementet er plassert på hvert sitt hjørne med lik avstand, uten no merking for hvilke "spole-par" som hører sammen. Gjør det noe, eller er det ett fett ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Se på hvilken vei ledningen skal tres inn i spolen, da ser du sannsynligvis hvilke som hører sammen. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Se på hvilken vei ledningen skal tres inn i spolen, da ser du sannsynligvis hvilke som hører sammen. :) Takker :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Det er nok ikke ett fett nei. Du kan risikere å koble "feil" på ett eller flere elementer, med den konsekvens at de elementene du har koblet feil beveger seg motsatt vei av de andre. Da får du fasefeil slik TrustNo1 nevnte. (for ordens skyld: et element beveger seg begge veier, ikke bare innover eller utover) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cre8or Skrevet November 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 Et lite spm til.. Når jeg har kobla 4 elementer og havner på 2ohm, og gjør den samme koblinga med ytterligere 4 elementer, da havner jeg på 4ohm totalt ikkesant..? Eller blir det anderledes siden det er 8 elementer totalt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg