Gå til innhold

Hjelp til å finne monoblokk

Ranger emnet


trondw

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp til og finne en monoblokk som kan drive alle mine subber.

Jeg har 1stk cerwin vega vmax 15" og tenkte og bestille to stk Lightning Audio S4.10.VC2 10"

 

10" sub spesifikasjoner:

 

Maks effekt: 1500w

Effekt RMS: 500w

Impedans: 2x4ohm

 

15" sub Spesifikasjoner:

 

Effekt RMS: 600w

Dobbel spole 4ohm

 

Er det noen som kan hjelpe meg å finne en monoblokk som klarer og drive dette?

Kan jeg eventuelt koble mine to 10" 'ere inn på samme inngang og min 15" på en egen inngang hvis jeg kjøper en monoblokk med to utganger, eller trenger jeg en utgang pr sub?

 

Takk på forhånd

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En monoblokk har én utgang, en 2-kanals forsterker har to utganger. Her må du altså ha separate forsterkere, f.eks. en monoblokk på 15"eren og en annen monoblokk eller 2-kanaler til 10"erne. Forøvrig heller uvanlig å ha dette i samme bil... som regel bedre med enten/eller.

Forøvrig har du ikke oppgitt noen spesifikasjoner, kun effekttoleransene, noe som er helt uinteressant. ;)

 

Hvorfor vil du ha to 10"ere i tillegg til 15"ern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En monoblokk har én utgang, en 2-kanals forsterker har to utganger. Her må du altså ha separate forsterkere, f.eks. en monoblokk på 15"eren og en annen monoblokk eller 2-kanaler til 10"erne. Forøvrig heller uvanlig å ha dette i samme bil... som regel bedre med enten/eller.

Forøvrig har du ikke oppgitt noen spesifikasjoner, kun effekttoleransene, noe som er helt uinteressant. ;)

 

Hvorfor vil du ha to 10"ere i tillegg til 15"ern?

 

okei, takk skal du ha. :) Da kjører jeg en monoblokk på 15" og en forsterker på 10" erne og 6x9 øytalerne.

Planen var og ha en bryterenhet så jeg kan ha muligheten til og switche mellom og ha 10" og 15" til og spille. Ettersom 15" er litt mer trøkk i og 10" spiller mye kjappere.

 

Det eneste som sto under spesifikasjoner for subbene var det jeg skrev inn her+ kassevolum o.l men det er uintersangt i denne sammenhengen, ettersom jeg her leter etter en monoblokk/forsterker som klarer og drive subbene. Er ikke da effekten og impedansen på subbene viktig og vite?

 

Hvilken andre spesifikasjoner trenger du? :)

 

Har du noen forslag til forsterker og monoblokk jeg kan bruke til dette?

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, impedansen er jo grei ja, men intet utenom det vanlige der heller. Doble 4ohms på doble 10" gir 4ohm (eller 1ohm) og det greier enhver monoblokk eller to-kanaler.

 

Er ingen regel at 10" spiller kjappere (unntatt i diverse svenskehandel-miljøer kanskje :D), høyttalere blir drevet av en forsterker og kan ikke spille noe som helst uten den! ;) Ergo er det forsterkerens evne til å holde høyttaleren i et jerngrep og drive den kontant&konstant som bestemmer hvor "kjapp" høyttaleren lyder. 2 stk 10" er ikke nødvendigvis noe enklere å drive enn én 15", med en god forsterker kan én 15" spille kvalitetsmessig overlegent to 10"ere drevet av en dårlig forsterker...

 

Det er antall watt fra forsterker kombinert med høyttalerens følsomhet i en kasse som bestemmer hvor høyt det vil spille på max, ikke hvor mange watt høyttaleren er på. Hvilken forsterker du trenger bestemmes enkelt sagt av hvor høyt du har tenkt å spille, og jo mere strøm den kan gi, jo bedre kontroll vil den ha på store membraner. Det er ikke så enkelt å lese utifra en høyttalers spesifikasjoner hvilken forsterker som passer til den dessverre... generelt kan du bruke nær sagt enhver forsterker til dette siden du antageligvis bare er ute etter Høy Lyd & Masse Bass. Ingen av høyttalerne er spesielt tungdrevne, så du kan nok la lommebok og ønsket max-volum bestemme forsterkervalget.

 

Har ikke noe spesifikt å anbefale her selv uten å vite mer om mye, jeg synes du er på et lite feilspor her hittil og er således mer interessert i hva du har ellers i bilen og hva du egentlig er ute etter lydmessig om jeg skal komme med noe seriøst forslag her. :) Om det er CRX'en i avataren din dette skal inn i, ser det jo ut som den fortjener noe litt mer enn diverse Knoll & Tott-elementer plassert her og der det måtte være en ledig plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, impedansen er jo grei ja, men intet utenom det vanlige der heller. Doble 4ohms på doble 10" gir 4ohm (eller 1ohm) og det greier enhver monoblokk eller to-kanaler.

 

Er ingen regel at 10" spiller kjappere (unntatt i diverse svenskehandel-miljøer kanskje :D), høyttalere blir drevet av en forsterker og kan ikke spille noe som helst uten den! ;) Ergo er det forsterkerens evne til å holde høyttaleren i et jerngrep og drive den kontant&konstant som bestemmer hvor "kjapp" høyttaleren lyder. 2 stk 10" er ikke nødvendigvis noe enklere å drive enn én 15", med en god forsterker kan én 15" spille kvalitetsmessig overlegent to 10"ere drevet av en dårlig forsterker...

 

Det er antall watt fra forsterker kombinert med høyttalerens følsomhet i en kasse som bestemmer hvor høyt det vil spille på max, ikke hvor mange watt høyttaleren er på. Hvilken forsterker du trenger bestemmes enkelt sagt av hvor høyt du har tenkt å spille, og jo mere strøm den kan gi, jo bedre kontroll vil den ha på store membraner. Det er ikke så enkelt å lese utifra en høyttalers spesifikasjoner hvilken forsterker som passer til den dessverre... generelt kan du bruke nær sagt enhver forsterker til dette siden du antageligvis bare er ute etter Høy Lyd & Masse Bass. Ingen av høyttalerne er spesielt tungdrevne, så du kan nok la lommebok og ønsket max-volum bestemme forsterkervalget.

 

Har ikke noe spesifikt å anbefale her selv uten å vite mer om mye, jeg synes du er på et lite feilspor her hittil og er således mer interessert i hva du har ellers i bilen og hva du egentlig er ute etter lydmessig om jeg skal komme med noe seriøst forslag her. :) Om det er CRX'en i avataren din dette skal inn i, ser det jo ut som den fortjener noe litt mer enn diverse Knoll & Tott-elementer plassert her og der det måtte være en ledig plass...

 

 

 

Skulle vel egentli bare ha forslag til hvordan forsterker og monoblokk jeg kan bruke. Har tatt ut bakseter å bygger hele bagasjeromme til bruk for anlegg..

Tenkte å koble 10" erne i lag me 4stk 6x9 høytalere å må jo ha en go/bedre forsterker til dette. ?

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol,dette lukter katastrofe lang vei, hehe...

Det blir som regel ikke bra og blande forskjellige suber, og du risikerer å få et veldig rotete lydbilde med utfasing osv. Og de 6x9, skal du montere dem foran i bilen, alle sammen?? Hvis ikke, så kan du like godt hive dem på havet med en gang,for de kommer du til å drepe rimelig fort hvis du monterer dem baki hatthylla ;)

 

Mitt forslag blir å selge de 6x9 du har, og kjøpe noe BRA å ha foran i bilen, så prøver du 10" og 15" hver for seg, og bruker det du synes spiller best, så slipper du at folk snur seg og ler av deg, når de ser hva du har gjort...

 

En harman kardon monoblokk gjør nok susen, og de er på tilbud om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol,dette lukter katastrofe lang vei, hehe...

Det blir som regel ikke bra og blande forskjellige suber, og du risikerer å få et veldig rotete lydbilde med utfasing osv. Og de 6x9, skal du montere dem foran i bilen, alle sammen?? Hvis ikke, så kan du like godt hive dem på havet med en gang,for de kommer du til å drepe rimelig fort hvis du monterer dem baki hatthylla ;)

 

Mitt forslag blir å selge de 6x9 du har, og kjøpe noe BRA å ha foran i bilen, så prøver du 10" og 15" hver for seg, og bruker det du synes spiller best, så slipper du at folk snur seg og ler av deg, når de ser hva du har gjort...

 

En harman kardon monoblokk gjør nok susen, og de er på tilbud om dagen.

 

Hmm ok, men ska ikke spille 15" og 10" samtidi da.

 

Planen var og switche mellom og ha 10" og 15" til og spille. Ettersom 15" er litt mer trøkk i å har lang/dyp bass og 10" spiller fortere og litt "finere". Har ikke hattehylle, har coupe så bilen er helt åpen.

Har kjøpt alpine høytalere foran + diskanter.

Har funnet monoblokk + forsterker nå så får prøve meg frem.

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår