Gå til innhold

Kjøleveske forsvinner

Ranger emnet


Garberg

Anbefalte innlegg

Jeg har samme problem. I fjor vinter byttet de toppakkning og trykktestet den. Alt virker bra etter det. Hele sommeren gikk smertefritt. Men nå som kulda er tilbake er også kjølevæske problemet tilbake. Jeg skjønner ingenting. På lørdag stod det i displayet at det var lite kjølevæske. Så jeg tenkte fylle på, men når jeg skrudde opp lokket boblet det masse væske tilbake til reservetanken. I dag morges var tanken 100% tom og ingenting bobblet tilbake. Volvo skjønner heller ikke noe. Kan ikke se anntydning til noe i oljen. Men synes det lukter litt søtt av eksosen. Men det kan være meg. Ettersom volvo byttet toppakkning i Mars 2009. Hva i allverden skjer med væsken? Jeg har en dieselvarmer også. Undrer litt på om det kan være en sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem. I fjor vinter byttet de toppakkning og trykktestet den. Alt virker bra etter det. Hele sommeren gikk smertefritt. Men nå som kulda er tilbake er også kjølevæske problemet tilbake. Jeg skjønner ingenting. På lørdag stod det i displayet at det var lite kjølevæske. Så jeg tenkte fylle på, men når jeg skrudde opp lokket boblet det masse væske tilbake til reservetanken. I dag morges var tanken 100% tom og ingenting bobblet tilbake. Volvo skjønner heller ikke noe. Kan ikke se anntydning til noe i oljen. Men synes det lukter litt søtt av eksosen. Men det kan være meg. Ettersom volvo byttet toppakkning i Mars 2009. Hva i allverden skjer med væsken? Jeg har en dieselvarmer også. Undrer litt på om det kan være en sammenheng der.

 

Dieselvarmeren gikk i går når jeg kom hjem fra jobben, og det røyk noe voldsomt da jeg parkerte. Men så snart jeg stoppet motoren avtok det. Men i dag fungerer ikke dieselvarmeren ikke heller. Så er noe muffins her. Snart klikker det for meg. Blir så frustrert når en ikke fatter hva som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i går som sagt så røyk det veldig av dieselvarmeren. Men det røyk også voldsomt fra eksosen. Så jeg tros at i går ble kjølevæsken ført inn i både dieselvarmeren og i motoren og ble forbrent på begge steder. Ingen lekkasje under bilen, men all kjølevæske var borte i dag morges. Altså, det jeg tror er at det blir for høyt trykk i kjølesystemet slik at væsken blir trykket inn der den kan. Men hvorfor dieselvarmeren tok kvelden skjønner jeg ikke. Men det kan jo selvsagt være pga forbrenning av kjølevæsken. Uten dieselvarmeren blir jo ikke kjølevæsken varm og dermed for jeg heller ingen varme i cupe'n vinterstid. Så er ganske avhengig av denne. Tror jeg skal ringe Vovlo i sverige å forhøre meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinner kjølevæsken hvis du skrur av varmeapparatet?

Ikke vifta nødvendigvis, men drar hendelen over mot kaldluft?

Bare lurer på om feilen kan sitte i varmeregisteret ditt, siden du ikke hadde noe problem på sommeren.

I så fall, burde teppene i bilen være ganske våte nå.

Men nå kjenner jeg ikke V70, så jeg vet ikke hvor registeret sitter på denne, og om en lekkasje fanges opp og dreneres, eller renner ut av bilen...

Men det er et poeng du bør ta med deg, at det ikke forsvant noe på sommeren. Det skal heller ikke lukte søtt av eksosen, og det er et tydelig tegn på toppakning, sprekk i topp eller sylinder, slik at kjølevæke renner inn i sylinderen og kommer ut i eksosen. Hadde du hatt en turbo, ville antakelig luftstrømmen gått andre veien, og du hadde blåst tetingna på vannpumpa eller lokket på ekspansjonstanken. (Det gjorde jeg en søndag kveld i Ørebro, 40 mil hjemmefra for noen år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en mistenker varmeregisteret, så kan en koble ut dette ved å koble fra slangene til varmeregisteret og skjøte disse sammen med et rør. Sjekk så om det blir noe forandring på problemet. Det negative med denne metoden er at det blir sykt kaldt inni bilen, men en får ihvertfall sjekket om registeret er lekk eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinner kjølevæsken hvis du skrur av varmeapparatet?

Ikke vifta nødvendigvis, men drar hendelen over mot kaldluft?

Bare lurer på om feilen kan sitte i varmeregisteret ditt, siden du ikke hadde noe problem på sommeren.

I så fall, burde teppene i bilen være ganske våte nå.

Men nå kjenner jeg ikke V70, så jeg vet ikke hvor registeret sitter på denne, og om en lekkasje fanges opp og dreneres, eller renner ut av bilen...

Men det er et poeng du bør ta med deg, at det ikke forsvant noe på sommeren. Det skal heller ikke lukte søtt av eksosen, og det er et tydelig tegn på toppakning, sprekk i topp eller sylinder, slik at kjølevæke renner inn i sylinderen og kommer ut i eksosen. Hadde du hatt en turbo, ville antakelig luftstrømmen gått andre veien, og du hadde blåst tetingna på vannpumpa eller lokket på ekspansjonstanken. (Det gjorde jeg en søndag kveld i Ørebro, 40 mil hjemmefra for noen år siden).

 

 

Men jeg har turbo, er turbo diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,

men jeg ville testet varmeregisteret først, og koblet slangene sammen en dag og testet.

Hvis du ikke blåser ut kjølevannet når du kjører, er det en annen lekkasje enn motoren.

Du tømmer heller ikke anlegget for vann ved stillestående motor, hvis topp eller blokk er sprukket eller toppakningen er blåst.

Da renner vannet ut et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tja,

Sier vel det samme som jeg sa den gangen:

Koble fra ekstern varmer hvis dette finnes, og evt. varmeapparatet.

Hvis den nå holder på vannet så vet du at der var feilen.

Du kan jo også kjøre en sylinderlekkasjetest på den (kr. 999,- på Biltema for tester) og se om det blåser kompresjon ut i kjølevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår