Gå til innhold

Termostat...på 316 97 mod.

Ranger emnet

villejan

Anbefalte innlegg

Termostaten min fryktes død.... Det kommer ikke varme i varme apparatet... bilen blir normalt varm ved kjøring, men nå bilen går på tomgang stiger tempen mot rød... Det er fremdeles ingen varme i apparatet... Stemmer dette med at det er termostaten min som er røket?

Hva skjer dersom det ikke er fyllt på nok frysevæske og vannet fryser. Tar motoren noen skader? Nå står bilen godt parkert i garasjen og håper på at pengene kan rulle inn slik at jeg får den mye ettertrangte inspeksjon 2 og skifte av termostaten.

Hva koster det for et sett med dempere bak? Den ene demperen begynner å ta kvelden den og så jeg må nok skifte?

Registerreim/kjede: Nå er bilen gått ca. 99600km og jeg bekymrer meg litt for reg kjedet. Jeg har sett på det, men kan ikke se at det er noe videre slitasje på det, så er det vits å bytte det... det er jo en sinnsyk jobb!

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Når jeg skulle kjøre til verkstedet stod temperaturen til koking!

Etter jeg sjekket tempen var ikke motoren så varm at det skulle koke, og den kokte heller ikke... Kan dette være normalt da?

Jeg tenker hvis det er kommet luft i systemet så kan jo det ligge en luftboble forann termostaten som føkker det opp ikke sant?

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting av M43 motoren er ikke vanskelig. Slå av motoren, skru opp lufteskruen, hell på kjølevæske til det pipler opp av lufteskruen, når luftboblene begynner å roe seg kan du skru på lufteskruen igjen. Skru på radiatorlokk, varmeapp. på fullt, start bilen og la den gå litt, rus opp til et par tusen omdr. for å få opp hastigheten på sirkulasjonen.

Hvis du fremdeles har org. toppakningen har disse en tendens til å slå lekk på syl. nr.4 som resulterer i at kjølevæske renner ned i sylinderen. Hvit røyk og ingen varme i varmeannlegget er vanlige symptomer på dette. Merkes forholdsvis enkelt med at motoren startes når kald, la den svive et minutts tid, slå av motoren og forsiktig åpne radiatorlokket. Hører du kjølevæska boble og det står under trykk, så har du mest sannsynlig en defekt toppakning. Har skiftet 3 toppakninger på disse motorene denne uken på jobben:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bullit

Hvis du fremdeles har org. toppakningen har disse en tendens til å slå lekk på syl. nr.4 som resulterer i at kjølevæske renner ned i sylinderen. Hvit røyk og ingen varme i varmeannlegget er vanlige symptomer på dette. Merkes forholdsvis enkelt med at motoren startes når kald, la den svive et minutts tid, slå av motoren og forsiktig åpne radiatorlokket. Hører du kjølevæska boble og det står under trykk, så har du mest sannsynlig en defekt toppakning. Har skiftet 3 toppakninger på disse motorene denne uken på jobben:rolleyes:

Nå har jeg ikke hvit røyk, og det høres ikke bobler i kjølesystemet...uansett når tempen viser at den koker, så er det knapt trykk når du skrur av radiatorlokket...

Det er vel ikke topppakningen som er røket da vel... har en mekaniker kompis som ser på den for øyeblikket!

Er den røket, så er det vel mest normalt å ha noe oljesøl rundt toppen ikke sant?

VW Bora 2000 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nettopp oppringt...

Oljepluggen/skruen min var knukket!, så ikke rart den har brukt litt olje!

Den brukte litt vann/kjøleveske i sommer, på vei fra gatebil, men ikke mere enn en halv liter, så jeg tenkte at det kunne vært normalt.

Ja satser på at det ikke skal bli noe toppakning her i gården, men man vet aldri.

Hva ligger en slik på da?

Mekanikeren min er forresten han som har den SEIDl rs4 Extrem!

VW Bora 2000 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke verkstedspriser her, men svarte kompis priser!

Tror du en toppakning kan ligge på mere enn 1200 spenn. Det er jo jævlig med arbeid. Det er jo der pengene ligger på verkstedene!

Er det kjapt og greit å kjøpe nye kammer og få dem på når du har av toppen?

VW Bora 2000 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider