Gå til innhold

Motorproblemer på 2,0 liter Hyundai RD Coupe

Ranger emnet


Nesquick

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ble for en to månders tid siden lykkelig eier av en knallrød Hyundai RD Coupe, 97 modell, 2,0 liter med 139hk. Artig liten tass som nok kommer til å bli et lite motorprosjekt når lommeboka strekker til.

 

Forøvrig har det ikke vært store modifikasjonene sett bort i fra konfilter så langt. Resultat, syyykt mye motorlyd, men problemer med at motoren drar dårlig på høyt turtall, og når farten generelt tipper over 100km/t.

 

Nå i det siste har problemet forøvrig gått til nye høyder.. se lenger nedover i tråden..

 

Mvh. Håvard

Endret av Nesquick

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen. Kan ikkje hjelpe deg med ditt spørsmål, men håper du lager en tråd om bilen din der du legger ut bilder og forteller hva du gjør med bilen:)

lykke til

 

Takk for det. Tråd med bilder opprettet http://www.bilforumet.no/coupe-tiburon-tuscani/232615-nesquicks-1997-hyundai-rd-coupe-2-0l.html

 

Hvordan har du montert filteret?

 

Har du fjernet LMM, eller er den fortsatt der..?

Hva med vaccumslanger osv?

 

LMM måler sitter fortsatt der.. Har laget nytt luftrør, så går slange til LMM et stykke etter filteret. Veivhusluftinga/vakumslange er også koblet på det nye røret etter filteret.

 

Mvh. Håvard

Endret av Nesquick

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta tilbake til orginalt luftfilter nå.. og det tok problemet til nye høyder. På andre giret går den til 5000rpm før den begynner å lugge, for så å bremse/kvele ned motoren. What's going on? Har LMM gått til helvette? Virker som noe elektrisk fucker opp.. *oppgitt*

 

Ps. Prøvde å rense den med elektronikrens, uten noe positivt resultat!

 

Mvh. Håvard

Endret av Nesquick

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta tilbake til orginalt luftfilter nå.. og det tok problemet til nye høyder. På andre giret går den til 5000rpm før den begynner å lugge, for så å bremse/kvele ned motoren. What's going on? Har LMM gått til helvette? Virker som noe elektrisk fucker opp.. *oppgitt*

 

Ps. Prøvde å rense den med elektronikrens, uten noe positivt resultat!

 

Mvh. Håvard

 

veit ikke om du kan ha dårlig topp-pakning, pluggledninger eller plugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke om du kan ha dårlig topp-pakning, pluggledninger eller plugger?

 

Ingen tegn til dårlig topp-pakning. Pluggene er akkurat skiftet, fire elektrode plugger, ledningene vet jeg ikke..

 

Men har kommet ganske plutselig, begynner å lugge på litt forskjellig turtall ettersom hvilket gir den står i, og spesielt i oppoverbakke. Virker som motoren kveler seg selv, så skulle tro det var noe med luft/bensin blanding..

Endret av Nesquick

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tegn til dårlig topp-pakning. Pluggene er akkurat skiftet, fire elektrode plugger, ledningene vet jeg ikke..

 

Men har kommet ganske plutselig, begynner å lugge på litt forskjellig turtall ettersom hvilket gir den står i, og spesielt i oppoverbakke. Virker som motoren kveler ser selv, så skulle tro det var noe med luft/bensin blanding..

 

ah, det kan jo hende det. du kan jo måle å sjekke om det er det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, flaut.. Det jeg trodde var LMM viser ser å være tomgangsmåler. LMM er tydeligvis ikke til stede på 97 modellen. Problemet, på sin side blir bare værre.. Etter to minutter drar motoren som en 1,3 liter med astma, eller værre. Den nøler, rister og stopper opp på 4000rpm, for så å gå dårligere for jo mer man trykker inn gassen.

 

Bensinpumpe, MAP sensor, plugger, ledninger???! Noen som har vært borte i noe lignenede?

 

Frykter Hyundai diagnostikk neste..

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet plugger og pluggledninger (som røste fra hverandre omtrent).. Ingen forskjell. Har også sjekket reg.reima ved mistanke om at den kunne ha kammet over en tann eller to.

 

Skal sjekke slanger etter falsk luft i kveld.. Etter det blir det diagnose, skulle få låne kabel etterpå, og tror jeg har funnet programvare som skal funke på nettet.

 

Hvis ikke så skal Hyundai kjøre diagnose på den neste tirsdag, hvor de skulle ha 500,- for kodelesing.

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet plugger og pluggledninger (som røste fra hverandre omtrent).. Ingen forskjell. Har også sjekket reg.reima ved mistanke om at den kunne ha kammet over en tann eller to.

 

Skal sjekke slanger etter falsk luft i kveld.. Etter det blir det diagnose, skulle få låne kabel etterpå, og tror jeg har funnet programvare som skal funke på nettet.

 

Hvis ikke så skal Hyundai kjøre diagnose på den neste tirsdag, hvor de skulle ha 500,- for kodelesing.

 

Har du funnet ut hva det var som var feil enda eller? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Akkurat kommet hjem fra en uke i Tyrkia : ) Må si det var hardt å legge seg under Hyundaien i regn etter 44 grader, øl og strand!

 

Kjørte diagnose på verksted før jeg dro på ferie. Resultat; null feilkoder. Så da måtte jeg bare sjekke teorien om tett katalysator. Og ganske riktig; innholdet så ut som en pose med potetgull. Hele gitteret er i enkelte deler. Tenker nok problemet med motordraget ligger her.. sikkert derfor den hørtes så "tett" ut med konfilter også. Siden orginalkatalysator koster 12.000,- går jeg på med biltema sportkatalysator (1500,-) og sveiseapparat i morgen. Er jeg heldig får jeg jo ratt en hest til under panseret :)

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Akkurat kommet hjem fra en uke i Tyrkia : ) Må si det var hardt å legge seg under Hyundaien i regn etter 44 grader, øl og strand!

 

Kjørte diagnose på verksted før jeg dro på ferie. Resultat; null feilkoder. Så da måtte jeg bare sjekke teorien om tett katalysator. Og ganske riktig; innholdet så ut som en pose med potetgull. Hele gitteret er i enkelte deler. Tenker nok problemet med motordraget ligger her.. sikkert derfor den hørtes så "tett" ut med konfilter også. Siden orginalkatalysator koster 12.000,- går jeg på med biltema sportkatalysator (1500,-) og sveiseapparat i morgen. Er jeg heldig får jeg jo ratt en hest til under panseret :)

 

åssen gikk det?

blei det futt i kjærre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
åssen gikk det?

blei det futt i kjærre? :)

 

Jada, smilet var ganske bredt når jeg prøvekjørte den igjen. Fikk et motordrag med nye katalysatoren som jeg aldri har hatt mens jeg har eid bilen :) Så nå er det en del tyskerfanatikere som må se seg forbikjørt av en rød liten riskoker i ny og ne :)

 

Skjedd noe mer her? Litt nysgjerrig på sports-cat selv..

 

Nå har vel kanskje katalysatoren på bilen min har vært dårlig hele tiden mens jeg har hatt den, men det ble i hvertfall en himla forskjell når jeg bytta til sportkatalysatoren. Litt grommere lyd ble det også.. Ser ut som gitteret er helt annerledes oppbygd på sportskatalysatoren, så er nok mye mulig det gjør at den puster litt lettere : ) Og det beste av alt, prislappen er 11 laken mindre enn på orginal kat.

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår