Gå til innhold

"turbolyd" fra stereon

Ranger emnet


LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei:)

måte foreta en bråbrems i dag og etter dette har det komt suselyder som hører seg ut som en voldtatt turbo fra anlegget med en gang eg starta bilen og gir gass. det er 2 forsterker som eine er kobla på subben og andre på front høgtaler og 16x9. forsterkarane er kobla på en ekstra betteri. hvordan får eg vekk suselyden:S takker for all hjelp:D

Endret av LuxXxuS

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått "turbolyd" etter bråbrems så vil jeg vel gjette på en av to ting.

 

Som tidligere nevnt er en mulighet at det har blitt ødleggelser i phonokabelen, eventuellt i phono terminalen på forsterkeren.

 

Alternativ to er at jordingen har løsnet, og forsterkeren jorder igjennom phonokabel (IKKE bra, dette kan ødlegge spilleren og/eller forsterker i løpet av kort tid)

 

Når det gjelder kabling av bilstereo vil jeg på det aller høyeste anbefale å feste dette godt. Ikke bare for at det skal holde sikkelig, men ikke også for å snakke om at det kan være høyst brannfarlig at en strømkabel løsner og kortslutter.

 

Når jeg fester en kabel til forsterker så sørger jeg alltid også for å feste denne kablen med en ledningsklemme så nær forsterkeren som mulig. Dette gjør da at man får strekkavlastet kablen i gummien og ikke i selve metallkordene. Gjør man dette sikkelig så får man mye mindre trøbbel med dårlige kontakter, ødelagt utstyr etc.

 

Å kjøre rundt med en tilkoblet forsterker som ikke er festet sikkelig må jeg si er idioti. Dette er både farlig pga en forsterker gjerne veier en god del, man risikerer å ødlegge utstyr, og ikke minst brannfaren ved en eventuell kortsluttning.

 

Har selv tidligere hatt mye hobbymekk når det gjelder bilstereo, men har med tiden fått meget stor respekt når det gjelder bilelektrisk etter å ha smeltet ett par kabler som kunne gått riktig galt.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte ei ny ledning i dag men lyden er der fortsett:S men det var en som sa noko om en lyddemper som man kobla på dynamon? har dere noe erfaring med dette? fungere dette? hvor får jeg tak i det?

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i sta kjørte jeg med anlegget på fullt for å unngå og så begynnte motorhaveri lampa å lyse så jeg kjørte rolig og skrudde av anlegget og da lyste lampa ikkje lenger, kan vell har noko med koblinga på anlegget å gjøre? og etterpå hva jeg plutselig tomt for strøm:S

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest en anna plass på forumet at jeg kan dra av signalkabla på spillern som går bak til forsterkan og viss lyden forsvinna da er det cd-spillern. og det gjor jeg då og lyden kom ikkje då. men alle høgtalern min er kobla på forsterkan så hvordan skal lyden liksom komme fra høgtalera når jeg drar ut kabelen fra spillern?

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har jeg sjekka jordinga fra spillern . jeg tok ei ny ei og kobla den rett på batteriet.men det jeg syns er rart er at med en gang jeg ikke hadde kobla på jording på spillern lager den sånne rare lyder. så har jeg sjekker jordinger til begge forsterkarane bak men de er kobla rett på batteriet som jeg har bak i bilen så dei regna jeg med ikke er noe problem med. så har jeg lagt aluminiumsfolie rundt alle ledninger som kan være i faresonen til strømledninger bak i bagasjerommet men det fungere fortsett ikke:S til slutt så tok jeg et nytt audio kabel og kobla det på forsterkan og over bilen til spillern så det jeg planlegg no er å stikke innom expert i morgo og høre etter en sånn dynamostøy demper og satse på at det kan fungere eller ha dere andre ideer hva det kan være?

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår