Gå til innhold

Oppgradering av A4 1,8TQ

Ranger emnet


Screamingeagle

Anbefalte innlegg

Jeg er en fornøyd eier av en 2002 A4 1,8TQ. Som de fleste gutter som enda ikke har blitt voksne så er jeg ute etter moderate oppgraderinger til bilen. Det er for meg ikke aktuelt med bytting av karosserideler, soting og montering av spoilere etc. Man kan vel påstå at jeg prøver å balansere mellom driftsikkerhet og noe bedre ytelse. Man kan vel få i både pose og sekk hvis man ikke overdriver?

 

Det som har blitt gjort:

-18" sommer og 17" vinter

-KW 30mm fast senkesett (dempere og fjærer)

-Chip hos Chipsenter.no (estimert ca 190hk og 1,2 bar ladetrykk)

-Pipercross innsatsfilter

-Forge 07 resirkuleringsventil

 

Det som vurderes gjort:

-Bytte til N75J magnetventil

 

 

 

Jeg lurer på om noen har tips til andre moderate oppgraderinger som ikke koster koner. Oppgraderingene trenger ikke bare være for å øke effekt/ytelse, men kan være ting som er bra for driftsikkerhet og levetid.

 

Takker på forhånd for alle bidrag!

Endret av Screamingeagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du kan jo oppgradere med å sette inn dubbeditter som Original navigasjon, bluetooth-handsfree, cruisekontroll, osv..

Er vertfall slik jeg oppgraderer min A4:-P

Det som er med dette er at det er ganske dyrt:S

 

Så du velger innsatsfilter istedet for åpent sportsfilter? Går glipp av den rå lyden av filteret du da!

Jeg har bestilt Opti flow filter herifra

http://sv.bsr.se/products/4900420/

Endret av nmork48

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo oppgradere med å sette inn dubbeditter som Original navigasjon, bluetooth-handsfree, cruisekontroll, osv..

Er vertfall slik jeg oppgraderer min A4:-P

Det som er med dette er at det er ganske dyrt:S

 

Så du velger innsatsfilter istedet for åpent sportsfilter? Går glipp av den rå lyden av filteret du da!

Jeg har bestilt Opti flow filter herifra

http://sv.bsr.se/products/4900420/

 

Gikk for innsatsfilter. Har ikke behov for mer brumming, og jeg ville gjerne beholde den originale luftfilterboksen. Byttet til Forge 07 og satt inn filteret i dag. Bilen trekker faktisk litt jevnere nå. Det neste jeg vurderer er å bytte til en N75J magnetventil. Jeg har hørt at noen har opplevd at bilen har gått i nødmodus, og er derfor litt skeptisk. Har du satt inn din magnetventil? Hadde av platen under motoren i dag, men kunne ikke finne den magnetventilen. Vet du hvor den sitter?

 

Når det gjelder navigasjon har jeg jo vurdert det. Koster litt kroner, selv for en brukt en, men det er jo veldig digg. Hvordan blir det egentlig plass til den? Må man bytte hele midtkonsollen med AC-kontrollene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for innsatsfilter. Har ikke behov for mer brumming, og jeg ville gjerne beholde den originale luftfilterboksen. Byttet til Forge 07 og satt inn filteret i dag. Bilen trekker faktisk litt jevnere nå. Det neste jeg vurderer er å bytte til en N75J magnetventil. Jeg har hørt at noen har opplevd at bilen har gått i nødmodus, og er derfor litt skeptisk. Har du satt inn din magnetventil? Hadde av platen under motoren i dag, men kunne ikke finne den magnetventilen. Vet du hvor den sitter?

 

Når det gjelder navigasjon har jeg jo vurdert det. Koster litt kroner, selv for en brukt en, men det er jo veldig digg. Hvordan blir det egentlig plass til den? Må man bytte hele midtkonsollen med AC-kontrollene også?

 

Når det gjelder N75 ventilen så har jeg lest meg frem til att n75h ventilen er den beste, så det er vertfall den jeg har kjøpt! Hvor den sitter vet jeg ikke ennå, er i nærheten av turbo har jeg lest, prøver å finne ut mer om dette selv! Dette med nødmodus er vel noe som skjer om ventlilen streiker! N75H ventilen er mer pålitelig og sterkere en den originale, samt den gir mer stabilt turbotrykk, alt dette ifølge møller! kostet 850,- inkl frakt.

 

Når jeg bygde om til navigasjon så kjøpte jeg komplett ombyggingskit med Rns-e enhet, brakett, og klimapanel til 2-din, byttet ikke midtkonsoll, skar bare ut litt av den originale:) Resultatet ble supert! angrer ikke et sekund!

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har lest meg fram til at J-ventilen er jevnere i draget. H-ventilen er visstnok litt råere, men sikkert mange forskjellige meninger og variasjoner ifht motoren.

 

Okey, men jeg har blitt fortalt att J-ventilen ryker mye lettere enn H-ventilen når man har chippet motor, vet ikke om dette stemmer men møller anbefalte vertfall H-ventil til min motor da jeg sa den var chippet

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig når det gjelder å holde bilen mest mulig original, i stedet for å putte på masse plastikk-dritt som ser skikkelig jalla ut. Selv synes jeg t.o.m. blanke eller matte speilhus også er litt harry. Hvis du derimot får til profesjonell soting av rutene fra B-stolpen og bakover, kan det være fint. Men ville hatt noe som så så originalt ut som mulig, ikke for mørkt. Hårfin balanse på slike ting, etter min mening :-) Selv skulle jeg gjerne hatt 18" hjul på min Passat, men tenker litt på komforten også og har holdt meg til 17".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig når det gjelder å Hvis du derimot får til profesjonell soting av rutene fra B-stolpen og bakover, kan det være fint.

 

Dette er jo iallefall jalla!

Ser jo ut som en varebil om man ikke soter hele veien!

Da er det bedre å la vere mener vertfall jeg!

Man kan jo f.eks heller sote bare 50-35% bak til B-stolpen og 35-20% videre bakover, da har man vertfall en kjangs å kunne påstå att det er originalt og slippe unna om man blir stoppet i teknisk-kontroll!

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen biler jeg kjenner til hvor du kan få original sotede ruter på siden foran (mellom A- og B-stolpen), så sjansen er vel større for at det virker originalt om man soter fra B-stolpen og bakover, hvis jeg ikke misforstod deg. Uansett spiller det ingen rolle med sotingen bak B-stolpen ift teknisk kontroll. Det er de fremste siderutene som er problemet da i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen biler jeg kjenner til hvor du kan få original sotede ruter på siden foran (mellom A- og B-stolpen), så sjansen er vel større for at det virker originalt om man soter fra B-stolpen og bakover, hvis jeg ikke misforstod deg. Uansett spiller det ingen rolle med sotingen bak B-stolpen ift teknisk kontroll. Det er de fremste siderutene som er problemet da i så tilfelle.

 

Mange nyere biler kommer med originalt tonenede ruter mellom A og B-stolpen, og om man ikke soter alt for mye slik att man fortsatt kan se inn gjennom ruta (f.eks 50%) så er det en god mulighet for att man går klar mangellapp om man blir stoopet i kontroll! jeg har lest andre si det samme mange plasser! Men nei, lovlig er det ikke! Men det ser ti ganger bedre ut!

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår