Gå til innhold

Trenge paragraf om legitimering av politi

Ranger emnet


kebabkongen

Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/jd/jd-19900622-3963.html&dep=alle&titt=tjenesteinstruks&

 

Står mye gøyt der..

 

 

§ 5-4. Legitimasjon av politimyndighet.

 

Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...
Mener også at dette står i Politiinstruksen. De har alltid plikt til å legimitere seg og oppgi tjenestenummer. Nekter de, rapporter det inn.

 

Jeg har i helgen blitt tatt inn på glattcelle pga. at jeg spurte etter tjenestenummeret på en politibetjent.

 

Historien går slik (IKKE BIL RELATERT):

 

Det hele begynte med en slåsskamp i en gate. Jeg og flere andre fikk stoppet dette, da vi alle kjente begge parter. Når vi så hadde tatt partene på hver sin side av veien kom politiet.

 

Jeg var ganske sliten etter og ha holde igjen han ene, og satte meg ned på huk da politibetjent 1 kom bort til meg. Han spurte hva som hadde skjedd, og jeg forklarte.

 

Etter jeg hadde forklart meg gikk jeg bort til den ene som hadde sloss. Pratet litt med han før jeg gikk mot han andre som hadde sloss. Når jeg var 3 meter unna begynte jeg og prate til han. Pratet helt normalt og ikke noe skriking (husk jeg kjenner begge parter). Så hørte jeg noen som skrek og straks kjente jeg noe i ryggen. Snudde meg, og der sto politibetjent 2. Han hadde slått meg i ryggen. Han løftet meg så opp og dyttet meg inn i et butikkvindu. Jeg datt ned, men fikk kommet meg rakst opp på bena igjen.

 

Jeg var litt brå i kjeften og sa det der var unødvendig. Spurte så hvorfor han gjorde dette. Fikk ikke noe svar.

Begynte så og bli irritert og spurte om jeg kunne få tjenestenummeret. Fikk da beskjed om og gi meg.

Jeg skjønte her at dette ikke var min feil, og ga meg ikke med å få tjenestenummeret.

 

Fikk så beskjed om at dem ikke kunne gi ut tjenestenummeret. Maste et par ganger til, og så var det rett i håndjern. Det virket som han skulle sette ett eksempel for alle som sto og hørte på.

 

Håndjerna ble satt stramt på. Etter 5 min kjøring skriker jeg om at dem må stoppe for og løsne på jernene. Vi stoppet på E6, begge går ut på siden min for å løsne. Hører så fra den ene, sitat "ikke rart han her har hatt vondt". Vi kjører så 15 min til. Jeg sitter fremoverlendt for å ikke stramme jernene mellom ryggen og setet.

 

Så finner politibetjenten ut at han skal kjøre forbi en bil. Han rykker til og jeg blir presset bakover. Da blir selvfølgelig jernene strammet. Forklarer igjen at dem må stoppe for å slakke, men fikk beskjed om at vi snart var fremme.

 

Når jeg kommer inn på kammeret og får av meg håndjernene er hendene min hovene. Dem skal ta alle eiendelene mine inkl. en ring jeg har på hånden. Forklarte så at da må jeg ha såpe. Virket som at det ikke var så farlig, så dem lot den sitte på.

 

Etter en stund på cella forsvant hevelsen i hendene, men fingeren ringen satt på ble bare værre. Den ble mer og mer hoven. Etter lang tid med banking og skriking fikk jeg litt såpe til og ta den av, men da var det for sent. Den ville ikke av!

 

Og for å forklare resten kort.

Jeg gikk inn og ut av cella 4 ganger for å prøve å klippe over ringen med avbiter, men gikk ikke for fingeren var for vond. Ble så kjørt til legevakta på morran (når det ikke var så mye aktivitet i by`n). Ringen kom til slutt av med riktig verktøy også var det tilbake på cella.

 

Har i dag hoven og øm finger. Har også et fint sår etter at jeg desperat prøvde og dra av ringen. Tok tre timer fra jeg kom inn til dem kjørte meg på legevakta. Du kan tenkte deg hvordan en finger ser ut etter hvert da.

 

DSC01348_001.jpg

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette var en major bump så var den høyst betimelig. Jeg er jo en talsperson i flere sammenhenger for å følge lov og orden, men det er få ting som provoserer meg mer enn maktmisbruk. Disse polititjenestemennene er satt til å håndheve lov og orden og i denne sammenheng har de et særskilt ansvar for å omgås den lovlydige delen av publikum på en respektfull og hensynsfull måte. Dersom det er slik som du sier, har de med god margin begått et grovt brudd på din rett til ikke å bli skadelidende på denne måten.

 

Det kan sikkert hevdes at de misforsto situasjonen og trodde du ville fortsette bråket på egenhånd, og at det de dermed for sikkerhets skyld ikke tok på deg med silkehansker. Uansett har de begått en feil som du bør forfølge et godt stykke. I tillegg til en uforbeholden unnskyldning kan det være aktuelt med oppreisning for denne ulempen du er påført.

 

Jeg vil anta at å be om en polititjenestemanns tjenestenummer (dette opprettholder den aktuelle tjenestemannens anonymitet samtidig som du har et håndfast nummer du kan bruke til videre behandling i systemet) er innenfor det du kan be om uten å bli satt i arrest.

 

I verste fall kan dette være nok et eksempel på at enkelte tjenestemenn ikke er skikket til å bedrive slik tjeneste. De har rett og slett ikke den nødvendige ro og psykiske styrke til å takle slike situasjoner på rett måte. De kan også tenkes at de ikke var tilstede da forhold som "rules of engagement" og liknende sto på agendaen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår