bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Juhu vet dere hva, i dag ville ikke bilen starte og batterilampen lyste. Merket også at den brukte litt lenger tid enn vanlig for å starte de forutgående dagene. Målte volt på batteriet med multimeter og det viste 11.5 V når ingenting var på. Hvis jeg vridde tenningen slik at lysene kom på så viste den vel ca 10.5 V. Kan jeg ganske sikkert konkludere at jeg må ha nytt batteri? Det var også 3-4 ledninger koblet til polene (utenom de to vanlige batteriledningene), en av de må være radioen, men de andre vet jeg ikke hva er. En av ledningene var ikke koblet til noen heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Høres heller ut som om dynamoen din har tatt kvelden Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Hvis ladelampen ikke har lyst tidligere vil jeg ikke påstå at det er dynamo. Høres mer ut som dårlig batteri. men det er lett å teste, start bilen med startstrøm så måler du. Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 skal den måle rundt 14 V når bilen er i gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Hvis den den ligger på 14V når bilen sviver så er det nok batteriet. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Hvis ladelampen ikke har lyst tidligere vil jeg ikke påstå at det er dynamo. Høres mer ut som dårlig batteri. men det er lett å teste, start bilen med startstrøm så måler du. Dynamofeil kan oppstå dagen etter uten at lampa har lyst tidligere.. Har du målt batteriet før og etter du fyrer igang motoren? Hva er spenningen på batteriet før du starter, og etter? Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 (endret) Dynamofeil kan oppstå dagen etter uten at lampa har lyst tidligere.. Har du målt batteriet før og etter du fyrer igang motoren? Hva er spenningen på batteriet før du starter, og etter? nei jeg får ikke startet den i det hele tatt, får bare målt når motoren er av. Med batteriledningene koblet til batteriet får jeg 11.5 V. Har jeg åpen dør pluss tenningen i slik at vifteanlegget i kupeen går på, får jeg rundt 10.5 V. det som får meg til å tenke at batteriet er tappet er at det var 4 ledninger festet til det, en av de må være radio...de andre har jeg ikke peilig på hva er. Endret Oktober 29, 2009 av bollerud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Skjønner ikke helt. Du har 11.5V noen ganger, og så har du 14v? Hvis ikke dette var et spørsmål da? 11.5 V er uansett ikke nok til å få start på bilen. Få start-hjelp, eller trill den igang. Så måler du mens bilen sviver på tomgang. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Skjønner ikke helt. Du har 11.5V noen ganger, og så har du 14v? Hvis ikke dette var et spørsmål da? 11.5 V er uansett ikke nok til å få start på bilen. Få start-hjelp, eller trill den igang. Så måler du mens bilen sviver på tomgang. Nei, jeg har 11.5 V hele tiden. Får ikke start på bilen, men lurte på hva den burde vise hvisbilen var i gang. Men du svarer på spørsmålet... du sier 11.5 V ikke er nok for å starte bilen...så da må jeg vel skifte det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Ikke nødvendigvis. For hvis dynamoen er gåen bruker du jo penger på et batteri som kanskje er godt nok. Det finner du ut på mange batteriet ved å se på farge-indikatoren. Lyser den svart må batteriet byttes, lyser den grønt er det tipp topp. Her er det viktig å stå rett over batteriet, og lyse på det. Bare start opp bilen med tauehjelp, igangtrilling eller starthjelp og mål spenningen. Da finner du ut svaret. Dynamoen kan være gåen selv om den lader nok til at bilen klarer å svive. Så hvis den lader under 12V må du uansett bytte den med en gang. Er rundt 14V en plass som er det optimale. Målingen skal helst foregå med cd-spiller av. Lader ikke dynamoen nok til at du kan ha lysene på, så må den byttes uansett. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Ikke nødvendigvis. For hvis dynamoen er gåen bruker du jo penger på et batteri som kanskje er godt nok. Det finner du ut på mange batteriet ved å se på farge-indikatoren. Lyser den svart må batteriet byttes, lyser den grønt er det tipp topp. Her er det viktig å stå rett over batteriet, og lyse på det. Bare start opp bilen med tauehjelp, igangtrilling eller starthjelp og mål spenningen. Da finner du ut svaret. Dynamoen kan være gåen selv om den lader nok til at bilen klarer å svive. Så hvis den lader under 12V må du uansett bytte den med en gang. Er rundt 14V en plass som er det optimale. Målingen skal helst foregå med cd-spiller av. Lader ikke dynamoen nok til at du kan ha lysene på, så må den byttes uansett. ok, når du never den fargeindikatoren så kikket jeg på den tidligere i dag, men lyste ikke på den. Det var svart forsåvidt, men tror jeg må ta en kikk til...som du sier, rett over batteriet og med lys. takk for hjelp :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 (endret) Ikke nødvendigvis. For hvis dynamoen er gåen bruker du jo penger på et batteri som kanskje er godt nok. Det finner du ut på mange batteriet ved å se på farge-indikatoren. Lyser den svart må batteriet byttes, lyser den grønt er det tipp topp. Her er det viktig å stå rett over batteriet, og lyse på det. Bare start opp bilen med tauehjelp, igangtrilling eller starthjelp og mål spenningen. Da finner du ut svaret. Dynamoen kan være gåen selv om den lader nok til at bilen klarer å svive. Så hvis den lader under 12V må du uansett bytte den med en gang. Er rundt 14V en plass som er det optimale. Målingen skal helst foregå med cd-spiller av. Lader ikke dynamoen nok til at du kan ha lysene på, så må den byttes uansett. var oppe og lyste på det nå. Kunne forsåvidt se et grønt skjær nedi der...såå, da er det vel dynamoen da? Kunne ikke jeg bare ha lånt et batteri fra en annen bil, hevet det inn og hvis bilen ikke starter på det heller så må det vel være dynamoen? Endret Oktober 29, 2009 av bollerud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ares1234 Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 har du målt batteriet mens bilen står å går? har du ca. 14v da betyr det jo at dynamoen lader..;) 12,8 volt er vell batteriet toppladet, men alt ifra 12,5 er vel godt nok. det du kan gjøre er jo å måle syrenivået i batteriet, er det likt i alle cellene skal batterier være bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 har du målt batteriet mens bilen står å går? har du ca. 14v da betyr det jo at dynamoen lader..;) 12,8 volt er vell batteriet toppladet, men alt ifra 12,5 er vel godt nok. det du kan gjøre er jo å måle syrenivået i batteriet, er det likt i alle cellene skal batterier være bra. nei bilen starter ikke, og viser 11.5v. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 For å utelukke noen ting, så kan du få ladet opp batteriet over natta, så starter du bilen og måler. Å jette om det er dynamo eller batteri er bare sløsing da du fort kan bytte en del som ikke trengs å byttes. Når du får ladet opp batteriet så får du startet opp å målt både batteriet (om det tappes) og om dynamo leverer. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.