Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
Frakk2000

Focus døde i dag (Tidligere hengte på turtall)

Rate this question

Question

Hei,

 

Jeg har merket at min Ford Focus 99 mod (1.6l bensin) henger litt på turtallet?

 

Dvs, når jeg girer, på f.eks 4000, så henger den igjen et sekund på 4000, før den sakte går nedover på turtall.

 

Har også merket at den jager litt (av og til) mellom 800-1000.

Den lugger av og til litt når jeg gir flat pedal på lavt gir. (Ikke mye, men akkurat nok til at jeg merker et lite lugg).

 

Usikker på om disse tingene henger sammen, men hva kan det bety?

 

LMM? Tennplugg? Det skal sies at det ikke alltid er tilstede, av og til funker den helt fint. Men har merket at dette problemet har økt litt i det siste.

 

Noen tips?

Edited by Frakk2000
Mer problemer

Share this post


Link to post

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Er det noe som evnt vil slå ut på en diagnosetest? Vurderer litt å bare kjøpe meg verktøy på ebay, er uansett billigere enn 15 minutter på verksted..

Tviler på det:) De fleste Ford verksted gir deg 15-30 min gratis diagnose. (Det gjør vi iallefall).

 

Dessuten tror jeg ikke du får kjøpt IDS verktøyet og programmet på E-Bay? Vil gjere se link iallefall:)

Share this post


Link to post
  • 0

Vel, det blir uansett litt vanskeligere. I dag døde den nemlig. Skulle starte bilen, men i det jeg satte i nøkkelen, så hørte jeg bare en tikkelyd fra dashbordet. Vrei om tenning. Ingenting.

 

"Heldigvis" så bor jeg på toppen av en bakke, så det naturlige neste valget mitt var å prøve å rulle den i gang, men selv dette fungerte ikke. Helt død.

 

Etter å ha prøvd flere ganger (det er en lang bakke), så blei jeg sittenende på en parkeringsplass i bunnen. Vi fikk noen til å ta med et ekstra batteri jeg har, og prøvde å starte med dette. Samme tikkelyden, og det lyste kort opp på dashen, for så å bli svakere lys ned til ingenting liv.

 

Prøvde å måle med multimeter om det skjedde noe på batteriet når jeg vridde om tenningen, ingenting.

 

Hva nå?

 

ECU?

 

Jeg har glemt å nevne, jeg har tidligere i år slitt med problemer med at bilen lader seg ut. Har hatt den inne hos Ford i kristiansand, og de sa at alt var i orden, de hadde fikset et jordingspunkt? Men jeg har slitt litt i etterkant, regnet med at det var pga det crappy biltema batteriet jeg hadde, så jeg stakk opp, og fikk bekreftet at det var ødelagt. Kjøpte meg et nytt på mekonomen, og siden da så har den startet ok. Men igjen, fikk jo disse underlige symptomene med turtall som henger osv.

 

Jeg gjetter litt på ECU med en kortslutning? Som igjen har ført til at den lader seg ut? Høres det fornuftig ut?

 

Er det vanskelig å bytte? Er slike deler ok å kjøpe brukt?

Share this post


Link to post
  • 0

En liten digresjon;

 

http://global.ebay.com/Code_Diagnostic_Scanner_for_Ford_Focus_Fiesta_Mondeo/300334709007/item

 

Her er ihvertfall verktøyet jeg tenkte på, trenger vel bare noe for å lese av kodene med right? Kontakten er jo rett ved siden av sikringsboksen under rattet, så fryktelig vanskelig kan det jo ikke være..

 

Kan jo også nevne disse:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16925

 

??

Share this post


Link to post
  • 0

En liten digresjon;

 

http://global.ebay.com/Code_Diagnostic_Scanner_for_Ford_Focus_Fiesta_Mondeo/300334709007/item

 

Her er ihvertfall verktøyet jeg tenkte på, trenger vel bare noe for å lese av kodene med right? Kontakten er jo rett ved siden av sikringsboksen under rattet, så fryktelig vanskelig kan det jo ikke være..

 

Kan jo også nevne disse:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16925

 

??

Share this post


Link to post
  • 0

Fikk henta bilen i dag, og jeg prøvde å sette inn et annet batteri som jeg hadde ladet.

 

Jepp, den startet helt fint. Har nå lært at det ikke går ann å starte bilen når den er heeelt tom for strøm ihvertfall..

 

Men jeg sliter fortsatt med at den lader seg ut.

Hvis jeg skal måle spenning i sikringsboksen, kan jeg bare måle direkte utenpå sikringene, (de store har noen små metallbiter som stikker ut av sikringen), eller skal jeg sette pinnene ned i sokkelen tik sikringen?

 

Jeg mistenker litt sentrallåsen min, den har vært evig dårlig siden jeg fikk den, særlig i kaldt vær. Har lest litt rundt, og andre forum har sagt det kan være pga no fett på motoren, anyways, mistenker at låsen står på når jeg har parkert bilen, og den tapper strømmen..

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.