Gå til innhold

Fartsmålere sabotert timer etter montering

Ranger emnet


Dr_S

Anbefalte innlegg

...Etter det jeg har erfart er folk redde for overvåkning dersom de bor i et land hvor korrupsjon og/eller statsterrorisme er et reelt problem (tro hva du vil, det gjelder IKKE Norge), har noe å skjule eller hvis de bare trenger enda et påskudd til å syte og klage litt...

 

Jeg har alltid tenkt sånn, hva er folk redd for av overvåking i NORGE!?

Likevel er jeg noe mer skeptisk enn tidligere var, for jeg ser hvordan ting kan endre seg fremover, at frykt kan trigge sider ved usympatiske mennesker, som igjen kan gå utover andre.

Og det finnes selv i Norge potensiale for at enkelte, som per definisjon er litt dust, kan komme i maktposisjoner og bruke ting i en noe forvrengt mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dere som er for gjennomsnittsmåling har overhode ikke peiling på hva dere snakker om, har dere i det hele tatt kjørt strekningene?

Jeg syns det er oppsiktsvekkende at ulykkesstatistikken ikke er 10-ganger så høy som den er... med tanke på hvor mange farlige sjåfører som er bak rattet på biler for tida, det er tydeligvis en grunn til at det er påbudt med antiskrens fra 2009 av... er jo livsfarlig å møte folk som får sleng, NULL kontroll hvis det skjer..glattkjøring burde vært 30 timer++, ikke en trist liten dag.. gjerne banekjøring hvor de skal kjøre helt på grensa på vinterføre. Det skaper sikre sjåfører, de som mener noe annet har røyka bønne eller drikker metanolholdig sprit. Det er banekjøring og erfaring i ekstreme situasjoner + det å kjenne på kroppen hvilke krefter som er ute og går som er viktig for å gi sjåfører begrep om hva de driver med når de skal ferdes i trafikken.

 

Jeg kjører strekninga ved Bamble annenhver helg, hjernedøde folk ligger i 50-60 i 70-sona!!! Hadde alle fått fua si i gir, slik at di faktisk ligger i 70-71 i gjennomsnitt, så hadde det jo vært en ting.. men innavlet ligger LANGT under! Opplevde 50 i 70-sona også.. i tillegg til farlige forbikjøringer hvor han som kjørte forbi bråbremsa så fort han var forbi så den bilen bak nesten parkerte i fua på'n..

 

Ironisk nok så var det artikkel på mandag i VG at de som bryter fartsgrensa litt er de som ikke skaper ulykker, konklusjonen var at en mellomting av å bryte den grovt og ikke bryte den var den beste løsningen!;)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personvernet ivaretatt

– Vi har lagt inn sikkerhetsmarginer i fartsmålingen for å unngå feil. Jeg vil samtidig påpeke at systemet ikke er internettbasert og det er derfor ikke mulig å hacke seg inn eller å overføre datavirus til systemet, forteller Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet. Han understreker at det har vært og er god dialog med Datatilsynet. – Vi har oversendt all relevant dokumentasjon og rettet oss etter tilsynets krav og ønsker når det gjelder innretting av systemet, forteller Amundsen.

 

Systemet for fartsmåling og sletting av foto kvalitetssikres av Justervesenet. Foto av fører som bryter fartsgrensen blir overført kryptert til Statens vegvesen der sertifisert personell sjekker bildene og finner adresse til eier av kjøretøyet før alle opplysningene overføres til Politiet. – Vi oppbevarer ingen kopier av bildene i Statens vegvesen, sier Amundsen.

 

Akkurat det der har jeg tenkt på, at det ikke skal være internettbasert, men det er datasignaler som skal sendes over store strekninger relativt raskt, tviler på at det er ett LAN de bruker, da det trenger kraftige sendere(som igjen kan hackes på) eller lange nettverkskabler som trenger forsterkere per 100 meter. Kablene som ble sabotert var jo tilkoblet telenor, og neppe telefonlinje.

Tror nok overføringen av data foregår kryptert over internett, og altså fullt mulig å hacke seg inn på om man har noen interesse.

Jeg for min del håper noen hacker seg innpå, henter ut bilder av lovlydige trafikanter og offentliggjør dem så det kan vises at systemet ikke er så sikkert som de påstår, for det er jeg rimelig sikker på at det ikke er.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har erfart er folk redde for overvåkning dersom de bor i et land hvor korrupsjon og/eller statsterrorisme er et reelt problem (tro hva du vil, det gjelder IKKE Norge), har noe å skjule eller hvis de bare trenger enda et påskudd til å syte og klage litt...

 

Godtar man LITT overvåkning, så godtar man etterhvert litt til, og litt til osv... Man skal ikke la "sjefene" ture frem som de vil her i landet, syns nå i hvertfall jeg. ;)

 

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." Benjamin Franlin

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godtar man litt overvåkning, så godtar man etterhvert litt til, og litt til osv... Man skal ikke la "sjefene" ture frem som de vil her i landet, syns nå i hvertfall jeg. ;)

 

"any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." benjamin franlin

 

word

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det kom digitalkameraene kom var jo mange bokser inaktive på rundgang. At det faktisk er en del nedetid tviler jeg ikke på, men har hørt rykter om at de SKAL være koblet ut en viss del av tiden, nettopp for at det ikke skal være "overvåkning".
Her i distriktet hadde vi tidligere en særdeles pr glad ATK/trafikkansvarlig på det lokale kammeret. Han gjorde hva som helst for å komme i media. Og hi flg han blir boksene aktivert fra politistasjonen, og så går de til 80(?) fartsyndere var fotografert. Da kuttet systemet automatisk. Ingen bokser er i kontinuerlig drift.

Dette i flg en som aldri mer blir politimann (OT heldigvis)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår