TurboKnut Skrevet Januar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2004 Røykproblemer med Vectra Turbo / Calibra Turbo. Km stand 180.000 - original utrimmet bil. Jeg har et problem med ENORMT MASSE blårøyk av eksosen når bilen har stått og gått på tomgang en stund. Til vanlig er det ingen problemer med bilen, hverken olje- eller vannforbruk, men hver gang den har stått og gått på tomgang (lenge) så røyklegger den hele området når jeg gir gass. Det er så mye at biler bak forsvinner (ser ikke engang lysene i røykten). Har hatt bilen på Opel på Ski flere ganger og de finner INGEN feil med den. Det er ikke vann i olja / olje i vannet, ikke sprekk i toppen, ikke feil med ventiltettinger (som jeg trodde), ikke sotete plugger, flott kompressjon og ingen andre skavanker. Turboen skiftet de for litt siden, og jeg mener at denne feilen oppstod omtrent i samme tidsrom som dette. Hva tror dere? Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet Januar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2004 Originally posted by TurboKnut ikke feil med ventiltettinger (som jeg trodde) skulle til og si det samme...men du kan jo sjekke om det er det ved å ligge høyt i et gir og trille ned en bakke (bremse på giret). ryker det da er de vel en mulighet for at det er ventiltettningene Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet Januar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2004 Kanskje oljereturen fra turboen holder på å bli tett.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Januar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2004 Jeg vil tippe på veivhus ventilasjon. Eller tett oljeretur på turboen.... Ta av alt av slanger fra veivhuset og prøv å kjøre bilen. Må huske å plugge de endene som går på innsugs siden, hvis ikke trekker den falsk luft. Evnt måle oljetrykket, med for høyt oljetrykk vil oljen skvise seg forbi pistonringene i turboen. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jokkenf Skrevet Januar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2004 hehe, sjekka om noken he hatt diesel lr olje i potta di? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Januar 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2004 Originally posted by jokkenf hehe, sjekka om noken he hatt diesel lr olje i potta di? Det trikset kjenner jeg.....dritartig... Men, nei det lukter ikke lastebil av bilen. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Hvis det bare ryker når motoren står og går på tomgang ei stund og ikke noe spesielt når du kjører, så er det nok tettinga inn mot eksosdelen i turboen som er gåen. Ofte legger det seg sotlignende oljegørr som gjør at den ikke holder tett. Hadde samme problem på en Turbokonv. Civic, demonterte turboen, gjorde ren tetningene og røyken forsvant etter ei lite stung( rart den ikke forsvant med en gang, kaskje det lå igjen litt olje i eksosen) Men det er kanskje ikke å anbefale for alle og enhver og demontere en turbo. Skal jo helst avballanseres etterpå. Vi tusjet på turbinhjul og kompressorhjul hvor de stod i forhold til hverandre og turboen fungerer bra enda. Gått ca 3 mnd, ikke noe mere slark eller ulyd. FLAKS kanskje??? http://www.home.no/abracing Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Januar 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Mye gode forslag her. Det er riktig at det KUN er når den står og går på tomgang - når en da kjører iveg etterpå. Det ryker ufattelig masse også - ser ut som totalhavarert motor...hehe. Turboen ble byttet for 2-3 måneder siden på Opel på Ski, og det er etter dette at problemet oppstod. Vet ikke om det har noe med turbobyttet å gjøre eller om det bare er en tilfeldighet at noe annet har skjedd omtrent samtidig. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 tipper på ventilstyringer og tetninger.. men kan jo være noe med turbo, men da burde det vært hele tida. hadde det vært olje utlufting burde det vært enormt ved pådrag hvertfall.. ikke bare etter tomgangskjøring.. vært borti samme på en cosworth.. da var et styringer og tetninger.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Du kunne vel koble fra oljen inn på turboen, og holde igjen kompressorhjulet med fingrene og så starte opp å la den gå på tomgang. Klarer fint å holde igjen turboen, gjort det før. Ryker det ikke da så er det tetningene i turboen. Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aov Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Ble turboen byttet i en ny eller i en nyoverhalt en? Hvis det oppstod samtidig med byttet av turboen så er det vel mest sannsynlig den. bare ett forslag... jeg er ingen ekspert! -anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Ikke jeg heller, men jeg ville ha sjekka oljereturen fra turboen! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Januar 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Takker fortsatt for gode forslag - Turboen som ble satt på var fabrikksny. Jeg heller også litt på ventiltettings-teorien, men kan ikke se noe som helst blårøyk hverken ved pådrag eller motorbrems i nedoverbakker. Etter at bilen har gått ca 1/2 time på tomgang er det HELT jævlig, - og den trenger ca en km strekke å kjøre før røyken blir borte. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totta Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 du blander ikke sammen med svart røyk og blå røyk vell????? så at bile nfår får mye bensin på tomgang??? Siter oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter) skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no VW og Audi er bilene som er konge he he Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Januar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2004 Da vil jeg fremdeles tro at tettingen i turboen er gåen, tettingen lekker med en jevn strøm siden det står en restriktor på oljeinnløpet. Det er lite eksosflow på tomgang og da vil oljekonsetrasjonen bli stor og det ryker. Når du kjører vil samme oljemengde lekke men eksosflowen er så stor at oljekonsentrasjonen blir så liten at du ikke legger merke til den. Det kan hende nye turboer, ikke alt som fuker om det er nytt heller skjø. Håper du finner feilen, så da må du legge ut hva som var gæli. Prøv å koble fra oljetilf. og hold igjen comp.hjulet så den ikke snurrer og se om det ryker da! Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.