Gå til innhold

Må jeg ha nytt batteri?

Ranger emnet


bollerud

Anbefalte innlegg

For å utelukke noen ting, så kan du få ladet opp batteriet over natta, så starter du bilen og måler. Å jette om det er dynamo eller batteri er bare sløsing da du fort kan bytte en del som ikke trengs å byttes.

 

Når du får ladet opp batteriet så får du startet opp å målt både batteriet (om det tappes) og om dynamo leverer.

 

men ideen om å låne et annet batteri og se om bilen starter på det vil vel si meg det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ideen om å låne et annet batteri og se om bilen starter på det vil vel si meg det samme?

 

Tja, både og. Ved å låne et batteri vil du utelukke om dynamoen lader eller ikke, men du vil fremdeles ikke få vite om batteriet ditt er defekt. Batteriet kan være krute godt bare du får det laddet opp. :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både og. Ved å låne et batteri vil du utelukke om dynamoen lader eller ikke, men du vil fremdeles ikke få vite om batteriet ditt er defekt. Batteriet kan være krute godt bare du får det laddet opp. :)

 

Så bilen skal ikke starte på et lånt batteri hvis dynamoen er defekt.

Starter bilen på lånt batteri, så bør jeg få ladet opp mitt batteri siden det bare kan ha blitt tappet? feks av radioen o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilen skal ikke starte på et lånt batteri hvis dynamoen er defekt.

Starter bilen på lånt batteri, så bør jeg få ladet opp mitt batteri siden det bare kan ha blitt tappet? feks av radioen o.l?

 

Joda motoren starter om du låner et batteri uavhengig om dynamoen lader eller ikke, men du vil da kunne måle om dynamoen lader.

 

Hvis jeg var deg ville jeg fått ladet opp batteriet som står i bilen over natta, startet bilen når det er fulladet, måle på polene på batteriet å se om batteriet tappes eller lades. For å være sikker på at batteriet ditt tar til seg lading så kan du måle batteri-spenningen før du setter batteriet på plass i bilen igjen. Et batteri som er defekt vil ikke ta til seg lading fra dynamo hvis den fungerer. Mål spenningen på batteriet for å se om det ligger over 12V.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du starter bilen med ett lånt batteri og måler spenninga på det lånte batteriet mens motoren sviver og den er 14 volt er det ikke dynamoen som er gåen...

Bilen starter uansett om dynamoen er gåen eller ikke bare det er strøm på batteriet

Endret av Bjørn_Sa

If it aint broken, don't fix it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda motoren starter om du låner et batteri uavhengig om dynamoen lader eller ikke, men du vil da kunne måle om dynamoen lader.

 

Hvis jeg var deg ville jeg fått ladet opp batteriet som står i bilen over natta, startet bilen når det er fulladet, måle på polene på batteriet å se om batteriet tappes eller lades. For å være sikker på at batteriet ditt tar til seg lading så kan du måle batteri-spenningen før du setter batteriet på plass i bilen igjen. Et batteri som er defekt vil ikke ta til seg lading fra dynamo hvis den fungerer. Mål spenningen på batteriet for å se om det ligger over 12V.

 

åh, jeg var ikke klar over at man kunne lade opp et bilbatteri, får gjøre det da

 

takk for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår