Gå til innhold

Fjerning av overflate rust og lakkeringsproblem

Ranger emnet


Flyndra90

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte meg en polo nå for litt siden. Det var endel rustflekker på den, men ingen "farlig" rust, så jeg tenkte da at dette kunne jeg bare fjerne uansett å lakkere over med vanlig spraylakk.

 

Det jeg gjorde var at jeg først brukte en sånn drillsak som tar ganske grovt for å få bort all rust, før jeg sparklet alt med glassfibersparkel og pusset som en gud. Brukte først 80p tørt papir for avslutte med 240p. Fikk pusset bort slik at det ble jevnt, men alikevel ble det litt bølgete på en måte, overflaten ble liksom ikke helt rett og det synes veldig godt. Tilslutt sprayet jeg på primer. Men primeren var såppass tykk at det ikke ble en jevn overgang fra den orginale lakken til der jeg sprayet primeren. Prøvde å pusse det bort litt, men jeg hadde ikke noe egnet pussepapir tilgjengelig. Var egentlig mest for å teste hvordan det ble med spraying og fargeforskjell. Ble relativt fornøyd med overgangen mellom orginal og ny lakk, nå er dette før polering osv så man ser selvsagt litt forskjell, men bilen ser ihvertfall ikke ut som en dalmantiner.

Men det store problemet mitt er det at jeg ikke fikk til å alt helt rett, som sagt ble det litt bølgete og dette synes veldig godt etter lakkering, har tenkt til å pusse det opp igjen å gjøre det på nytt, men lurer litt på hva jeg kan bruke for å få det helt jevnt. Holder det med en fin sparkel? Isåfall hvordan sparkel?

 

Når det gjelder pussing, jeg gjør all pussing for hand da jeg ikke har noe særlig verktøy selv, men vurderer og kanskje kjøpe meg noe billig hvis det er nødvendig med utstyr for å få et bra resultat. Er jo selvfølgelig mer jobb å pusse for hånd, men det overlever jeg, er bare en fattig student.

 

Ting jeg har:

 

Spraylakk

80p tørt pussepapir

240p tørt pussepapir

primer

glassfibersparkel

 

Ting jeg trenger:

 

Finere sparkel?

Noe fint våtpussepapir

Klarlakk?

 

Eventuelt noe poleringsutstyr, vet ikke om resultatet blir bra nok om man gjør det for hånd.

 

Høres sikkert ut som den nybegynnern nå, men tror det skal bli bra med litt veilledning fra dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm høres ut som du har slurvet ved første og viktigste punkt, nemlig rusta.

Regner med du har brukt den såkalte "negerkusa" på rusta, og når du gjør det vil det se ut som du har fjernet alt, mens du egentlig bare polerer overflaten.

Dra en skrutrekker over den "rustfri" flaten og du vil se at det blir en brun strek igjen.

 

Det enkleste du kan gjøre, og få et brukbart resultat er å bruke et hogghjern, skrutrekker eller lignende til å skrape vekk flakene der det er boblet under lakken, og så pusse hele overflatene rene med litt grovt sandpapir for hånd.

Dette går like fort som det gjør om du bruker eksentersliper eller lignende, og du merker samtidig om du har oversett noen punkter i lakken det har begynt å boble under.

Da vil du få fjernet overflaterusta skikkelig og det vil kun være noen små porer igjen du ikke får tatt.

Så bruker du en grunning som forsegler/penetrerer rustporene før du begynner å sparkle og lakke videre på det.

 

Mvh. Payyy.

-Livet er for kort for fire sylindere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen negerkuse jeg har brukt, er en slags slipemaskin som tar veldig grovt, går litt fortere en å bare pusse. Noe av rusten hadde gått litt dypt, derfor måtte jeg slipe bort ganske mye, og derfor er ikke overflaten rett lenger, og hovedspm mitt var hva jeg burde bruke for å få det helt rett, for det fikk jeg ikke til med glassfibersparkel. :)

 

Kan forsåvidt teste med en skrutrekker, men jeg pusset jo med pussepapir etterpå og det kom ikke frem noen brune striper da ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk glassfibersparkel til finsparkling, det er alt for tungt å slipe, bruk finsparkel. Og når du sliper så bruk en så lang kloss som mulig for å få det rett. Og 240 papir er alt for grovt for et bra resultat, det kan se bra ut i en uke eller 2 til lakk og filler synker sammen og så ser det skikkelig ille ut. Du kan begynne med grovt papir og så gå nedover til finere og finere. Bruk en sprayboks med en mørk farge på sparkelet og slip til fargen forsvinner i buler og slipespor før neste runde med finere papir. Du bør ned på 600 for å få et brukbart resultat...

 

Og hvis du følger rådet over og går helt ned til metallet igjen så husk å legg grunning før sparkel, ellers har du samme jobben til neste år også... Grunningen bør helst være 2-komponent epoxy.

 

Sorry for å komme med så mye jobb og kostnad for å få det bra, det er ingen snarveier desverre.

Endret av ian928

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk glassfibersparkel til finsparkling, det er alt for tungt å slipe, bruk finsparkel. Og når du sliper så bruk en så lang kloss som mulig for å få det rett. Og 240 papir er alt for grovt for et bra resultat, det kan se bra ut i en uke eller 2 til lakk og filler synker sammen og så ser det skikkelig ille ut. Du kan begynne med grovt papir og så gå nedover til finere og finere. Bruk en sprayboks med en mørk farge på sparkelet og slip til fargen forsvinner i buler og slipespor før neste runde med finere papir. Du bør ned på 600 for å få et brukbart resultat...

 

Og hvis du følger rådet over og går helt ned til metallet igjen så husk å legg grunning før sparkel, ellers har du samme jobben til neste år også... Grunningen bør helst være 2-komponent epoxy.

 

Sorry for å komme med så mye jobb og kostnad for å få det bra, det er ingen snarveier desverre.

 

 

Mener du seriøst at han skal slipe til grunning med 600?? Greit at man ikke skal forvente mye av sprayboksprodukter men 240 riper greier de å fylle igjen..

 

Slip sparkel med 120 også går du over med 240 før grunning, blir gulle godt og selv har jeg da enda ikke fått noen biler i retur pga sliperiper iløpet av mine 4 år som billakkerer.

 

Sånn bortsett fra hva du skal slipe med før grunning er jeg enig med ian928, bruk en god klosse med litt lengde også kan du bruke sort spray for å lettere se hvordan det er du sliper :)

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår