Gå til innhold

effekttap...?

Ranger emnet


lovik

Anbefalte innlegg

8 ohm er i utgangspunktet mye å dra på for nesten hvilken som helst bilforsterker. Det som er enda værre er at 8ohm er bare når basselementet står stille på den orginale posisjonen. Hvis du måler motstanden i et basselement mens den spiller så kan du se at det kan variere fra 0.1ohm til 150ohm alt avhengig av hvor konet på elementt befinner seg og hvor den skal derfra. Dette pleier i tillet å øke mens du spiller da det blir skapt varmegang. Og det som kan generelt sies er at mens elementet blir større og større luftmotstand og fisksjon den får dess høyere blir motstanden. Nå er ikke jeg klar over hvor kraftig den forsterkern din er men 15" er generlt vanskelig å dra. Blir helt sikkert mye lyd men om det blir kontrolert på høyt nivå og hvor høyt det blir før forsterkern mister kontroll vil jeg ikke gjette.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe fornuftig info om den forsterkeren...

 

Men jeg vil bare korrigere litt på innlegget over.

 

Motstanden, eller impedansen som det blir...

 

Den vil øke, med høyere frekvenser, og synke med lavere frekvenser.

 

F.eks en diskant, med 4ohm likestrømsmotstand, vil kanskje ha 16ohm ved enkelte frekvenser.

Og en sub, på 4ohm, vil kanskje være helt nede i 0,5ohm...

 

Friksjon i seg selv, er nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hlangmo

1505 er en 2 kanals forsterker på maks 2x225w v 14,4V om jeg ikke husker helt feil.

 

Denne kan du nok trygt brokoble som alle andre alpine forsterkere. (Jeg har hvertfall ikke vært borti noen som ikke kan det av alpine sine)

 

OK... Så da kan vi regne ca 2x100-150watt RMS. Ved 2ohm eller 4ohm?

Om det er 4ohm, og du brukobler kanalene og seriekobler sub'ene, får du 100-150watt RMS til hver.

 

Om det er ved 2ohm, blir det bare 50-75watt RMS til hvert element. Det er nok alt for lite.

 

Hvilke RF sub'er er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lovik

Har en Alpine 1505 forst. som skal drive 2 stk 15" RF subber på 4 Ohm hver. Får da 8 Ohm ( da forsterkeren ikke greier 2 Ohm ,tror jeg da?)

Blir det mye effekt tap her da? Vet ikke hva forterkeren er god for (Watt)

 

Endel misvisende informasjon i svarene over synes jeg... Alpine MRV-1505 er en 2 kanals forsterker på 2x150W, 4 ohm, 12V. Skal du koble til 2 stk. 4 ohms 15" subwoofere, har du i hovedsak 2 muligheter:

Den første er å stereokoble elementene (en på hver kanal), da får hver sub teoretisk 150W (selv om jeg vet Alpine-amp'ene yter endel mer enn det oppgitte, tipper 1505 yter ca 2x230W i 4 ohm...)

Den andre er å brokoble begge elementene, forsterkeren får da en høyttalerlast på 2 ohm mono (samme som 1 ohm stereo). Amp'en forsøker da å yte 1x1200W, dvs 600W til hvert element (noe den neppe klarer),og Alpine anbefaler derfor minimum 4 ohm monolast, og jeg tror heller ikke denne forsterkeren trives særlig i 2 ohm mono, men du kan jo forsøke og se om den slår seg av og/eller blir j... varm.

Jeg ville gått for alt. 1 og vurdert om du synes subbene får nok effekt. En mulighet er å prøve seg fram med ett element, prøv brokobling med 600W vs stereokobling med 150W og se og hør om det utgjør mye eller lite. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brokobla forsterkeren og kjører subbene (RF 3415) i 8 Ohm. og, joda, det ga fra seg lyd ja! Ble ikke så mye punch men dypbassen var brutal! Det er en såkalt MRV 1505 V12 og jeg vet at den kutter når jeg kjører den i 2 Ohm.

Skal hive på en kondensator nå så blir det vel bra....en stund:)

 

MRV 1507 var vel den som kom etterpå....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MRV 1507 er den største to kanaleren og det er godt mulig den kom etterpå, felles for MRV serien er at de ikke tåler å bli lastet langt ned.. Har sett/sendt utrolig mange MRV forsterkere på service etter at de er brent p.g.a folk som kjører de ned mot 1 ohms last.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.madisound.com/seas/h283.pdf

 

PÅ denne siden er det et diagram, det viser bla. impedans og frekvens respons. OBS. at impedanskurven går motsatt vei.

 

Impedans kurven er den som topper ved ca. 50Hz. Denne målingen er gjort i fri luft, og som dere ser er impedansen stort sett avhengig av frekvensen.

 

Bisarre: Du ser at impedansen både øker og minker ved økende frekvens på grunn av egenresonansen rundt 50Hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

http://www.madisound.com/seas/h283.pdf

 

PÅ denne siden er det et diagram, det viser bla. impedans og frekvens respons. OBS. at impedanskurven går motsatt vei.

 

Impedans kurven er den som topper ved ca. 50Hz. Denne målingen er gjort i fri luft, og som dere ser er impedansen stort sett avhengig av frekvensen.

 

Bisarre: Du ser at impedansen både øker og minker ved økende frekvens på grunn av egenresonansen rundt 50Hz.

 

OK... Den er grei. ;O)

 

Men bare vær obs på at den kurven ikke er en mal. Den gjelder ett spesielt element. Alle elementer vil ha en helt egen kurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår