dhh_AQ Skrevet Oktober 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2009 Har en 1986 Toyota Tercel 4WD som noen ganger hopper ut av 2. giret. De andre gira er helt fine. Dette skjer spesielt akkurat når man går over fra å akselerere til å bremse på giret. Noen som har en ide ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet Oktober 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2009 Du har nok en slitt synkroniseringsring til andre giret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Oktober 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2009 hvordan skal en synkronisering gjøre at den smetter ut av gir? jobben til synkroniserings ringen er kun å bremse ned giret til farten av drivverket så det smetter inn uten stygge lyder og unødvendig slitasje. jeg har mer tro på slitasje på skifte mekansime. på en sånn gammel bil så vil jeg tro det er like så lønnsomt å få i seg en girkasse i godstand forran å overhale den som er i bilen. ned må den uansett så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Oktober 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2009 knekt fjær under ei kule i sjaltemekanismen tenker jeg... eller ei overføring som gjør at den ikke går skikkelig i gir, og sjaltegaffelen ikke står låst av kula... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet Oktober 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2009 Holder på med ei V6 MT75 (Ford) girkasse her nå. Den smetter ut av gir (fjerdegir) på samme måte som trådstarter beskriver. Og synkro.ringen til fjerdegiret viste seg å ha nesten nedslitte "tagger". Den enkelte må selvsagt vurdere hva som er mest hensiktsmessig selv, i forhold til en gammel bil`s videre liv. Men er det en bil som skal tas vare på, så mener jeg det beste er å overhale ei girkasse, i stedet for å bytte den ut med ei gammel kasse som like gjerne kan vise seg å være like slitt. Ellers kan jo problemet til trådstarter skyldes skeiv skiftegaffel til første/andregir. Ikke helt uvanlig på gamle girkasser med høy km.stand. Men det krever gjerne i tillegg litt herjing å få en skiftegaffel skakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Oktober 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2009 Som sagt, synkro-ring, dens "eneste" oppgave er ikke bare å bremse ned drevene, men ser man nermere på de har "taggene" en viss vinkel som hjelper å holde synkro-ringene og drevene i inngrep. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dhh_AQ Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2009 Takk for innspill :) Holder en knapp på det med låsekulene i skiftemekanismen eller om mulig slitt synkronisering pga vinklene på taggene. Får uansett ikke gjort noe med det det nærmeste tida, så blir å holde den fast i 2. gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg