Gå til innhold

Hva tror folket om man har vikeplikt her eller ikke?

Ranger emnet


CraiZ

Anbefalte innlegg

Nei du har ikke vikeplikt der. Kjører der daglig selv bare motsatt vei da jeg skal ut på østre akern i det krysset. Den veien til venstre er utkjøring fra ett industri omerådet og man har alltid vikeplikt fra en P-plass og ut på vei.

 

Holdt på å legge til at det ikke er vikeplikt fra p-plasser, og at det lønner seg å se etter skilt med gatenavn på, men på Gulesider så det for meg ut som om dette var en del av Alf Bjerckes vei.

 

Da får jeg legge meg langflat her, tror nok han som kjører der daglig vet bedre enn de fleste når det gjelder dette krysset :) Deilig var det å ta feil og, ettersom craiz da har en sak! Han kan prøve seg med at han strøk deg fordi du nølte, men det er bedre å holde igjen en gang for mye enn en for lite :thumb

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De aller fleste veier er åpne for alminnelig ferdsel, men de må ha ett veinavn før man har vikeplikt

 

Nei, hva har veinavn med saken å gjøre?

 

Hentet fra KNA: For å avgjøre om den kryssende veien danner er et kryss eller avkjørsel, så må vi vurdere følgende to forhold.

 

1) Om vegen er åpen for allmennheten (dvs. for alle og enhver).

2) Om vegen er alminnelig beferdet (at det foregår en viss trafikk der).

 

I dette tilfellet mener jeg det ikke er noe tvil på verken punkt 1 eller 2. Flyfoto viser at det videre innover langs veien er flere virksomheter med mange kjøretøy parkert, det tyder på en viss trafikk.

 

Hvis det ikke er skiltet spesielt, så har vi altså å gjøre med et veikryss med vanlig vikepliktsregler. Sensor gjorde rett i å stryke trådstarter.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østre Aker vei (Rv163) som du svingte av er jo skiltet forkjørsveg. Skilt for forkjørsveg gjelder helt frem til skilt for "Slutt på forkjørsveg", "Vikeplikt" eller "stopp", samt hvis du svinger inn på ny veg.

 

Spørsmålet da er jo om du svingte inn på en ny veg (da gjelder høyrereglen), eller om det var en avkjøringsrampe og at du dermed fremdeles er på samme veg (da er du fremdeles på forkjørsveg med 80 km/t).

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har private veger vikeplikt, noe det er god mulighet for her.

 

Jeg har forresten aldri sett opptrekt midtlinje gjennom et høyrevikepliktskryss før, derimot er slik markering som det er her vanlig etter hovedveg / forkjørsveg.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at sensor som kjører her og skal passe på at du kjører i henhold til trafikkreglene vet hva han snakker om. Å bryte vikeplikten er ingen fillesak. Mener faktisk at du kan miste lappen på å bryte vikeplikten. Dermed ikke feil av sensor å stryke deg for en slik feil. Sensor bryter ikke inn før sensor ser at dere ikke kan vente lenger, du var rett og slett for sen. Skal vise tydelig din hensikt i trafikken vet du vel.

 

Hva med å bite i det sure eplet og kjøre opp på nytt siden du med stor sannsynlighet gjorde en noe grov feil under oppkjøringen din? Selv om det var din eneste feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har private veger vikeplikt, noe det er god mulighet for her.

Det er helt feil. Hvis du sjekker trafikkreglene, så behandles privat eiet vei likt med offentlig eiet vei. Hvis veien, uansett eierskap, er åpen for alminnelig ferdsel, så gjelder vanlig høyreregel.

 

Det er ganske logisk, all den tid man ikke kan se på veien hvem som eier den. Kan jo liksom ikke ringe kommunen for å spørre hvem som eier veien, for å avgjøre vikeplikten.

Endret av buskmann

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør trafikkstasjonen, states vegvesen, NAF (gudene vet hvem, men spør de som bestemmer og vet slikt) mener de det er vikeplikt så er dèt det.

Hjelper ikke å sende klagevideo eller utskrift fra forumet med alle de som mener det ikke er det eller noe.

Statens meninger er folkets lov!

 

Ikke mer å gjøre med eller ut av det.

Endret av Turbokassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke vits å klage heller. på papiret står at man ikke har muligheten å klage på valget av sensoren. eller noe slikt. jeg vurderte å klage jeg også då jeg strøk på oppkjøringen 1. gang men fannt ut at man ikke kan klage på valget av sensoren :S men på andre måten så hva skal man klage på når man ikke kan klage på valget av sensoren. men du får har lykke til :)

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha studert veiene her, er for trøtt til å studere bilder (av den art...)

 

Når du kjører opp er det ingen krav at du skal kjøre helt perfekt. Det er heller ikke forventet. Det er snakk om 18 åringer, vanligvis, som er nervøse og har veldig begrenset erfaring. Det som er viktig er at man merker selv hva og når man gjør noe galt, slik at man lærer av det og korrigerer.

 

Virker som mange her er usikre om det er vikeplikt eller ikke, dette burde isåfall sensor legge vekt på, men kommer også ann på hvordan du reagerer.

Hadde det vært klart merket, burde ikke være tvil om vikeplikt kan jeg forstå at han stryk deg, men kommer da som sagt ann på reaksjonen din.

 

En erfaring jeg kan dele med deg. Da jeg tok A lappen, kom til en vei hvor jeg plutselig ble usikker om jeg hadde vikeplikt eller ikke. Jeg bremser ned, det kommer en bil, viser tydelig kontakt og finner noen falma merker i veien, jeg hadde altså ikke vikeplikt.

Etter kjøringen spør sensor hvordan jeg syns dette gikk. Nevner da denne episoden og forklarer med at dette er et skummelt kryss, hvor bilistene kan være hissige (liten hvit en), derfor ville jeg være sikker på at de stoppet. Besto med glans.

 

Poeng, selv om du driter deg ut, forklar hva som skjedde, hvordan du tenkte og hvorfor du handlet som du gjorde. Å ta det mer forsiktig enn nødvendig er lettere å forklare og mye lettere akseptert.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil. Hvis du sjekker trafikkreglene, så behandles privat eiet vei likt med offentlig eiet vei. Hvis veien, uansett eierskap, er åpen for alminnelig ferdsel, så gjelder vanlig høyreregel.

 

Det er ganske logisk, all den tid man ikke kan se på veien hvem som eier den. Kan jo liksom ikke ringe kommunen for å spørre hvem som eier veien, for å avgjøre vikeplikten.

 

Veien som går forbi en bekjent av meg ble privatisert for et par år siden. Der kom kommunen og satte opp vikepliktskilt, kompisen min kontaktet teknisk etat og spurte hvorfor, og de begrunnet det med at vegen var blitt privat. Men det kan jo være feil fra kommunen sin side...

 

 

Uansett endrer ikke det det faktum at merkingen i midten av vegen tilsier at det antageligvis er en forkjørsveg i eksempelet over.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere har det ingen hensikt å klage. Du vil bare få avslag uansett og gjøre deg "uvenn" med trafikkstasjonen og sensoren, kansje du får samme neste gang.

Bit tenna sammen og vent 1 mnd til neste oppkjøring. Det er raskeste måten å få førerkortet på.

Klager du har ikke du mulighet til å kjøre opp før klagen er ferdigbehandlet og det kan ta mye lenger tid enn å vente til ny oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår