Gå til innhold

Taksering av skade, merkeverksted vs. karosseriverksted?

Ranger emnet


Hodepine

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var uheldig og rygget på en bil nylig. Nå ble det ikke noe stor skade, men har likevel fått en takst på over 9000 kroner fra merkeverkstedet "offeret" har fått takst fra.

 

Jeg har selv blitt rygget på og bulket en rekke ganger, og har brukt et uavhengig karosseriverksted (som min merkeforhandler bruker), hvor skader jeg mener er tilsvarende har kommet på halve prisen.

 

Har jeg noe rett til å be vedkommende få en ny takst et annet sted, eller må jeg bare punge ut det han krever?

 

Nå er det i det store og det hele småpenger det er snakk om, og jeg skal betale for reparasjonen, det var 100% min feil, men er uansett dumt å betale for mye til et merkeverksted...

 

/Hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retting og lakking kommer fort opp i den summen. Men nå sier du ikke hvor skaden er heller og hvor stor den er.

 

For ikke å nevne at "offeret" har fått redusert verdien på bilen sin pga fargeforskjell og et minus i boken ved et evt. salg..

 

Kanskje du kan spare en tusenlapp eller to ved å ta det via kåres lakkservice DA. Personlig hadde jeg betalt og blitt ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjelden "fargeforskjell" nå for tiden på grunn av at forsikringsselskapene ofte tar med tilstøtende deler. men du kan alltids se glansforskjell pga. fersk og blank klarlakk mot matt og sliten klarlakk ;) Er det en nyere bil så skal du ikke se forskjell uansett om lakkereren gjør jobben sin.

 

Men som Hondaen sier, det er like greit å bruke merkeverkstedet siden de har mer erfaring i fargeuttak på den type bil. Samt vet hvilke farger som er mest brukt og vet triksene som kan spare tid ved reparasjon.

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retting og lakking kommer fort opp i den summen. Men nå sier du ikke hvor skaden er heller og hvor stor den er.

 

For ikke å nevne at "offeret" har fått redusert verdien på bilen sin pga fargeforskjell og et minus i boken ved et evt. salg..

 

Kanskje du kan spare en tusenlapp eller to ved å ta det via kåres lakkservice DA. Personlig hadde jeg betalt og blitt ferdig med det.

 

 

Alle forsikringsselskaper betaler for flekking og tilstøtende flater slik at fargeforskjellen går i 0. Desuten når du leverer bilen inne til en uansett hvilket kaross verksted så er bilen der for å bli reparert. Om du kjører å punktere dekket ditt, du bytter det.. bilen synker ikke i verdig for det, samma med bil.

 

 

 

 

Bruk merkeverksted, de har en større base over nøyanser på de bilene de faktisk jobber og er eksperter på. Desuten det med å rygge på noen, skaden i fangeren kan være MINIMAL men husk bak framfangeren sitter noen radiatorer og støtfangerbjelker. blir fort dyrt slikt

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsikringsselskaper betaler for flekking og tilstøtende flater slik at fargeforskjellen går i 0. Desuten når du leverer bilen inne til en uansett hvilket kaross verksted så er bilen der for å bli reparert. Om du kjører å punktere dekket ditt, du bytter det.. bilen synker ikke i verdig for det, samma med bil.

 

 

 

 

Bruk merkeverksted, de har en større base over nøyanser på de bilene de faktisk jobber og er eksperter på. Desuten det med å rygge på noen, skaden i fangeren kan være MINIMAL men husk bak framfangeren sitter noen radiatorer og støtfangerbjelker. blir fort dyrt slikt

 

Den der tok jeg ikke. Mener du at bilen IKKE taper seg i verdi ved opplakkering ?

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der tok jeg ikke. Mener du at bilen IKKE taper seg i verdi ved opplakkering ?

 

Nei den gjør ikke det, hvorfor skal den tape seg i verdi ?

 

Bilen din taper seg ikke i verdi om bremsene ryker å du bytter bremser? bilen er verdt akkurat det samme på krona med reperasjonslakkering. Kommer selvsagt på hvor man gjør det. Merkeverksted/Aut. kaross = Inget tap..

Billi Jallaverksted/Svart = Tap

 

For da har man ikke dokumentasjoner og reklamasjonsrett.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg inntil Random4K med det forbehold om at det ikke dreier seg om STORE kollisjonsskader hvor det gjøres større inngrep i kollisjonssoner osv. Da er det lov å stille seg skeptisk selv om alt er utført etter boka. Meine nå je da.

 

EDIT: Du kan jo prate med motparten og høre om du kan få lov å benytte en alternativ oppretter hvis det er et genuint ønske om å fikse bilen. Vil vedkommede bare ha pengene sliter du hvis de skal taes fra DIN pengepung i sin helhet. :m'm:

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den gjør ikke det, hvorfor skal den tape seg i verdi ?

 

Bilen din taper seg ikke i verdi om bremsene ryker å du bytter bremser? bilen er verdt akkurat det samme på krona med reperasjonslakkering. Kommer selvsagt på hvor man gjør det. Merkeverksted/Aut. kaross = Inget tap..

Billi Jallaverksted/Svart = Tap

 

For da har man ikke dokumentasjoner og reklamasjonsrett.

 

Får høre med han her da vettu :)

 

http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/189666-omlakkert-skadet-porsche-del-2-autozentrum.html

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår