hanos Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Hei, har akkurat kjøpt en golf 96 mod. Når jeg setter den inn i andre gir lager den en sånn skrape lyd, høres ut som jeg ikke holder clutchen helt inne eller noe sånt. Hvis jeg setter den forsiktig inn så går det fint, men kan bli litt dumt i kryss og rundkjøringer noen ganger, for må liksom sette den i fri først, også derifra til andre giret. Er dette farlig? Noe som evt. kan utvikle seg til noe verre? Hva skal til for å ordne det, og hvor mye vil det koste, sånn ca? Takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Har du prøvd og bytte olje på girkassa? det kan hjelpe. Dra i såfall til vw og få fatt i rett type olje til girkasssa.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanos Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 har ikke prøvd, men kan jo alltids prøve.....men da ville jeg trodde at det var på de andre girene også? er bare INN i andre gir, ikke ut heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Sjeldent man får skrapelyd ut av ett gir. Skift girolje, kontroller at clutchwirens selvjustering er ok, evt det ikke er luft i clutchvæska, Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanos Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 okei da skal jeg prøve å bytte oljen, men noen som kan sparke meg litt i riktig retning på hvor man gjør det? har ikke så mye peiling på akkurat bil, men jobber med "olje" ellers, så hvis noen bare forteller meg hvor jeg tapper og fyller, og om det er en indikator på når det er nok, så tror jeg at jeg skal klare det :) Takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Er det akkurat når du drar spaken til 2gir at den lager lyd, eller lager den lyd når du kjører i 2gir også? Hvis det er førstenevnte så er syncroringen defekt. Pleier å skje med de kassene i Golf om du har vært hardhendt med kassa når olja er kald Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanos Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 er bare akkurat i det jeg drar over til 2. gir.....men hvis jeg gjør det virkelig rolig kommer ikke den lyden.....hva gjør man hvis det er det du sier da? må hele byttes? og er det "farlig" ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Har du prøvd å dobbeltclutche. Prøv det, hjelper det så se om du kan leve med det, men prøv ett oljeskift med korrekt olje, og elternativt litt innblanding av ATF Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanos Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 kan prøve det nå etterpå og se....det vil si, bare clutche og sette den i fri, slippe clutchen, clutche igjen og sette den i 2. gir? Isåfall kan det være greier å bare sette den rolig inn i andre gir tror jeg...men kan prøve, så får jeg se :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 er bare akkurat i det jeg drar over til 2. gir.....men hvis jeg gjør det virkelig rolig kommer ikke den lyden.....hva gjør man hvis det er det du sier da? må hele byttes? og er det "farlig" ? Defekt syncroring. Du kan bytte den, men det bør du ikke begynne på selv. Billigste blir vel å dra på høggern å finne en kasse. Kan jo seff kjøre med den som det er, bare du er forsiktig når du girer til 2gir. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Dette er standard symptom på utslitt synkroniseringsring. Helt utrolig at det trengs 10 innlegg på et bilforum for å si det. Lyden kommer fordi synkroniseringen er utslitt og ikke klarer å sette samme turtall på to tannhjul som skal inn i hverandre. Antakelig har nåværende eller forrige eier vært uvøren med giringa. Å "kaste inn" neste gir sliter unødig på girkassa. Vent heller med å gire til girspaken lett glir inn i neste gir. Eventuelt kan du dobbeltkløtjse og mellomgasse for å få samme turtall på de to tannhjulene som skal inn i hverandre. Det er mulig å fikse, men det er billigere (les: mindre dyrt) å bytte hele girkassa. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanos Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 hmmm ja, en jeg kjenner har samme problemet med 4.giret, og han sa at det var en wire eller noe som måtte byttes på hans....så jeg vet ikke? kan det være noe sånt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Hjelper ikke å bytte noen waier her, nei. Det kan du hilse kompisen din og si. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg