Gå til innhold

Blårøyk Vectra Turbo (Calibra Turbo)

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Røykproblemer med Vectra Turbo / Calibra Turbo. Km stand 180.000 - original utrimmet bil.

 

Jeg har et problem med ENORMT MASSE blårøyk av eksosen når bilen har stått og gått på tomgang en stund.

Til vanlig er det ingen problemer med bilen, hverken olje- eller vannforbruk, men hver gang den har stått og gått på tomgang (lenge) så røyklegger den hele området når jeg gir gass. Det er så mye at biler bak forsvinner (ser ikke engang lysene i røykten).

 

Har hatt bilen på Opel på Ski flere ganger og de finner INGEN feil med den. Det er ikke vann i olja / olje i vannet, ikke sprekk i toppen, ikke feil med ventiltettinger (som jeg trodde), ikke sotete plugger, flott kompressjon og ingen andre skavanker.

Turboen skiftet de for litt siden, og jeg mener at denne feilen oppstod omtrent i samme tidsrom som dette.

 

Hva tror dere?

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by TurboKnut

 

 

 

ikke feil med ventiltettinger (som jeg trodde)

 

 

 

skulle til og si det samme...men du kan jo sjekke om det er det ved å ligge høyt i et gir og trille ned en bakke (bremse på giret). ryker det da er de vel en mulighet for at det er ventiltettningene

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe på veivhus ventilasjon. Eller tett oljeretur på turboen.... Ta av alt av slanger fra veivhuset og prøv å kjøre bilen. Må huske å plugge de endene som går på innsugs siden, hvis ikke trekker den falsk luft. Evnt måle oljetrykket, med for høyt oljetrykk vil oljen skvise seg forbi pistonringene i turboen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare ryker når motoren står og går på tomgang ei stund og ikke noe spesielt når du kjører, så er det nok tettinga inn mot eksosdelen i turboen som er gåen. Ofte legger det seg sotlignende oljegørr som gjør at den ikke holder tett. Hadde samme problem på en Turbokonv. Civic, demonterte turboen, gjorde ren tetningene og røyken forsvant etter ei lite stung( rart den ikke forsvant med en gang, kaskje det lå igjen litt olje i eksosen) Men det er kanskje ikke å anbefale for alle og enhver og demontere en turbo. Skal jo helst avballanseres etterpå. Vi tusjet på turbinhjul og kompressorhjul hvor de stod i forhold til hverandre og turboen fungerer bra enda. Gått ca 3 mnd, ikke noe mere slark eller ulyd. FLAKS kanskje???

 

http://www.home.no/abracing

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode forslag her.

Det er riktig at det KUN er når den står og går på tomgang - når en da kjører iveg etterpå. Det ryker ufattelig masse også - ser ut som totalhavarert motor...hehe.

Turboen ble byttet for 2-3 måneder siden på Opel på Ski, og det er etter dette at problemet oppstod. Vet ikke om det har noe med turbobyttet å gjøre eller om det bare er en tilfeldighet at noe annet har skjedd omtrent samtidig.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper på ventilstyringer og tetninger.. men kan jo være noe med turbo, men da burde det vært hele tida. hadde det vært olje utlufting burde det vært enormt ved pådrag hvertfall.. ikke bare etter tomgangskjøring..

 

vært borti samme på en cosworth.. da var et styringer og tetninger..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker fortsatt for gode forslag - Turboen som ble satt på var fabrikksny.

Jeg heller også litt på ventiltettings-teorien, men kan ikke se noe som helst blårøyk hverken ved pådrag eller motorbrems i nedoverbakker.

Etter at bilen har gått ca 1/2 time på tomgang er det HELT jævlig, - og den trenger ca en km strekke å kjøre før røyken blir borte.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg fremdeles tro at tettingen i turboen er gåen, tettingen lekker med en jevn strøm siden det står en restriktor på oljeinnløpet. Det er lite eksosflow på tomgang og da vil oljekonsetrasjonen bli stor og det ryker. Når du kjører vil samme oljemengde lekke men eksosflowen er så stor at oljekonsentrasjonen blir så liten at du ikke legger merke til den. Det kan hende nye turboer, ikke alt som fuker om det er nytt heller skjø.

 

Håper du finner feilen, så da må du legge ut hva som var gæli. Prøv å koble fra oljetilf. og hold igjen comp.hjulet så den ikke snurrer og se om det ryker da!

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår