Gå til innhold

Sub: En om gangen fungerer, men ikke begge

Ranger emnet


kejo31

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en soundmagus 1500W og en proson 2x12 sub

Satt alt slik det skulle være og begynte å spille, da fungerte det bra. Etter litt røyk 15A sikringen så jeg monterte forsterkeren på subben og satt inn en 80A sikring.

Nå er det slik at når jeg bare spiller på det ene elementet så går det bra, men når jeg spiller på begge begynner det å skurre og dure. Har sjekket begge elementente og fungerer bra hver for seg.

Har jeg for stor sikring?

 

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har du koblet subbene på forsterkeren?

Eg veit ikkje motstanden på subbene, men dei er kanske 4 ohm?

Da skal forsterkern takle dette.

Har du kanskje bytt om pluss og minus på eine suben?

Da vil den eine suben slå innover mens den andre slår utover. (men dette gir vel ikkje skurring)

Kor er sikringen som du prater om?

Endret av todleif
skriveleif

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1-kanals monoblokk som er delt i to.
Feil. Det er en én-kanals monoblokk med én utgang. Det er to tilkoblinger på Pluss og to tilkoblinger på Minus, men det er fortsatt bare én utgang. Når du kobler en 4-ohms sub på "hver utgang", paralellkobler du dermed automatisk de to sub'ene, og forsterkeren ser en motstand på 2 ohm. Dét skal den greie helt fint.

 

Så lenge du holder deg til Pluss på Pluss på begge subs og forsterker, skal ergo ikke fasefeil oppstå, og skurring må skyldes noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik soundmagus trekker maks 60 amp i 2ohm, så 15a sikring blir litt snaut ja... Når det er sagt, så er det neppe verdt bryet å koble til disse proson subene, for dårligere elementer skal du lete lenge etter ;)

 

Om den trekker maks 60amp i 2 Ohm, da skjønner jeg ikke hvorfor min blåser 80Amp sikringer lett..

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører kanskje i 1ohm da??

 

Det vet jeg faktisk ikke, for å være ærlig, er så usikker.. Begge subba er kobla ned til 2 Ohm og kobla på samma utganger på forsterkern.. Beklager for bruk av tråd til trådstarter :p

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår