Gå til innhold

Chiptuning av Audi A4 1.9 TDI 101 HK

Ranger emnet


Saberhagen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ny eier av en AUdi A4 1.9 TDI 2002 101 HK her! Bilen har kjørt ca 161 500 km Og nå som jeg har fått en så fin bil så vurderer jeg å chippe den litt for å få litt mer krefter i bilen!

 

Og da har jeg noen spørsmål angående chiptuning som jeg lurer på og håper dere kan svare meg på

 

Hva slags chip er best? Og hvor finner jeg de (Helst norske butikker)

 

Hva slags "bivirkninger" har det?

 

Er det farlig for motoren å chippe opptil 130-150 HK?

 

Hvor mye koster det?

 

Noe annet jeg bør bytte når jeg chipper den? Har vurdert å sette inn K&N luftfilter i bilen for å gi en bedre effekt..

 

Hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med dette :):cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Ny eier av en AUdi A4 1.9 TDI 2002 101 HK her! Bilen har kjørt ca 161 500 km Og nå som jeg har fått en så fin bil så vurderer jeg å chippe den litt for å få litt mer krefter i bilen!

 

Og da har jeg noen spørsmål angående chiptuning som jeg lurer på og håper dere kan svare meg på

 

Hva slags chip er best? Og hvor finner jeg de (Helst norske butikker)

 

Hva slags "bivirkninger" har det?

 

Er det farlig for motoren å chippe opptil 130-150 HK?

 

Hvor mye koster det?

 

Noe annet jeg bør bytte når jeg chipper den? Har vurdert å sette inn K&N luftfilter i bilen for å gi en bedre effekt..

 

Hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med dette :):cab

 

Hvilken chip som er best kan diskuteres til det uendelige. Men Chipsenter Norge har vist at dems chip fungerer bra. http://www.chipsenter.no/

Hvor mye dem henter ut av din motor er jeg ikke sikker på, men som en pekepinne så kan dem hente ut 175hk av en 1.9TDI 130hk.

For eksakt effektøkning på min kan du sende en mail til info@chipsenter.no

 

Bivirkningene kan være fra alt mulig til ingenting. Kommer ann på tilstanden til motoren og turboen. Men er motoren og turboen i god stand og man ikke hardkjører bilen hele tiden vil chip i de fleste tilfeller ikke gjøre noen skader.

 

Jo mer HK man henter ut av motoren uten å modifisere den, jo mer vil det slite og sjansen for "havari" øke. Rundt 140 hk er det de fleste henter ut av en slik motor som du har med chip.

 

Kostnaden er alt fra 2500 og oppover. Varierer fra plass til plass

 

Det og sette inn K&N filter blir som man ønsker. Om du vil få noe merkbart mer HK er heller tilsomt i dette tilfellet.

 

Håper det var litt til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken chip som er best kan diskuteres til det uendelige. Men Chipsenter Norge har vist at dems chip fungerer bra. http://www.chipsenter.no/

Hvor mye dem henter ut av din motor er jeg ikke sikker på, men som en pekepinne så kan dem hente ut 175hk av en 1.9TDI 130hk.

For eksakt effektøkning på min kan du sende en mail til info@chipsenter.no

 

Bivirkningene kan være fra alt mulig til ingenting. Kommer ann på tilstanden til motoren og turboen. Men er motoren og turboen i god stand og man ikke hardkjører bilen hele tiden vil chip i de fleste tilfeller ikke gjøre noen skader.

 

Jo mer HK man henter ut av motoren uten å modifisere den, jo mer vil det slite og sjansen for "havari" øke. Rundt 140 hk er det de fleste henter ut av en slik motor som du har med chip.

 

Kostnaden er alt fra 2500 og oppover. Varierer fra plass til plass

 

Det og sette inn K&N filter blir som man ønsker. Om du vil få noe merkbart mer HK er heller tilsomt i dette tilfellet.

 

Håper det var litt til hjelp :)

 

I see.. Finnes det noen måter hvor jeg kan sjekke hva slags stand turboen og motoren min er i? Den ble Eu-godkjent på fredag om det skal ha noe å si (tviler).. Jeg er egentlig bare keen på å komme meg opp i rundt 130-140 HK, så en chip fra dem vil jo funke perfekt..

 

Jeg er litt redd for å chippe siden jeg allerede har ødelagt girkassa på en annen bil 2 ganger mellom en periode på 6mnd (kommer av dårlige girkasser på den bilen, Seat Leon), og jeg vet hvor dyrt det er å fikse slike ting, og derfor vil jeg helt unngå å rævkjøre denne bilen..

 

Det med K&N filter har jeg bare lest at det er bra å ha hvis man chiptuner bilen sin, ikke vet jeg hvorfor :confused:

 

Men hvor farlig kan det være å chiptune en bil fra 101 hk til 140? Er jo en økning på 39%..

 

Takk for svar forøvrig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see.. Finnes det noen måter hvor jeg kan sjekke hva slags stand turboen og motoren min er i? Den ble Eu-godkjent på fredag om det skal ha noe å si (tviler).. Jeg er egentlig bare keen på å komme meg opp i rundt 130-140 HK, så en chip fra dem vil jo funke perfekt..

 

Jeg er litt redd for å chippe siden jeg allerede har ødelagt girkassa på en annen bil 2 ganger mellom en periode på 6mnd (kommer av dårlige girkasser på den bilen, Seat Leon), og jeg vet hvor dyrt det er å fikse slike ting, og derfor vil jeg helt unngå å rævkjøre denne bilen..

 

Det med K&N filter har jeg bare lest at det er bra å ha hvis man chiptuner bilen sin, ikke vet jeg hvorfor :confused:

 

Men hvor farlig kan det være å chiptune en bil fra 101 hk til 140? Er jo en økning på 39%..

 

Takk for svar forøvrig! :)

 

Eu kontrollen sier ikke noe om tilstanden på motoren nei. Men f.eks et verksted kan sjekke dette. Men hvis bilen ikke er konstant hardkjørt fra dag en eller har gått veldig langt, skal det en del til før den er i så dårlig forfattning at turboen f.eks lekker olje eller at motoren gjør det. Men vil du være 100% sikker at det den er i "perfekt" stand, så få en fagperson til å sjekke den.

 

Har du manuel girkasse så er det midre sjansen for at den havarerer. Sjansen er jo alltid der, men den er mye mindre enn om du har en multitronic kasse.

 

Er ikke noe must å sette på K&N filter. På en bensin bil vil det gi en pen lyd. Og med den effektenøkningen du ønsker vil den ikke ha noe betydning. Du vil ikke få noe mer effekt ved å sette det på.

 

Chiptrimming er ikke farlig så sant man ikke hardkjører bilen konstant, er nøye med å la turboen få gå i 1 min hvis man har kjørt litt hardt og nøye med olje skift.

Det er jo ikke sunt å hardkjøre en ikke chippet biler konstant heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke hente 180 hester ut av 101 hk versjonen da? Trodde 101 var nedtunet for å få ned prisen for avgiftssinnsyke Norge...

 

Det vet jeg faktisk ikke. Men det er visst ikke "samme" motor som 130hk. Er visst mer forskjell på dem enn bare motorstyringen uten at jeg vet eksakt hva.

Må nesten høre med Chipsenter Norge om grunnen til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu kontrollen sier ikke noe om tilstanden på motoren nei. Men f.eks et verksted kan sjekke dette. Men hvis bilen ikke er konstant hardkjørt fra dag en eller har gått veldig langt, skal det en del til før den er i så dårlig forfattning at turboen f.eks lekker olje eller at motoren gjør det. Men vil du være 100% sikker at det den er i "perfekt" stand, så få en fagperson til å sjekke den.

 

Har du manuel girkasse så er det midre sjansen for at den havarerer. Sjansen er jo alltid der, men den er mye mindre enn om du har en multitronic kasse.

 

Er ikke noe must å sette på K&N filter. På en bensin bil vil det gi en pen lyd. Og med den effektenøkningen du ønsker vil den ikke ha noe betydning. Du vil ikke få noe mer effekt ved å sette det på.

 

Chiptrimming er ikke farlig så sant man ikke hardkjører bilen konstant, er nøye med å la turboen få gå i 1 min hvis man har kjørt litt hardt og nøye med olje skift.

Det er jo ikke sunt å hardkjøre en ikke chippet biler konstant heller :)

 

Hm.. Så jeg kan ta med til Audi/Skoda-verksted og få dem til å sjekke dette? Vet du hvor mye de evnt tar for å sjekke om motoren er i god stand?

 

Bilen var eid av en politimann, så jeg regner med at han ikke har hardkjørt den da han går imot "sine egne regler".. Han pleide å pendle fra drammen til oslo, kjørte 12 mil hver dag sånn ca.. Bilen har kjørt 161 000. Alt av servicer ble tatt før de skulle tas, så han har passa på bilen.. Så jeg regner jo med at han ikke har hardkjørt bilen..

 

Og jeg har en manuel girkasse også, fant ingen dieselbil med automatkasse..

 

Men sånn som det er nå så ser det ut som om ejg må få sjekket ut om motoren til bilen er i god stand, og dette tror jeg at jeg tar med audi og ber dem sjekke (hvis de ikke krever for mye penger for det).. Også etter det får jeg bestemme meg om jeg vil chippe eller ikke..

 

Har jo veldig lyst til å få litt økning på antall HK, ikke for å råkjøre, men det er greit å ha litt HK hvis man kjører litt langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Så jeg kan ta med til Audi/Skoda-verksted og få dem til å sjekke dette? Vet du hvor mye de evnt tar for å sjekke om motoren er i god stand?

 

Bilen var eid av en politimann, så jeg regner med at han ikke har hardkjørt den da han går imot "sine egne regler".. Han pleide å pendle fra drammen til oslo, kjørte 12 mil hver dag sånn ca.. Bilen har kjørt 161 000. Alt av servicer ble tatt før de skulle tas, så han har passa på bilen.. Så jeg regner jo med at han ikke har hardkjørt bilen..

 

Og jeg har en manuel girkasse også, fant ingen dieselbil med automatkasse..

 

Men sånn som det er nå så ser det ut som om ejg må få sjekket ut om motoren til bilen er i god stand, og dette tror jeg at jeg tar med audi og ber dem sjekke (hvis de ikke krever for mye penger for det).. Også etter det får jeg bestemme meg om jeg vil chippe eller ikke..

 

Har jo veldig lyst til å få litt økning på antall HK, ikke for å råkjøre, men det er greit å ha litt HK hvis man kjører litt langt :)

 

Langkjøring er jo det som er best for motoren. Så denne motoren bør være i god stand. Hva Møller tar for en sjekk vet jeg ikke. Men -ikke- si at du vil ta en sjekk av motoren fordi du skal chippe den. Si at du akkurat har kjøpt bilen og at du ønsker en generel sjekk av motoren av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt og fått med meg at det kan være smart å bytte dyser før man chiptuner bilen.. Noen som vet hva slags dyser som er bra, og hvor jeg finner disse? Hvor mye koster de og hvor vanskelig er det å montere dem for en liten tulling som ikke er særlig bilgeni?

 

Hvis du vil ha 200+ hk ut av bilen din så er det lurt/et must å skifte dyser. Men da må det byttes mer enn bare dysene. Men det skal ikke være nødvendig med den effektøkningen du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langkjøring er jo det som er best for motoren. Så denne motoren bør være i god stand. Hva Møller tar for en sjekk vet jeg ikke. Men -ikke- si at du vil ta en sjekk av motoren fordi du skal chippe den. Si at du akkurat har kjøpt bilen og at du ønsker en generel sjekk av motoren av den grunn.

 

Hehe.. Greit jeg er dum, men sååååå dum er jeg ikke at jeg forteller dem at jeg vil chippe bilen :p Men kjenner jeg de rett så vil de si at det og det er ødelagt og må repareres og bla bla..

 

Hvis du vil ha 200+ hk ut av bilen din så er det lurt/et must å skifte dyser. Men da må det byttes mer enn bare dysene. Men det skal ikke være nødvendig med den effektøkningen du ønsker.

 

Aha skjønner.. Men hvis jeg bare vil ha MAKS 150 HK så er det ikke så farlig om jeg ikke bytter dysene? Eller vil det være greit sånn at jeg ikke ødelegger noe annet i bilen?

 

Beklager hvis jeg maser mye med mange spørsmål, men har ikke mye peiling på biler.. Men du skal ha takk for at du har vært så snill og svart meg veldig godt på mine mange, kanskje dumme, spørsmål! :)

Endret av Saberhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Greit jeg er dum, men sååååå dum er jeg ikke at jeg forteller dem at jeg vil chippe bilen :p Men kjenner jeg de rett så vil de si at det og det er ødelagt og må repareres og bla bla..

 

Aha skjønner.. Men hvis jeg bare vil ha MAKS 150 HK så er det ikke så farlig om jeg ikke bytter dysene? Eller vil det være greit sånn at jeg ikke ødelegger noe annet i bilen?

 

Beklager hvis jeg maser mye med mange spørsmål, men har ikke mye peiling på biler.. Men du skal ha takk for at du har vært så snill og svart meg veldig godt på mine mange, kanskje dumme, spørsmål! :)

 

Har ikke sagt at du er dum heller :) Men fort gjort å forsnakke seg ;) Men som du sier klarer dem sikkert å finne feil selv om det ikke er noe feil.

 

Skal ikke var nødveding å bytte dyser med den effekten nei :) Motorene er laget for å tåle mer enn hva de gir :)

 

Ingenting å beklage. Bare hyggelig å kunne være til hjelp :) Ingen spørsmål er dumme. Hvordan skal man få vite/lære om ting hvis man ikke spør? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår