Gå til innhold

Kjøring med henger?

Ranger emnet


NiroX

Anbefalte innlegg

så lenge de ikke har endra reglene (igjenn) så har du lov til å kjøre med henger med følgende krav:

Max totalvekt av henger og bil tilsammen ikke overstiger 3,5 tonn.

max total vekt av henger ikke overstiger maxvekt av bil.

at bilen faktisk har lov å trekke den vekten (står i vognkoret hvor mye du kan maximalt trekke med en bil)

men hvis du har en bil med kjempe høy totalvekt så kan du uansett alltid kjøre med en henger me tilatt totalvekt på 750 kg.

 

feks hiacen min har totalvekt på 2800kg og:

3500-2800= 700 altså: det mangler 700 kg før det blir 3,5 tonn. men da kan jeg uansett kjøre med henger med totalvekt på 750 kg. men når jeg har BE kan jeg trekke vekt som oppgitt i vognkortet.. (2 tonn på hiace)

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok ha BE. På B kan du kjøre bilhenger opp til 750 kg(inkludert egenvekt på hengeren) eller opp til tilhengervekt på bilen.

 

Hvorfor svarer du når du overhodet ikke har peiling?

Og hvorfor linke til en jalla side? Dårlig formulert.

 

Så sant du ikke går over 3500kg kan du trekke det som står i vognkortet til bilen din på klasse B.

Dersom bilen veier 2750 (3500 - 750) eller mer kan du bare trekke 750kg på klasse B.

 

Tilhengerens tillatte totalvekt må være mindre enn bilens egenvekt (pluss fører).

Fremdeles ingen betydning, for det står som sagt i vognkort.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du når du overhodet ikke har peiling?

Hvorfor svarer du når du overhodet ikke har peiling selv, DeVille? Du kan tydeligvis ikke reglene for tilhengerkjøring med førerkort kl B, så jeg foreslår at du ikke poster mer i denne tråden.

 

funkmobile svarte helt rett, det gjorde jeg også. Det spiller ingen rolle hva som står i vognkortet, når førerkortet dikterer lavere tillatt totalvekt.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg skal bruke veier ca 1100, og bilen jeg skal hente veier 1000, skal hentes på biltralle

 

Veldig tvilsom at biltralla veier 100kg eller mindre vil jeg påstå. Veldig tvilsomt at bilen på 1100kg kan ha noe tyngre. BE har ingenting med den å gjøre, den opphører ikke maks du kan ha bak på bilen som står oppført i vognkortet.

 

Slutt å røyke sokkene dine nå og ta pillene dine.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med DeVille.. Skjerpings, folkens!

 

Det MINSTE du har å bekymre deg for er om du kan dra tralle med bil i henhold til lovverket for lovlig vogntogvekt med b-førerkort. 1100kg bil kan ALDRI dra 1tonn bil på tralle lovlig.

 

Nå tviler jeg på at en Audi 200 veier så lite som 1tonn med mindre den er mer eller mindre ribba.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sto på Vegvesenets sider:

 

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

* 98 Opel Vectra B 1.8 16V CD

 

* 93 Opel Vectra A 1.8i CD *SOLGT*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår