Gå til innhold

Fordeler med aluminiumsfelger?

Ranger emnet


no_id

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet er poenget med alufelger at de skal være lettere, ble jo tidligere kalt lettmetallfelger, men dagens felger veier som oftest mere enn stålfelger.

De fleste i dag kjører jo med alu pga utseende.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for de som gjør som han over sier, og faktisk kjører med LETTE alufelger, så er det fordi man får mindre uavfjæret vekt, som gir bedre kjøreegenskaper :) Burde vel i teorien gi et snev bedre akselrasjon også, men det er vel bare såvidt. Blir på linje med å lette svinghjulet.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13"/6"

 

Kan sikkert betegnes som sykkelhjul, men får meg nå rundt banen.

 

Forøvrig kan det også nevnes at alufelger "kjøler" dekket bedre, enn stålfelger, ved aktiv kjøring. Magneisumfelger kjøler enda bedre. Dette fordi stålet vi holde lenger på varmen.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæ, racefelga mine veier 4.75kg pr. stk = 19kg

Mens f.eks. de forsterka caravellefelgene til hengern min glatt veier 7-10kg pr. stk. minst. da er det en halvering av vekt da. Driter du 20kg når du er på dass? :)

 

I tillegg har man en fysisk lov om rotasjonsenergi. Grovt sett kan man vel si at motoreffekten som kreves for å rotere en felg er omtrent like stor som effekten som kreves for å gi felgen bevegelsesenergi (akselerere den)

 

Så hvis du kan spare 20 kg vekt på felgene, gir det samme økning i akselerasjon som å fjerne 40 kg ikke-roterende masse i bilen.

 

Er alle enige? (er en stund siden jeg har hatt fysikk imstupid)

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, men det blir vel bare noen prosent forskjell

Det blir nok en del prosent forskjell. Hvis jeg gjør et overslag med 1/5 av hjulets radius er dekk og videre 1/5 radiusen fra ytterkant til felgens massesenter, så blir treghetsmoment I = m*r^2 = m * 9/25.

 

Rotasjonsenergien som kreves for å øke felgens rotasjonshastighet er altså bare 36% av det som kreves for bevegege den framover.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men nå bruker jo f.eks. F1 teamene flere hundre tusen på å spare noen titalls gram på CF deler, så kunne de spart hele 36% på å bytte felger, så er det temmelig mye. Selv sliter jeg med 30 kg overvekt og hakke peiling hvor jeg skal hente de.

 

Men nå har vi vel beveget oss litt bort fra tema... Iallefall jeg :D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår