Gå til innhold

Volvo girkasse som tåler litt gamp

Ranger emnet


NiklasJA

Anbefalte innlegg

Driver med et lite bastard prosjekt her om dagen. Blir en Audi 20v motor i ett BMW E30 kaross, med Volvo clutchhus/girkasse...

 

Link til prosjekt tråd: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=131936

 

Volvo hadde før i tiden audi diesel motor i 240/740 sine.

Så en volvo girkasse til en av disse diesel bilene ble kjøpt inn med løst clutch hus.

 

Selve kassa skal kastes da vi bare er interesert i clutch huset.

 

Clutch huset passer rett på audi 20v motoren og rett på volvo girkasse på andre siden.

 

Hva slags girkasse som skal brukes er usikkert, har hørt at 5 trins kassa til volvo tåler bare maks 200hk/300nm.

 

Noen som har annbefalinger til hvilken girkasse som passer clutch huset som det går ann å bruke? Blir ca 500+ nm i bilen når den er ferdig.

Evt. hvor man får kjøpt disse kassene?

 

På forhånd takk.

 

Mvh Niklas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått er M90 den solideste kassa, kom vel stort sett i 940/960, det er ei getragkasse, med dårlig 3.gir som ikke tåler hard giring og ikke deler clutchhus med M45/46/47.

 

Ett annet forslag ville vært MB sprinter girkasse som visstnok passer på VAG-motorer.

Eller ei Ford MT75 med drevsats for trimma cossie, da må man riktignok lage adapterplate.

 

Hva som er best vet jeg ikke, men jeg vet at det kryr av MT75-kasser oig at de tåler masse puff med riktig innmat.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må minimum ha getrag kasse da volvokassene raser med en gang, Har rast flere volvokasser med aan motor,

Enkleste er nok getrag 265 kasse med 20mm adapterplate og dieselkåpa skrudd i adapter,blir da rett lengde på ingående aksel i kassa,

Pass på vinkel på clutchkåpa så kassa blir rett i forhold til motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEr du har finni løsningen din, men en annen idè jeg tenkte på nå, er quattro-kasse med sveisa senterdiff og fjerna framdiff. Vet ikke hvor mye de tåler, men er nå en tanke for nesemann med lignende planer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

eller hva med denne?:http://www.norsk-rally.com/index.php?option=com_agora&task=viewtopic&id=1965

 

sellholm m45000 kasse, pent brukt og tåler mye.

men så skal man heller ikke kimse av å bruke clutchen når man girer, samt å bruke girstanga til giring og ikke røsking. har hatt flere biler med m45 kasse, og den har jeg aldri kjørt i filler, så det er vel like mye sjåførens feil enn girkassa når ting raser.

mange bruker jo m45 i rally, og holder det der så skal det holde til "vanlig" bruk også, om den som holder i girstanga kan å kjøre bil da, vel å merke.....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår