Gå til innhold

Blårøyk Vectra Turbo (Calibra Turbo)

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Er litt enig med tcr her :)

 

Ventil styringer og tetninger er det nok ikke... for da ville den ryket kun etter det har vært mye vakuum i motoren ex i en lang nedover bakke osv.... hvis styringene slipper igjennom så mye olje at det forårsaker oljerøyk på tomgang tror jeg det ville vært sinnsykt med røyk mens man kjører. Han sier jo at det kommer etter at bilen har stått på tomgang litt, og da er det mye sannhet i teorien til TCR, evnt mitt forslag om tett oljeretur.

 

Lever bilen tilbake du. Det ville jeg gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn står saken nå:

 

Opel på Ski har hatt møter ang. bilen, og alle "gode" forslagene her fra tråden er fakset inn til dem. De kommer til å ta den inn for å se hva det kan være - og jeg er spent på resultatet.

Faktum er at bilen ikke røk noe spesielt på (etter) tomgang før turbohavariet og den nye turboen ble montert.

Turboen var fabrikksny.

 

I allefall kommer jeg til å poste "løsningen" her når den foreligger.

 

Takk for god hjelp fra dere...:)

 

Knut

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jah- da er dommen klar:

 

Opel på Ski takket for alle forslagene som var kommet på Forumet her og ble gitt til dem. Dette ville lette arbeidet deres betraktelig, og rådene var gode. Turboservice som hadde levert turboen stilte opp med en NY turbo (gratis) om det var noe som feilte den som var blitt montert, og alt så ut til å være en garantisak.

 

Nå KUNNE det jo være at noe annet hadde skjedd samtidig som ikke hadde noe med turbo-byttet å gjøre, så jeg hadde også dette i bakhodet da bilen ble levert inn til ny sjekk.

 

Det viste seg at det "bare" var oljereturen fra turboen som var tett, og dårlig veivhusventilasjon.

 

Takk til alle gode forslag - og som dere ser så løste saken seg veldig bra med hjelp fra dette forumet (dere) :) :)

 

En "bagatell" som fikk det hele til å se ut som om motoren var kass...

 

Nå er det bare å håpe at bilen kommer til å fungere greit igjen og ikke ser ut som bilen til Blostrupmoen (når han slipper ut røyk) i Flåklypa Grand Prix.

 

Hva skulle vi ha gjort uten alle ekspertene som er samlet her.:)

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Update:

Bilen gikk perfekt i akkurat 6 uker, da begynte spetakkelet igjen.

Etter en tid med tomgangskjøring så røykla bilen ALT når den begynte å kjøre igjen.

Etter to turer inn og ut på verksted uten å finne feil (eller blårøyk !!) har Opel nå tatt inn bilen igjen, turboen er demontert og sendt for sjekking hos Turboservice hvor den nå har vært nesten en uke.

Opel skulle også sjekke en del andre ting mens de var i sving med bilen.

Forhåpentligvis så blir den bra etter dette besøket ( det åttende).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Update:

Bilen gikk perfekt i akkurat 6 uker, da begynte spetakkelet igjen.

Etter en tid med tomgangskjøring så røykla bilen ALT når den begynte å kjøre igjen.

Etter to turer inn og ut på verksted uten å finne feil (eller blårøyk !!) har Opel nå tatt inn bilen igjen, turboen er demontert og sendt for sjekking hos Turboservice hvor den nå har vært nesten en uke.

Opel skulle også sjekke en del andre ting mens de var i sving med bilen.

Forhåpentligvis så blir den bra etter dette besøket ( det åttende).

 

Bruker du original returslange fra turboen?? Oljeslangen??

Nå: BMW 520 -97

Nå: -94 Astra F STV 2.0i 16v Turbo

Nå: -95 Corsa B 1,4i

EX: -90 Vectra A 2000 2.0i 16v 2wd

Ex: -89 Vectra A 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår