Gå til innhold

Heving av kjøp

Ranger emnet


Emil Lehne

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte med en Audi a4 1,9 tdi quattro 1997 mod gått 167000. for 2 mnd. siden. i annonsen sto det at det var en pen bil. billig i drift. alt av forstillingsdeler byttet.

 

Når vi skrev under på kontrakten skrev han opp 4 feil/mangler:

- Dieseltankt måleren virket bare frem til det var halv tank

- 2 defekte lys pærer i dashbord

- litt rust ved venstre fanger forann, lakkert opp igjen

- abs-føler ødelagt på ene siden bak.

 

han påsto også at han hadde hatt den til sjekk på et VAG verksted hvor de ikke fant noen andre feil.

 

Samme uka som jeg fikk den tok jeg den på Eu-kontroll og service.

regningen jeg fikk lød på 26000kr.

dette var gjort: abs-føler på beggesider bak, demperfjør venstre bak, ytre drivledd høyre forann og venstre bak, 4 hjulskontroll, service, bremse calippere bak, høyre styrestag.

 

Jeg var fornøyd og fikk bilen tilbake, så plutselig startet ikke bilen, det viste seg at glødingen ikke virket. tok det tilbake poå verksted men de fant ingen feil så jeg måtte levere den på møller. eneste feilen var at glødelampa var ødelagt, dette kostet 1000 kr.

 

i går var jeg på svenske tur og når jeg skulle svinge av gamle e6 virket plutselig ikke servo styringa og motoren lagde ulyder. ringte verkstedet i dag og det viste seg at dynamoen var gåen.

 

jeg mener at dette er grunn nok til å heve kjøpet eller evt. få igjen noe penger av den private selgeren. hva sier loven om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som det var en del feil da. Hvor mye ga du for bilen? Ga du mer eller mindre enn tilsvarende biler til salgs? Hvis du fikk den veldig billig, har du mindre rett til å klage.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du også må se på, er hva tilsvarende biler koster på finn.no, og se om det skiller seg mye fra dem. Hvis du har gitt listepris eller mer for bilen, har du absolutt noe å komme med her, men hvis bilen var vesentlig billigere enn andre biler av samme type, er det vanskeligere.

 

Er det krysset av for "selges som den er, som forevist"? Det gjør ting litt vanskeligere, fordi bilen må da være i vesentlig dårligere stand enn prisen skulle tilsi.

 

Har du snakket med tidligere eier om dette?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At glødelampa og dynamo takker for seg, er vel ikkje grunn til heving av kjøp? Man må nok (dessverre) rekne med at på ein bruktbil kan ting ryke.

Har selger kvittering på forstillingsdeler og VAG kontrollen? Viss ikkje skal du rekne med at det ikkje er gjort. (og væra prutningsmonn)

Og kjøper du ein bruktbil som skal væra eu-godkjent innen meget kort tid, bør du ha det i kontrakten at selger betaler ein del, viss det blir dyrt å reparere den.

 

Kontaktet du selger etter eu-kontrol? Det kan være greit å ta ein prat og kanskje vise bilen på eit annet verksted sammen. (men det virker ikkje som du tok kontakt med selger og reparerte bilen istedet)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abs-føler på beggesider bak, demperfjør venstre bak, ytre drivledd høyre forann og venstre bak, service, bremse calippere bak, høyre styrestag.

 

Alt dette, med unntak av ABS-føler er jo deler som må byttes med gjevne mellomrom da. Samme med reg. reim.

Og ettersom du gav 10.000 mindre enn tilsvarende biler tviler jeg på at du kan klage her. Men du kan jo prøve å kontakte tidligere eier å høre hva han har å si.

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett kan man faktisk ikke først reparee, og så gå til selger å forlange pengene. Selger skal først ha muligheten til å ordne reparasjon selv. Dette gjelder uansett om man kjøper fra firma eller privatperson. Å komme drassende med en regning fra et verksted i ettertid fører lite godt med seg.

Og ang heving av kjøp. Går selger med på det er de 26000 kr du har kostet på å anse som tapt. Og service/reg reim er uanseett noe du burde vært klar over ved kjøp

 

Hva som har skjedd av feil i ettertid er egentlig urelevant, vi snakker tross alt om en tolv år gammel Audi.

 

Tror nok ikke du har mye å komme med her. Kan jo håpe på snill/dumsnill selger

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det du også må se på, er hva tilsvarende biler koster på finn.no, og se om det skiller seg mye fra dem. Hvis du har gitt listepris eller mer for bilen, har du absolutt noe å komme med her, men hvis bilen var vesentlig billigere enn andre biler av samme type, er det vanskeligere.

 

Er det krysset av for "selges som den er, som forevist"? Det gjør ting litt vanskeligere, fordi bilen må da være i vesentlig dårligere stand enn prisen skulle tilsi.

 

Har du snakket med tidligere eier om dette?

 

At bilen selges som den er har ingen betydning, kjøper sitter fortsatt me de samme rettigheter om det ikke har stått det. Men derimot som forevist, da blir saken litt annerleders for det er kjøpers ansvar for å sjekke at bilen er okei. prøve kjøre den, sjekke den ut.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror desverre du har en dårlig sak her. Det er ikke sikkert han var klar over alle feilene som kom på eu-kontroll og service og dermed har han alt på sitt rene. Når du reparerer uten at tidligere eier evt kunne ordnet reperasjon selv så skaper dette bare dårlig stemning. Slitedelene som dynamo og glødelampe kan han ikke noe for pga at dette er slikt som skjer.

 

Hvis du absolutt ønsker å heve kjøpet, så kan det hende han går med på fordi han da får bilen tilbake sammen med 40k i reperasjoner som han ikke har trengt å betale. Dermed kan han selge den igjen for en høyere pris, mens du sitter igjen 40k og en bil fattigere.

 

Hvis jeg var deg ville jeg heller beholdt bilen som du nå er sikker på er i god stand.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god grunn til å kun kjøpe biler som nettopp er EU-godkjent og vært på service, og hvor reg.reim osv er skiftet... Ikke nødvendigvis fordi EU-kontroll er et kvalitetsstempel av noe slag, men rett og slett fordi de avdekker ofte dyre (!) feil, som man kan unngå når bilen er godkjent...

 

Ikke at dette innlegget gjør annet enn å strø salt i såret, men trådstarter kan hvertfall trøste seg med at det er antagelig lite som trengs å gjøres med bilen på en stund! Sånn for å se det på den lyse siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
i går var jeg på svenske tur og når jeg skulle svinge av gamle e6 virket plutselig ikke servo styringa og motoren lagde ulyder. ringte verkstedet i dag og det viste seg at dynamoen var gåen.

 

Dynamoen?? Ville nok anta at det var servopumpen som ikke var stram nok til vifteremen. Dette skjedde med min og det kom masse srape/hyle - lyder og null servo.. enkel fiks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår