villejan Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Termostaten min fryktes død.... Det kommer ikke varme i varme apparatet... bilen blir normalt varm ved kjøring, men nå bilen går på tomgang stiger tempen mot rød... Det er fremdeles ingen varme i apparatet... Stemmer dette med at det er termostaten min som er røket? Hva skjer dersom det ikke er fyllt på nok frysevæske og vannet fryser. Tar motoren noen skader? Nå står bilen godt parkert i garasjen og håper på at pengene kan rulle inn slik at jeg får den mye ettertrangte inspeksjon 2 og skifte av termostaten. Hva koster det for et sett med dempere bak? Den ene demperen begynner å ta kvelden den og så jeg må nok skifte? Registerreim/kjede: Nå er bilen gått ca. 99600km og jeg bekymrer meg litt for reg kjedet. Jeg har sett på det, men kan ikke se at det er noe videre slitasje på det, så er det vits å bytte det... det er jo en sinnsyk jobb! Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skillz2k Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Angående kjede/reimen så kan jeg si at vår 316 er kjørt 235K km uten at det er byttet. Termostaten er vanskelig å bytte. litt trangt men mener å huske at en må bytte den plastik greien foran termostanten også. Siter I like big butz and I can not lie! Low and slow, Plowing snow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Termostaten er i hus den, men kan jo byttes hvis ikke det er den. Det er et sånt buet rør med termostaten i ene enden... Sa jeg skulle ha det som trengtes for å skifte den Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skillz2k Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 husker vi bare kjøpte termostaten. etter mye knoting måtte vi kjøpe det snegle huset også. Husker ikke hvorfor dette måtte byttes også Siter I like big butz and I can not lie! Low and slow, Plowing snow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Det er nok vann på den, det er ikke problemet....tror jeg. Kan jo være den var frosset, men det skal ha vært godt med frostvæske oppå. Kanskje det kan være luft? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Når jeg skulle kjøre til verkstedet stod temperaturen til koking! Etter jeg sjekket tempen var ikke motoren så varm at det skulle koke, og den kokte heller ikke... Kan dette være normalt da? Jeg tenker hvis det er kommet luft i systemet så kan jo det ligge en luftboble forann termostaten som føkker det opp ikke sant? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Lufting av M43 motoren er ikke vanskelig. Slå av motoren, skru opp lufteskruen, hell på kjølevæske til det pipler opp av lufteskruen, når luftboblene begynner å roe seg kan du skru på lufteskruen igjen. Skru på radiatorlokk, varmeapp. på fullt, start bilen og la den gå litt, rus opp til et par tusen omdr. for å få opp hastigheten på sirkulasjonen. Hvis du fremdeles har org. toppakningen har disse en tendens til å slå lekk på syl. nr.4 som resulterer i at kjølevæske renner ned i sylinderen. Hvit røyk og ingen varme i varmeannlegget er vanlige symptomer på dette. Merkes forholdsvis enkelt med at motoren startes når kald, la den svive et minutts tid, slå av motoren og forsiktig åpne radiatorlokket. Hører du kjølevæska boble og det står under trykk, så har du mest sannsynlig en defekt toppakning. Har skiftet 3 toppakninger på disse motorene denne uken på jobben:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Originally posted by Bullit Hvis du fremdeles har org. toppakningen har disse en tendens til å slå lekk på syl. nr.4 som resulterer i at kjølevæske renner ned i sylinderen. Hvit røyk og ingen varme i varmeannlegget er vanlige symptomer på dette. Merkes forholdsvis enkelt med at motoren startes når kald, la den svive et minutts tid, slå av motoren og forsiktig åpne radiatorlokket. Hører du kjølevæska boble og det står under trykk, så har du mest sannsynlig en defekt toppakning. Har skiftet 3 toppakninger på disse motorene denne uken på jobben:rolleyes: Nå har jeg ikke hvit røyk, og det høres ikke bobler i kjølesystemet...uansett når tempen viser at den koker, så er det knapt trykk når du skrur av radiatorlokket... Det er vel ikke topppakningen som er røket da vel... har en mekaniker kompis som ser på den for øyeblikket! Er den røket, så er det vel mest normalt å ha noe oljesøl rundt toppen ikke sant? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Blir ikke noe oljesøl når toppakningen ryker på disse motorene som regel, bare kjølevæske som forsvinner. Høres mer ut som luft i kjølesystemet for meg ja, men har du en mekanikerkompis skal du se at det ordner seg relativt greit ja. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Nå ble jeg nettopp oppringt... Oljepluggen/skruen min var knukket!, så ikke rart den har brukt litt olje! Den brukte litt vann/kjøleveske i sommer, på vei fra gatebil, men ikke mere enn en halv liter, så jeg tenkte at det kunne vært normalt. Ja satser på at det ikke skal bli noe toppakning her i gården, men man vet aldri. Hva ligger en slik på da? Mekanikeren min er forresten han som har den SEIDl rs4 Extrem! Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 toppakningskift ligger vel evt. på rundt 5-7000kr med orginal deler på merkeverksted tror jeg, er ikke så inn i prisene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Vi snakker ikke verkstedspriser her, men svarte kompis priser! Tror du en toppakning kan ligge på mere enn 1200 spenn. Det er jo jævlig med arbeid. Det er jo der pengene ligger på verkstedene! Er det kjapt og greit å kjøpe nye kammer og få dem på når du har av toppen? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Har en skiftet toppakninger et par ganger på disse motorene går det på ca. 4t hvis alt går knirkefritt. Hvorfor bytte kammen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet Januar 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 kan jo likevel når motoren er åpen montere noe som kan være med på å øke effekten? trimkammer og chip og effektanlegg hele veien? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 koster deg nok skjorta da;) Burde jo hatt et grenrør i samme slengen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.