Gå til innhold

Påfylling av olje på automatkasse

Ranger emnet


nilsarve

Anbefalte innlegg

Må fylle olje på min 406 med en AL4 automatkasse. Trodde dette skulle være gjort i en fei, men så klarer jeg ikke å finne HVOR oljen skal inn damndamn

 

Har en tegning fra Haynes som i utgangspunktet ser veldig bra ut (beklager oljen...) , men uansett hvor mye jeg stirrer opp i motorrommet (eller ned i det), klarer jeg å begripe hvor på automatkassen dette skal være.

 

automatkasseal4peugeot4.jpg

 

Jeg finner dog en mutter som likner på bildet fra Haynes, men denne sitter søren meg i motorblokka og ikke på automatkassen. Kan ikke begripe at det skal være her man fyller på oljen.

 

Noen der ute som vet bedre? Kanskje noen som har et skikkelig bilde som viser påfyllingshullet? På forhånd tusen takk for hjelpen :-)

Endret av nilsarve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mindre mengder som skal på, så funker det fint å fylle gjennom peilepinnerøret. Er det større mengder går det også fint, men det kan fort ta litt tid.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mindre mengder som skal på, så funker det fint å fylle gjennom peilepinnerøret. Er det større mengder går det også fint, men det kan fort ta litt tid.

Det er dessverre ikke peilepinne til denne automatkassen :-(. 406 ble levert med to typer automatkasser, 4HP20 og AL4. Førstnevnte har dette, men ikke AL4 (som sitter i min bil). Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt om og men fant jeg til slutt mutteren for påfylling av olje til girkassen. Den er gjemt under girvelgeren. Man må sette girspaken i "D" eller lengre ned for at den skal komme til syne. For evnt. andre som plages med det samme problemet legger jeg med et bilde som viser plasseringen av mutteren.

plasseringoljepfylling3.jpg

 

Et annet problem med dette er at mutteren krever en kvadratisk bit. Har aldri sett dette før. Et tips fra kona løste saken. Jeg tok et dørhåndtak fra en gammel dør. Den passet perfekt, tro det eller ei. Sinnsykt hva man tyr til når det tilspisser seg, hehe...

verkty.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, da løste det seg. Har aldri sett automatkasser uten peilepinne før, men slik er det vel på mer moderne biler... dørhåndtak ja, haha! Man tager hva man haver, som det heter :thumb

 

Tror også disse firkantpipene fås kjøpt på biltema, men nå har du jo ordna deg spesialverktøy så! :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Beklager å gjennoplive en gammel tråd men nå har jeg fått meg en 2001 mod, 1.8L, AL4 selv og har noen spørsmål..

 

Testet bilen godt før jeg kjøpte den, men ikke godt nok, tok 45min kjøring før "sport/vinter" funksjonslysene blinket og kassa gikk i "limp home" modus.

 

Når det er sagt, er den svært nær 165' service og det kan vel hende den ikke er helt gåen, men bare trenger ett skift :)

 

Til svar på vketil sitt spørsmål har jeg forstått det slik at man skal fylle på til det renner ut, deretter vente til det bare drypper sakte ut av bunnpluggen.

 

Har tenkt å prøve med denne oljen: Transmisjonsolje - Biltema

 

Har noen byttet med den uten at bilen hoggstår? ala: Peugeot Sport Club Norge ? Forum ? Gjesteforum ? Gjesteforum ? Girolje til 2000 mod 406 automat?

 

Må man resette ECU teller for girolje når man bytter girolje? For å bli kvitt varsler og nødmodus? Kan de fleste verksted gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å kjøpe den biltema oljen, kjørte bilen varm og tok ut nivå pluggen, det fosset ut olje. Veldig svart, men hadde ingen særlig lukt -(brent).. klarte heller ikke å se noe særlig spon/shavings.

 

Jeg valgte å skru inn igjen pluggen når nesten 1L hadde kommet ut (det rant fortsatt) og deretter fylte jeg bare på lik mengde på igjen. Startet bilen, holdt inn bremsen og gikk igjennom alle girene 4 ganger, deretter lot den stå i Park et par minutter og så kjørte jeg en 5-6km med mye giring. Merket ingen vesentlig forskjell.

 

Er det normalt at så mye olje skulle komme ut av nivå pluggen? Har forstått det slik at når bilen er varm skal man kunne åpne denne, og om det er riktig mengde olje på kassa så skal det kun dryppe litt ut?

 

Kan det være en grei løsning å fortsette å bytte ut liter pr liter i en del omganger til oljen begynner å bli rødere for deretter resette Oil Wear teller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller på olje til det begynner å renne fra nivåpluggen. Så kjører du bilen litt, åpner nivåpluggen og topper opp med mer olje hvis det trengs. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan det kunne komme 1 liter olje fra nivåpluggen uten at du i utgangspunktet hadde fylt på for mye olje? Forøvrig, ifølge spesifikasjonen fra Peugeot skal du være ganske nøye med temperaturen ved påfylling. Tror det var 63 grader eller deromkring.

 

Jeg brukte en altfor dyr olje kjøpt på Mekonomen. Sensorene likte den overhodet ikke, så jeg endte opp med å få sjekket dette hos forhandleren. De fant ikke noe feil, men byttet til originalolje. Etter dette har girkassen hatt det helt topp.

 

Strategien din med å bytte en liten porsjon olje nå og da er den eneste strategien (i praksis) som du kan velge, siden det ikke er mulig å bytte ut all oljen uten å ta ned girkassen. Resetting av telleren kan vel de fleste seriøse bilverksteder gjøre. Du kan fint gjøre det selv og, bare du er villig til å gi noen kroner for verktøyet. Mulig de har kommet ned til anstendige priser nå. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nilsarve. Jeg kan særdeles lite om mekanikk, men liker ikke å gi opp..

 

Hva som har blitt gjort med girkassen før vet jeg ikke, selger sa han ikke kjente til noen problemer med den. Testkjørte bilen fredag, alt virket veldig bra.. tirsdag var været litt kaldere og det var nok årsak til at feilmeldingen først viste seg da :(

 

Ser nå at jeg leste feil i Haynes manualen.

Bilen var av når jeg skrudde ut nivåpluggen... Den skulle stå på tomgang i Park.

 

Haynes:

 

imgur: the simple image sharer

 

imgur: the simple image sharer

 

Jeg får prøve en gang til i morgen og gjøre det riktig. Helt riktig temperatur får jeg nok ikke. Ifølge Citroens AL4 manual skal den være 60 +8/-2. Haynes Peugeot sier bare "normal operating temperature".

 

Var også innom peugeot verksted i dag, de kunne gi meg time for å lese av feilkoder om 2 ukers tid. Får vel bare bestille diagnoseverktøy ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår