Gå til innhold

Garmin Nuvi 205T - erfaringer?


460Norway

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte for 8-10 dager siden en Garmin Nuvi 205 T til kr. 699.- på den lokale Elkjøp-butikken.

Den har blitt benyttet på bla en tur mellom Trondheim og

Dalarna i Sverige, og Trondheim og Hitra.

 

GPS'en fungerer stort sett utmerket, og den er veldig lett å

bruke.

 

Men: I regnvær, på vei til Hitra, mistet den satellitt-kontakten

flere ganger, og indikerte bla bilens posisjon til steder langt

utenfor veibanen (spesielt mellom Orkanger og Krogstadøra).

Den fortalte også at maks. hastighet i løpet av turen hadde vært

211 km/t. Dette var antakelig mer en det dobbelte av det reelle.

(Bilen var dessuten en Volvo 460 med tilhenger med byggematerialer. ;-) ).

 

På jomfruturen til Sverige merket jeg også at den indikerte

hastigheter mellom ca 65 km/t og 90 km/t mens jeg lå på konstant

ca 80 km/t.

 

OPPSUMMERT: GPS'en er ikke pålitelig. Er det noen som vet om slike problemer må regnes som normale, eller om det er sannsynlig

at jeg har fått en defekt enhet?

 

På forhånd takk for svar.

 

-460Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad må slikt påregnes, av en haug forskjellige grunner, de fleste matematiske ;)

 

Regnvær og skyet vær bør ikke i seg selv påvirke mottakeren så mye, men det er endel andre ting som kan ødelegge ganske kraftig, som spesielle atmosfæriske forhold, og hvis du kjører inne mellom høye fjell og får dårlig dekning og/eller såkalt multipath.

 

En fart på 211 kmt oppnår du enkelt ved at posisjonen til mottakeren endrer seg drastisk på kort tid, feks hvis du kjører ut av et område med dårlig satellittdekning, med dårlig/unøyaktig posisjon, og brått får god dekning igjen der mottakeren plutselig får beregnet en bedre posisjon 50 meter til siden på et sekund eller to. Da kan farta bli grisehøy.

Det er jo ikke egentlig farta til bilen den måler, men endringen i (den teoretiske) posisjonen til mottakeren.

 

Nå vet jeg ikke veldig mye om akkurat den mottakeren du har der, men den er jo relativt billig, og det kan jo gå ut over maskineriet den har fått innabords.

 

Allikevel, opplever du slikt om du kjører på flatmark og har god satellittdekning (dvs ingen fjell, ingen hus, ingen aliens i atmosfæren den dagen), så ville jeg nok vurdert å prøve å få den byttet.

Det vil jo kanskje uansett være verdt et forsøk..

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad må slikt påregnes, av en haug forskjellige grunner, de fleste matematiske ;)

 

Regnvær og skyet vær bør ikke i seg selv påvirke mottakeren så mye, men det er endel andre ting som kan ødelegge ganske kraftig, som spesielle atmosfæriske forhold, og hvis du kjører inne mellom høye fjell og får dårlig dekning og/eller såkalt multipath.

 

En fart på 211 kmt oppnår du enkelt ved at posisjonen til mottakeren endrer seg drastisk på kort tid, feks hvis du kjører ut av et område med dårlig satellittdekning, med dårlig/unøyaktig posisjon, og brått får god dekning igjen der mottakeren plutselig får beregnet en bedre posisjon 50 meter til siden på et sekund eller to. Da kan farta bli grisehøy.

Det er jo ikke egentlig farta til bilen den måler, men endringen i (den teoretiske) posisjonen til mottakeren.

 

Nå vet jeg ikke veldig mye om akkurat den mottakeren du har der, men den er jo relativt billig, og det kan jo gå ut over maskineriet den har fått innabords.

 

Allikevel, opplever du slikt om du kjører på flatmark og har god satellittdekning (dvs ingen fjell, ingen hus, ingen aliens i atmosfæren den dagen), så ville jeg nok vurdert å prøve å få den byttet.

Det vil jo kanskje uansett være verdt et forsøk..

 

Takk for tilbakemelding.

Begrenset kvalitet hos elektronikken evt kombinert med suboptimale mottaksforhold antas å kunne spille en vesentlig rolle.

Etter hva jeg har hørt så er det SIRFstar III chipset i denne

GPSen, som i følge en professor i mikroelektronikk jeg snakket med skal være meget bra, sammenliknet med tidligere og annen

teknologi.

Spørs om jeg ikke skal spørre forhandler, men ser ikke bort

fra at de vil svare at dette må jeg regne med.

Når jeg snakker med folk med portabel GPS får jeg spørre dem

om deres erfaringer..

 

-460Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår