Gå til innhold

lasteavhengighetsventil? Golf 3, 1993 1.8

Ranger emnet


Micra90

Anbefalte innlegg

Fått mye god hjelp her inne nå! Og her er enda en ny utfordring!

bremsene bak biter rett og slett for godt, en kompis av meg snakket om en lasteavhengighetsventil eller lasteventil? Så, hva er dette og hvordan kan eg få bremsene til å virke normalt med å fikse detta? Hvor sitter saken ? Takker for svar! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lastventil så sitter den på ene siden (husker ikke hvilken), der hvor bakakselen er hengslet i ramma.

 

Den kan justeres, men det står ikke noe i Haynes boka om hvordan den skal justeres riktig. Om du evt. har senka bilen så kan det vel tenkes at den "tror" den er tungt lasta og får for mye bremsekraft.

 

Nyere Golf III (fra 95) med ABS har ikke lastventil, der styres alt av ABS'en.

 

 

Edit: B.T.i hadde visst rukket å svare allerede.

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den nå... Men, skal den greia som går opp i den blanke "boksen" sitte løst, eller skal den være fast og vanskelig å trøkke inn?

 

Uten bremsebenk er det vanskelig å si helt nøyaktig, men armen skal være sånn passe stram.

 

Er armen helt slakk hos deg?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve armen er slakk, men den er festet i en fjær. Ellers sitter "stempelet" eller hva det nå er ganske fast. Altså det som går inn i den derre "boksen". Fælt med fag uttrykk fra meg i dag, men sånn blir det bare når eg ikke har peiling :D

 

Stempelet skal være tregt å dytte inn, er tross alt vekten av bilen som skyver det inn, men skal ikke sitte bom fast.

 

Er du sikker på at bremsene låser seg bak når du kjører?

Bruker du håndbremsen regelmessig?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer enkelt slik.

Når eg tråkker lett på bremsepedalen bremser bakhjulene mer enn de burde. Merker det godt når eg kjører på "løst" underlag. Har vert litt småglatt noen dager og da har eg også merket att rompa på bilen slipper mye lettere enn den burde. Bruker håndbrems når eg parkerer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det;

 

- Dra bilen med til NAF, be dem måle bremsekraft mellom akslinger og mellom hjul på samme aksling.

 

Så avhengig av dette kan du;

- Skifte bremsevæske, passe på at det blir skikkelig luftet, ta av tromlene og se hvor mye bremsebånd du har igjen, og justere armen på bremse.ventilen bak.

- Skifte hele bremse.ventilen og satse på at den er problemet.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår